17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    frankuh

Help! Hulpprogramma’s weg

Ik wou net Terminal open en toen zag ik dat al mijn hulpprogramma’s zijn verwijderd.
    Heeft iemand een idee hoe ik ze opnieuw kan installeren?

Misschien met Mac OS X 10.5 installatie schijf?

Bijdrager
    Yaris

Met Pacifist kun je ze opnieuw van je OS X installatie DVD halen.

Bijdrager
    1984

Toets eens in je Finder command+F en typ in de zoekbalk “hulpprogramma’s” met een beetje geluk zie je de map staan, klik erop en onderaan zie je waar hij zich bevind op je HD (waarschijnlijk onbewust versleept)

Bijdrager
    iJoost

En als je ze dan teruggevonden hebt (of opnieuw geinstalleerd) maak dan voor jezelf een apart beheer-account erbij en verander je huidige account in een gewoon account. Dan gebeuren dat soort vervelende dingen niet meer per ongeluk in de toekomst.

Bijdrager
    Bor
    ”iJoost”

En als je ze dan teruggevonden hebt (of opnieuw geinstalleerd) maak dan voor jezelf een apart beheer-account erbij en verander je huidige account in een gewoon account. Dan gebeuren dat soort vervelende dingen niet meer per ongeluk in de toekomst.

:?

Bijdrager
    R-Flow
    ”iJoost”

Wat heeft dat voor zin? O├│k onder een Admin account moet je eerst je wachtwoord opgegeven voordat je de Utilities map naar de Trash kan verplaatsen.

”Yaris”

Met Pacifist kun je ze opnieuw van je OS X installatie DVD halen.

Dat kan inderdaad. Je moet dan wel even opletten wanneer je Mac OS X Install DVD een oudere versie bevat dan de rest van je systeem: bijvoorbeeld v10.5.1 op de Install DVD en v10.5.3 geïnstalleerd. In dat geval kan je het beste de 10.5.3 Combo Updater downloaden van apple.com/support en die over je huidige installatie heen installeren.

Bijdrager
    Bor

Ik kan gewoon als admin de map verplaatsen hoor! Maar het gaat mij er gewoon om dat als je de tactiek van iJoost volgt, je dan voor elke scheet die je laat je wachtwoord moet intikken, en dat je dan een account hebt die je nooit gebruikt.

Bijdrager
    R-Flow
    ”Bor”

Ik kan gewoon als admin de map verplaatsen hoor! Maar het gaat mij er gewoon om dat als je de tactiek van iJoost volgt, je dan voor elke scheet die je laat je wachtwoord moet intikken, en dat je dan een account hebt die je nooit gebruikt.

Draai je Mac OS X 10.5 Leopard dan? Ik heb hier nu namelijk twee Macs staan met Leopard en op beide is het niet mogelijk om zonder gebruikersnaam + wachtwoord de Utilities map te wissen…

Bijdrager
    Bor

Raar, bij mij kan het wel gewoon:?

O wacht, ik realiseer me nu dat ik het steeds halverwege heb afgebroken, waarschijnlijk vraagt hij het aan het einde.

Bijdrager
    R-Flow

Nee direct wanneer ik de map op het Trash pictogram in het Dock gooi.

Bijdrager
    Peett-

Och, alleen voor het plaatsen van dingen in de programmamap, hoor. En bij het installeren van dingen via een installer, maar volgens mij moet je daar als je zelf beheerder bent nog steeds je wachtwoord invoeren. Zo verklein je de kans wel dat er dingen met je systeem gebeuren.

Ik draai al bijna 4 jaar Mac OSX naar alle tevredenheid met twee aparte accounts.

Edit: Door alle tussenkomende reacties werd het niet duidelijk waar ik op doelde. Ik doelde dus op Bor’s reactie

Bijdrager
    frankuh

Hmmm…het schijnt gelukt te zijn met Pacifist, alleen ga ik Mac OS X toch opnieuw installeren.

Alle letters staan verkeerd. Hij wil de standaard programma’s niet open zoals Mail en Systeemvoorkeuren.
    Volgens mij heb ik het systeem een beetje verknalt.

Heel fijn allemaal op een zondag middag

Bijdrager
    R-Flow

Haha, nou succes dan maar.:wink:

Bijdrager
    NTG

ik heb ook wel iets soortgelijks gehad, want toen had ik mijn libary uit de thuisfolder op een of andere manier in de .app folder versleept, maar dat kwam allemaal wel goed gelukkig maar dit is toch wel weer iets heel anders.

opnieuw installeren dan maar

Bijdrager
    frankuh

Nou het is soort van gelukt. :lol:

Bijdrager
    Bor

Definieer een soort van:p

Bijdrager
    frankuh

Ik heb de Leopard Disc erin gegooid en als optie “archiveer en installeer opnieuw” aangegeven.

Daarmee installeert hij dus een nieuwe Mac OS X, maar je instellingen en persoonlijke bestanden (zoals Programma’s en je Thuis map) behoud hij gewoon.

Daarna was het nog niet opgelost:
    Als ik iets wou wijzigen in bijv. Systeemvoorkeuren dan moest ik (uiteraard) mijn wachtwood geven.
    Het systeem gaf aan dat dit niet goed was.
    Ik moest eerst met gebruikersnaam “root” het wachtwoord invullen. En daarna bij Accounts mijzelf als beheerder aan geven.

Probleem opgelost.

ps. Als je de map “hulpprogramma’s” wilt verwijderen, dan moet je wachtwoord opgeven. Maar als je bijv. Terminal of Systeemprofiel wilt weggooien dan gaat dat zonder een wachtwoord te hoeven opgeven.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.