14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    Theo7

Help! heb hem binnen, hoe verander ik bv de scherm grote?

Hallo Allemaal,

Ik was zo blij toen ik mijn nieuwe ( en eerste) Imac uitpakte.
    Maar ik ben zo vergiftigt door het PC denken dat ik geen weg meer weet in de Mac jungle.

Ik ben nu al een uur lang aan het zoeken om simpelweg uit te vinden hoe ik me schrem weergave, althans de grote verander.
    Sorry ik bedoel niet het scherm zelf, maar waar ik nu naar kijk dus, internetpagina’s.
    Het is op half mijn scherm te zien, hoe maak ik het full screen?

En de menubalk of hoe je dat ook noemt onder in het scherm.
    Hoe maak je dat kleiner?

Ben op de Miep cursus geweest, maar dit soort simepele vragen kon ik daar dus niet zo snel vinden.
    Is er geen ‘plek’ waar aboslute beginners, vooral dus lui zoals mij Ex PCers simpel alle beginnersvragen beantwoord kunnen zien?
    Een soort quickstart guide ofzo?

Alvast bedankt!

Bijdrager
    _Baby

Fullscreens bestaan niet bij Mac:)
    Hier kan je kijken voor een tutorial

Bijdrager
    Elstar

Wow, dat is wel erg basic wat je nu vraagt.

”Theo7″

Sorry ik bedoel niet het scherm zelf, maar waar ik nu naar kijk dus, internetpagina’s.

In Safari?
    Gewoon rechtsonder de hoek (op die 3 kleine diagonale streepjes) ‘slepen’.

”Theo7″

Het is op half mijn scherm te zien, hoe maak ik het full screen?

Full screen bestaat niet echt bij mac. Je kunt wel je scherm op een optimale grootte krijgen, zodat je scherm zich aanpast aan de internetpagina.
    Druk ‘ns op dat groene bolletje linksboven aan je venster.

Bijdrager
    Theo7

Basic?

Tja daar kan ik me wel wat bij voorstellen als je een doorgewinterde mac er bent.
    Ik ben ‘groot’ geworden met Calve en PC.
    Weet dus echt helemaal niks, em moet dus me denken en doen dus helemaal weer formateren in me hoofd……

Maar dit trucje wist ik dus niet, ook niet hoe je het menu onderaan kleiner maakt etc.
    Of hoe je meerdere pagina’s opent etc.
    Zou dus wel handig zijn als er zoiets bestond als een quickstart voor beginners:D

Bijdrager
    _Baby

Ik raad je aan om je Mac eerst wat beter te verkennen voor je begint te panikeren. Als je rustig alles eens bekijkt dan zal je zien dat op den duur alles vanzelf gaat.
    Maar als je dan toch nog met vragen zit dan kan je ze altijd stellen natuurlijk:)

Bijdrager
    iRobjuh

Dan helpen we je graag…

Bijdrager
    MacBeer

Theo, dat ding onderaan heet de ‘Dock’. Als je in het Apple menu links-boven op het scherm klikt dan zie je het menu ‘dock’. Klik dat open en kies vervolgens ‘dock’voorkeuren’. Daar moet je de grootte kunnen instellen en nog een paar opties.

Meerdere webpagina’s openen in Safari kan gewoon via ‘nieuw venster’ in het archief-menu. Maar wellicht vind je het prettig om met tabs te werken in Safari. Hiervoor kies je onder het menu ‘safari’ linksbovenaan de optie ‘voorkeuren’. Daar kun je een tabje vinden waar je zaken als tabs kan instellen. Ik vind dat persoonlijk erg prettig werken.

Bijdrager
    Theo7

Bedankt luitjes,

Ik ben niet paniekirig hoor, meer erg ongeduldig.:wink:

Bedankt Macbeer!:D

Bijdrager
    Oppie

En toch, ongeduldige Theo, staat veel van wat jij niet weet (bv hoe die dingen heten, erg netjes op MacMiep.

Dus, relax. Geef jezelf de tijd, je kunt de overgang niet in 3 minuten maken.

Trouwens, in Mac Help staat ook een apart gedeelte voor switchers.

Bijdrager
    iDuck
    ”Theo7″

…Ben op de Miep cursus geweest, maar dit soort simepele vragen kon ik daar dus niet zo snel vinden…

”oppie”

En toch, ongeduldige Theo, staat veel van wat jij niet weet (bv hoe die dingen heten, erg netjes op MacMiep.

Nu oppie nog wat geduldiger lezen;)

Bijdrager
    Theo7

Toch nog even een vraagje,

Ik starte mijn computer op uit sluimerstand.
    Daarna opende ik safari, dat opende maar ik kon geen url intikken.
    Ik kon simpelweg niet online komen.

Daarna kon ik me muis ook niet meer gebruiken.
    De kursor bleef gewoon hangen.

Pas nadat ik me mac uitschakelde met de uit button en kabel uit het kontakt trok ( volgen het instructie boekje) starte ik de mac weer, en nu kon ik wel gewoon online komen en me muis weer geb ruiken.
    Iemand enig idee wat er fout ging?
    Ik was vanavond niet thuis en heb dus niets gedaan totdat ik thuis kwam en bovenstaande situatie beschreef.

Bijdrager
    Oppie

@ johie: Dat was juist de crux van mijn posting: op MacMiep staat er dus wel info over de dingen waar Theo mee zit. Dus ik zal maar duidelijk zijn: ik had dus begrepen dat hij al op MacMiep was geweest.

Bijdrager
    iDuck

Oké @Oppie, was me even niet duidelijk mede omdat je de (dus al bekende) URL erbij gaf. Wel een zeer puike service! Daarom staat MacOSX nog steeds op één hier;)
    En was van mijn kant ook als (eigenwijs) grapje bedoeld.

@Theo
    , gebruik je misschien een Bluetooth toestenbord en muis? Dan kan het na sluimerstand soms even duren voordat de koppeling wordt gelegd.

Bijdrager
    Theo7

Nee, ik gebruik het ‘gewone’ keyboard en muis die standaard bij de Imac geleverd word.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.