9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    JBStudio

HELP! Harde schijf crash

Hallo allemaal,

Ik heb een redelijk groot probleem.

Toen ik terug kwam van vakantie en alle stekkers weer in het stopcontatc had gestopt. Ben ik vrolijk gaan werken achter mijn imac G5… deze werd plotseling erg traag en ik dacht dat dit na een herstart wel opgelost te hebben. Helaas de herstart heeft nooit plaatsgevonden! De imac starte niet meer op (aleen het mooie egale grijze scherm met een rondraaiend balletje onderaan). Aangezien ik voor de vakantie een redelijk goede backup heb gedraait is het niet zo’n hele ramp, maar ik mis toch echt wel belangrijke docs…. Ik heb opgestart van de bijgeleverde cd’s en de harde schijf was nog wel zichtbaar… Ik heb een systeem op een externe harde schijf geinstalleerd, om die vervolgens proberen te clonen naar m’n ‘defecte’ harde schijf. (ik was in de veronderstelling dat de harde schijf toch niet zomaar kapot kan zijn en dat er dus een kapot systeem op zou staan) (na een herinstallatie zou dit over zijn) ach hoe optimistisch kan je zijn, achteraf erg DOM. Dit clonen werkte niet.

Ik heb een vriend opgebeld met dezelfde mac en deze in de ‘t’ mode opgestart. Geprobeerd de user mappen te kopieren (maar na 8 uur ‘voorbereiden met kopieren’ kwam de melding dat het niet ging lukken wegens onbekende fouten….. toen nog een enkel docje gebrobeerd te kopieren en dat ging wel, Dus wat ik had moeten doen is de belangrijkste docs moeten selecteren en moeten kopieren. Je leest het goed ‘HAD moeten doen’ Ik heb met m’n stomme kop een map aangemaakt en vervolgens alle mappen van de macintosch HD erin gesleept (zodat het originele systeem met alle toebehoren zou bestaan) om vervolgens te proberen van de werkende mac van mijn vriend een cloon te maken op mijn ‘defecte’ harde schijf . Dit lukte natuurlijk niet. Het resultaat was echter dat de harde schijf nu helmaal NIET meer mount! althans niet meer in ‘t’ mode en ook met opstart cd.

Vervolgens is de harde schijf vervangen en de apple draait weer als een zonnetje… (toch ook weer leuk om een compleet systeem te installeren) maar ik ben toch nog steeds m’n data kwijt. Ik weet dat er bedrijven zijn die recovery doen, maar dit is zoooooo duur.

Ik heb vervolgens de harde schijf ook nog een keer in een G5 gestopt (als tweede schijf) Je hoort ‘m aanloeien maar mounten ho maar.

Heeft iemand misschien een idee hoe ik deze schijf weer zichtbaar kan maken!!!!!!

Ik ben dus niet op zoek naar dingen die ik had moeten doen of te horen hoe stom ik wel niet ben geweest, daar ben ik nu ook wel achter……

als iemand een tip heeft… heel graag

de volgende software heb ik geprobeert, maar tevergeefs!
    VirtualLab Data Recovery 3.9.1
    Boomerang Data Recovery 1.1.2
    Data Rescue II 1.1.1

Alvast bedankt!
    Jurjen

Bijdrager
    Esquare

Als die data recovery programma’s niks doen, is je probleem meer dan redelijk groot. Wat je als laatste redmiddel nog zou kunnen proberen is de harde schijf in een luchtdichte plastic zak doen en een dag in de vrieskist leggen. Soms wil zo’n ding dan weer eventjes werken.

Bijdrager
    JBStudio

Bedankt voor je snelle reactie…. was ik inderdaad vergeten te melden… had ik al geprobeerd. veranderd niets.

Groet,
    Jurjen

Bijdrager
    Esquare

Dan kun je het verder wel vergeten, vrees ik.

Bijdrager
    iMarc

Hoi,

Een kennis van mij heeft een soortgelijk probleem.
    Na installatie van een frans schoonmaak programma (hij weet de naam niet meer) is zijn iMac G4 800 er mee gestopt.
    Hij krijgt ook alleen het grijze scherm met het ronddraaiende balletje.
    Tijdens starten alle mogelijke toetscombinaties geprobeerd maar niets heeft effect.
    Ik vermoedde ook een HDD crash maar de mac wil zelfs niet starten van een OSX install cd/dvd. (tijdens starten de ALT toeets vasthouden geeft het startmenu maar geen cd/dvd).
    Hij heeft inmiddels contact opgenomen met Apple en hoort hier nog van.

Bijdrager
    JBStudio

Hoi, ben ik weer even.

Bedankt voor je reactie Mark, waarschijnlijk heeft die kennis van jou te maken met een defect moederbord. Want mijn mac deed het nog wel met opstart cd.

Maar we zijn iets verder gevorderd….. wonder boven wonder na een aantal pogingen de schijf in een G5 te proppen, herkent deze ‘m nu WEL!

Hij draait nu als tweede harde schijf, maaaaaaar de computer over het algemeen word wel heeeeeeel erg sloom.(Ik type dit nu ook zonder de ‘defecte’ schijf eraan gekoppeld want simpele handelingen kan ik echt niet uitvoeren) Zo kan ik nog niks, maar hij herkent ‘m in ieder geval weer. Is het misschien raadzaam om een lege behuizing te kopen en de harde schijf daarin te monteren zodat ik niet de kast elke keer hoef open te maken? Of hebben jullie een idee om de schijf anders te benaderen.

Zo ja weten jullie een goedkoop behuizingkje? het gaat om een Western Digital WD2500JD ATA 250 GB.

Hoor graag weer….

Doei
    Jurjen

Bijdrager
    Obi

Als de harde schijf intern is ingebouwd kun je in het disk utility programma als het goed is de zgn SMART status uitlezen.
    Die kan je vertellen of de schijf op is. Maar ik begrijp dat ie nu in een externe disk zit.

Je kunt ‘m eventueel inbouwen en met de installatie dvd opstarten. Via het disk utility programma (opgestart mbv de dvd) kun je de status uitlezen.

Bijdrager
    iMarc

Die kennis heeft bericht gekregen van Apple.
    De harde schijf is overleden.
    Nu gaat ie kijken of de data nog gered kan worden.

Bijdrager
    JBStudio

Als dat het geval is (data redden). zou je dan willen vermelden wat dat geintje ongeveer zou gaan kosten…. hoor het graag.

Groet,
    JBStudio

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.