30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 46)
  • Q:
    Bijdrager
    constantijn1999

Help!! finder start niet meer

als ik op finder klik in mijn dock krijg ik wel een finder schermpje maar hij heeft geen blauw bolletje onder het icoontje en finder komt ook niet inde bovenbalk te staan wie kan me helpen??

Bijdrager
    sedikit
    constantijn1999 op 19 april 2013

als ik op finder klik in mijn dock krijg ik wel een finder schermpje maar hij heeft geen blauw bolletje onder het icoontje en finder komt ook niet inde bovenbalk te staan wie kan me helpen??

Ik begrijp het niet: wel een finder schermpje (dus wel?), geen blauw bolletje (welk blauw bolletje?), onder het icoontje(welk icoontje?).
    Kun je nog wel een screenshot maken?

Heb je daar al op geclickt, het gedeelte van het Findervenster wat wèl te zien is(zie rode pijl)?:

Bijdrager
    mowat

@sedekit. Je verwijst waarschijnlijk naar de “jellybean”. Ik dacht dat die in lion en mountainlion niet meer bestond. Ik weet natuurlijk niet welk OSX de TC heeft ?

Bijdrager
    sedikit

@mowat,
    Van die “jellybean” heb ik nog nóóit gehoord. Hoort in ieder geval niet tot het standaard Finder-venster. Bedoel je niet “The Magical Jelly Bean”?
    http://www.magicaljellybean.com/mac-keyfinder

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    constantijn1999 op 19 april 2013

De Finder is in principe altijd aan en herstart ook automatisch na een geforceerde stop via cmd-alt-esc
    Zie je icons op de desktop staan? Dan is de Finder gewoon gestart maar komt niet naar de voorgrond. Dit komt dan meestel door een conflict met een ander programma. Heb je de Mac al eens opnieuw opgestart, want dat doet wonderen…

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    sedikit op 19 april 2013

@mowat,
    Van die “jellybean” heb ik nog nóóit gehoord. Hoort in ieder geval niet tot het standaard Finder-venster. Bedoel je niet “The Magical Jelly Bean”?
    http://www.magicaljellybean.com/mac-keyfinder

Zo noemt men dat knopje rechtsboven in een Finder venster waarmee o.a. de navigatiekolom zichtbaar wordt en de knoppenbalk. Apple heeft in zijn ‘wijsheid’ iets wat prima werkte in Lion etc. verwijderd c.q. veranderd.

Bijdrager
    sedikit

@hendrik ijzerbroot,
    Weer wat geleerd! En nu je het zegt: dat dingetje waar de rode pijl naar wijst in mijn screenshot hierboven, lijkt inderdaad op een (wit) boontje.

Bijdrager
    mowat

Je ziet Sedikit , dat er méér dingen standaard in een mac zitten dan je soms denkt.Dat dingetje wordt soms ook wel de rijstkorrrel genoemd en daar lijkt het ook wel wat op. Maar zoals Hendrik zegt , Apple verwijdert soms dingetjes die prima werken en dat is niet vriendelijk voor de gebruiker. Maar of men daar van wakker ligt ??? Ik mis in lion en ML bv. nog altijd de schijfpijltjes in de zijbalken. Veel moeilijker nu om in een groot document je juist te positioneren.Maar daarmee zit ik weer off-topic.

Bijdrager
    sedikit

@mowat,
    Ik wist al jaren dat die rijstkorrel, die witte boon of hoe dat dingetje ook maar heten mag, standaard op/in de Finder staat. Maar ik had de omschrijving “jelly bean” nog nooit gehoord. Overigens loop ik naar volle tevredenheid achter met mijn Systemen.Ik draai op dit moment sinds 3 maanden Snow Leopard, en zou niet weten waarom ik naar Lion/Snow Lion zou moeten overgaan. Dat bewijst het handige rijstkorreltje maar weer!

Inactief
    Anoniem

En ik maar denken dat dat ding “lozenge” heet.

Bijdrager
    mowat

@Sedekit
    groot gelijk , ik gebruik ook nog altijd tot volle tevredenheid voor 80 % van de tijd mijn Snowleopard .
    en P.S. Snow Lion bestaat (nog) niet !:wink:

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Lozenge is ook goed hoor. Maar zit je op Lion of hoger dan is het weg en noemen we het @@#%%$%^&(*(&

@sedikit

Ik werk sinds mijn laatste Mac (nu haast 3 jaar oud) met SL en ook ik zie geen reden om naar b.v. ML te gaan.
    Al vanaf de eerste ‘sneak previews’ kreeg ik spontaan een aversie vanwege de richting die het OS leek te nemen.
    Maar puur omdat ik een nieuwe externe drive nodig had en het OS tegenwoordig spot goedkoop is installeerde ik ML op die drive.
    Na wat gespeel er mee nam helaas die initiële aversie alleen maar toe.

(Ik snap o.a. dat saaie, platte (weinig diepte) en soms onduidelijke vuilwitte op medium gray design van scrollbars en regelaars niet als er zoveel veel duidelijkere designs mogelijk zijn.)

@TS: al een herstart gedaan?

Bijdrager
    Cea

Ik denk dat de TS het “ledje” onder het icoontje in het dock bedoelt.
    Die witte bolletjes (in 10.8.3) onder openstaande programma’s.

Bijdrager
    constantijn1999

zo ziet mijn scherm er uit

Bijdrager
    constantijn1999

ik heb mac os x 10.7.5

Bijdrager
    constantijn1999

en herstarten werkt niet

Bijdrager
    mowat

@constantijn 1999
    “zo ziet mijn scherm er uit”

Spijt me , maar ik zie niks !!! – geen enkele afbeelding te zien.

Bijdrager
    SunKeeper
    mowat op 19 april 2013

Ik mis in lion en ML bv. nog altijd de schijfpijltjes in de zijbalken. Veel moeilijker nu om in een groot document je juist te positioneren.Maar daarmee zit ik weer off-topic.

Ze hebben bij jou toch niet de pijltjestoetsen van je toetsenbord gehaald?

Ik kan me vergissen, maar die doen exact hetzelfde voor zover ik zie.

Bijdrager
    MacKevin11

@Cea, bedoeld hij ook.

Is het alleen bij de Finder of bij alle programma’s zo? En wat doet hij na een herstart van de hele mac?

Bijdrager
    constantijn1999

Bijdrager
    MacKevin11

Moet je even naar;
    > Systeemvoorkeuren
    > Dock
    en dan ‘toon aanduidingen voor geopende programma’s’ aanvinken

Bijdrager
    constantijn1999

had ik al aangeklikt maar bij de screenshot staat er geen enkel ander programma aan

Bijdrager
    sedikit

Ik heb geen verstand van de 10.7.5. Heeft volgens mij niet de mogelijkheid om met c-toets + install dvd herstel uit te voeren. Misschien dat de combo-update uitkomst biedt (als dat nog gaat):
    http://support.apple.com/kb/dl1582

Bijdrager
    mowat

@Sunkeeper,
    daar heb je natuurlijk gelijk in , maar als je met je muis aan het werken bent is het toch praktischer die te kunnen vasthouden dan om de haverklap ze los te laten om de volgende handeling met de pijltjes te doen. Daarom neem ik het bij de zaken die men onhandiger gemaakt heeft , niet dat ze onmogelijk gemaakt zijn.

Bijdrager
    constantijn1999

de update heeft niet geholpen

Bijdrager
    constantijn1999

maar ik wil graag de bovenbalk boven in het scherm terug als ik in finder zit

Bijdrager
    sedikit

Probeer dit eens(kun je straffeloos doen):
    -opstarten in”safe mode” (opstarten met de shift-toets ingedrukt houden)
    -duurt lang!
    -als het lukt:
    -thuismap/bibliotheek/Preferences/com.apple.finder.plist
    -gooi die in de prullenmand
    -Programma’s/Hulpprogramma’s/Schijfhulpprogramma
    -selecteer de 2e HD van boven(=het “beschreven” gedeelte van je harde schijf)
    -Herstel schijfbevoegdheden(grote venster onderin links)
    -zet computer uit
    -Start

Houd er wel rekening mee dat je de Finder weer moet instellen(lettergrootte, voorkeuren e.d.)

Bijdrager
    MacKevin11

Heb jij een soort dock-skin geïnstalleerd of is dat een de originele dock?

Bijdrager
    GoeieDag
    constantijn1999 op 20 april 2013

maar ik wil graag de bovenbalk boven in het scherm terug als ik in finder zit

Welke ‘bovenbalk’? Je bedoelt de menubalk die altijd (en niet alleen in Finder) in beeld hoort te zijn?

Nr. 3 in het plaatje hieronder:

Bijdrager
    constantijn1999

nee ik heb geen dockskin geïnstalleerd
    Goeiedag ik bedoel nummer 3

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 46)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.