30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)
  • Q:

Bijdrager
    Undaunted

HELP! Finder blijft zich relaunchen

Ik tik dit nu vanaf een andere computer. Ik installeerde een .component die is te vinden op: http://perian.org/

Na het restarten van de computer sloeg de finder op hol. Force Quit heeft geen enkel effect (hij is simpelweg al gerelaunched voordat ik daar iets zinnigs mee kan doen. Programma’s zijn niet meer te starten, en valt niet meer te typen.. HELP, wat nu?

Ik heb al een paar keer weer gerestart maar het probleem start direct. Ik heb geen verschillende accounts op die mac, dus ook dat biedt geen uitweg.

Kun je opstarten in een ‘veilige modus’ op de Mac?

Ik heb al hard op internet gezocht, maar mensen die dit probleem hadden zeggen dat simpelweg de computer restarten het probleem oplost… bij mij dus niet.

(Mac OSX 10.4.7 G5 PowerPC)

Bijdrager
    Freek.

Kun je tussendoor niet je cd-lade openen, installatie-dvd erin doen en proberen op te starten vanaf de dvd (c ingedrukt houden bij opstarten) ?

Bijdrager
    Undaunted

Ga het direct uitproberen, bedankt voor de tip! post zo of/als het gelukt is..

Bijdrager
    rolandvc

Ik heb dit probleem ook eens gehad (en ben het nog op andere fora tegengekomen). Bij mij was het begonnen nadat ik een attachment uit mail naar het bureaublad had gesleept in plaats van de bewaar-functie te gebruiken.
    Probeer eens het volgende :
    – probeer je harde schijf te benaderen vanaf een andere computer (via netwerk- of firewirekabel)
    – als dat niet lukt dan opstarten vanaf de cd/dvd
    – maak onzichtbare bestanden zichtbaar (kan vanaf een andere computer of via een hulpprogramma zoals Cocktail
    – kijk of er een onzichtbaar bestandje op je desktop staat en verwijder dat dan
    – probeer dan opnieuw gewoonop te starten.

Succes ermee !

Bijdrager
    Turbanus

:? Nou geef je ons wel een geweldig advies natuurlijk…..

Bijdrager
    Undaunted

– als dat niet lukt dan opstarten vanaf de cd/dvd

Hoe doe ik dat dan? Als ik m’n Mac start met de install disc van Tiger krijg ik een MacOSX installer …

Bijdrager
    Leander
    ”Undaunted”

… Kun je opstarten in een ‘veilige modus’ op de Mac?

Ja, via Safe boot.
    Probeer deze startupmethode eens, echter ik vrees dat het probleem in een corrupt Finder-bestand zit.

Bijdrager
    Leander
    ”Undaunted”

Hoe doe ik dat dan? Als ik m’n Mac start met de install disc van Tiger krijg ik een MacOSX installer …

Ja, klopt. Ga dan niets installeren maar kijk bovenin je menubalk. Daar staan een aantal opties.

Bijdrager
    Undaunted
    ”Leander”
    ”Undaunted”

Ja, klopt. Ga dan niets installeren maar kijk bovenin je menubalk. Daar staan een aantal opties.

Klopt, o.a. disk utility, maar ook terminal. Repair disk & repair disk permissions lossen het probleem niet op.

Kan iemand me misschien een terminal commando geven om alle inhoud van m’n desktop te verwijderen? Mogelijk heb ik nu hetzelfde probleem als rolandvc beschrijft.. allicht lost dat wat op .. ?

Ik zal nu eens die safe boot optie proberen

Bijdrager
    Undaunted

helaas ook hetzelfde probleem in de safe boot :S

Bijdrager
    sedikit

Zal wel weer stokpaardje zijn(volgens Oppie dan !) maar het is in dit soort gevallen wel makkelijk om te weten hoe je stap voor stap met de installatie cd/dvd kunt herstellen e,d, dus:

-stop de installatie-cd /dvd in de computer
    -zet computer uit
    -start met de c-toets ingedrukt houden
    -kies “nederlands”
    -in menubalk: installer/open schijfhulpprogramma
    -selecteer de HD( niet die waar je totale GB’s op staan)
    -kies schijf ehbo/herstel volume
    -blijkt er een fout te zijn: herhaal herstel volume
    -ga naar schijfhulpprogramma
    -houd vanaf nu de alt-toets ingedrukt
    -stop schijfhulpprogramma
    -ga naar installer/ stop installer
    -bevestig met “stop”
    -je hoort de boing van het opstarten, er verschijnt een gaulloise-blauw venster
    -als klokje stopt; click op rechter pijl
    -opstartvenster verschijnt
    -klaar

Bijdrager
    Leander

Heb je nog een Mac?
    Ja? Start je probleem-Mac op met alleen een ingedrukte ‘t’. Daarmee start ie op in Firewire-modus waardoor hij zich gedraagt als een externe harddisk. Sluit probleem-Mac dan met een Firewire-kabel aan op je andere Mac. Mogelijk kan je dan naar je thuismap navigeren en je desktop leegmaken en/of je Findervoorkeurenbestand deleten.

Succes

Bijdrager
    Esquare
    ”Undaunted”

Kan iemand me misschien een terminal commando geven om alle inhoud van m’n desktop te verwijderen?

Alle inhoud van desktop verwijderen is misschien niet zo verstandig, maar als je Terminal vanaf cd opstart, kun je op deze manier naar je desktop navigeren:
    [code:1:7bff43f9d0]cd /Users/***/Desktop[/code:1:7bff43f9d0] (*** is je korte gebruikersnaam)

Met het commando ls (kleine L, kleine S) kun je dan een lijstje met de bestanden op je desktop oproepen. Als daar iets raars tussen staat, kun je het verwijderen met:
    [code:1:7bff43f9d0]rm bestandsnaam[/code:1:7bff43f9d0]

Bijdrager
    Undaunted

@sedikit Ik krijg nu inderdaad het blauwe scherm dat je beschrijft.. heb gewacht op de klokcursor en heb op de pijl naar rechts geklikt. OSX start weer netjes op.. en daarna heb ik weer hetzelfde probleem :S

@leander Ik type dit bericht nu vanaf m’n laptop, mogelijk dat ik die er voor kan benutten, zal eens even een firewire kabel opsporen.

Bedankt voor alle tips zover.. hopelijk komt het nou eens een keer in orde.

Bijdrager
    Undaunted
    ”Esquare”
    ”Undaunted”

Kan iemand me misschien een terminal commando geven om alle inhoud van m’n desktop te verwijderen?

Alle inhoud van desktop verwijderen is misschien niet zo verstandig, maar als je Terminal vanaf cd opstart, kun je op deze manier naar je desktop navigeren:
    [code:1:d7f1819fd0]cd /Users/***/Desktop[/code:1:d7f1819fd0] (*** is je korte gebruikersnaam)

Met het commando ls (kleine L, kleine S) kun je dan een lijstje met de bestanden op je desktop oproepen. Als daar iets raars tussen staat, kun je het verwijderen met:
    [code:1:d7f1819fd0]rm bestandsnaam[/code:1:d7f1819fd0]

k bedankt.. ga ik dat ook nog even proberen

Bijdrager
    Leander

Je Windows PC kan waarschijnlijk niets beginnen met een externe HFS+ geformatteerde Mac-harddisk (in Firewire modus).

Bijdrager
    Turbanus

Dat was dus een echte “Swiss Army Knife”…..:(

Bijdrager
    Leander

Je zal ‘m maar nodig hebben.

Bijdrager
    Undaunted
    ”Leander”

Je Windows PC kan waarschijnlijk niets beginnen met een externe HFS+ geformatteerde Mac-harddisk (in Firewire modus).

Ik heb geen windows PC’s .. alleen macs.. Je firewire truuc werkt in ieder geval. Ik kan vanaf m’n laptop nu de inhoud van de harddisk van de probleemmac bekijken.. ik maar voor de zekerheid even wat backups nu.

waar vind ik de finder preferences? en is er misschien cache wat ik zou kunnen vernietigen?

Bijdrager
    Turbanus

Ik zou maar eens bij de programma’s of applications kijken daar en dat zwitsers mes eruit gooien. Als je dan start kan dat in elk geval niks meer doen.

Bijdrager
    Esquare
    ”Undaunted”

waar vind ik de finder preferences? en is er misschien cache wat ik zou kunnen vernietigen?

Staat er niks op de desktop?

Bijdrager
    Undaunted
    ”Turbanus”

Ik zou maar eens bij de programma’s of applications kijken daar en dat zwitsers mes eruit gooien. Als je dan start kan dat in elk geval niks meer doen.

Yep, dat mes is eraf..

op de desktop zie ik niks geks… maar heb m voor de zekerheid opgeschoond

ik ga de probleemmac maar eens restarten, kijken of ik wat verder ben..

Bijdrager
    Leander
    ”Undaunted”

… Ik heb geen windows PC’s .. alleen macs.. Je firewire truuc werkt in ieder geval. Ik kan vanaf m’n laptop nu de inhoud van de harddisk van de probleemmac bekijken…

Ai, je schreef de term laptop en daardoor dacht ik aan ’n PC. Enfin, een Mac als laptop ofwel lapbook?

Findervoorkeuren vind je in Gebruikers/~/Bibliotheek/Preferences/com.apple.finder.plist
    Zo 1-2-3 te zien bestaan er geen Findercaches.

Bijdrager
    Undaunted
    ”Leander”

Ai, ik lees de term laptop en denk aan PC’s. Een Mac als laptop ofwel lapbook?

Findervoorkeuren vind je in Gebruikers/~/Bibliotheek/Preferences/com.apple.finder.plist
    Zo 1-2-3 te zien bestaan er geen Finder caches.

Ik dacht al zoiets:) Ik heb een intel powerbook

Net gerestart en: ta ta tata: HIJ DOET HET WEER! Mensen, allemaal ontzettend bedankt voor jullie tips en adviezen!

De findervoorkeuren heb ik kunnen bewaren, en mesje eraf en alles deed het blijkbaar weer. Heb ik ook een voordehandliggende tip voor jullie: Perian_0.5.dmg niet installeren:D

Bijdrager
    Leander
    ”Undaunted”

Ik heb een intel powerbook

Dan ben je daarmee de eerste! :o (lastig al die benamingen. Een PowerBook met een Intelprocessor is nooit uitgebracht.)

Mooi dat je intel MacBook of MacBook Pro weer normaal opstart.:D

Bijdrager
    Turbanus

Maar toch vreemd want ik kijk net ff op versiontracker en dat progje scoort toch erg hoog
    http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/30931
    Is er iets anders misgegaan met de install?

Bijdrager
    Leander

Teletubbies: Again! Again!:?

Bijdrager
    Undaunted

Heeeey.. toch nog wat geks..
    Dit zit er in m’n prullenbak:
    http://www.paulvanvulpen.nl/temp/Picture%201.JPG

Of is dat een gevolg van opstarten met alt ingedrukt?

Bijdrager
    Freek.

Geen idee maar ik ben blij dat ie ’t weer doet!

Moderator
    Night

Ook gezien wat ervoor staat (folder name): dat zijn OSX temporary files.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.