26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)
  • Q:
    Bijdrager
    goow72

Help!! Externe HDD is niet meer te lezen, ook niet via parallels.

Help help!! Ik heb een belangrijke hdd met bestanden die ik echt nodig heb.

Ik had al een nieuwe hdd gekocht voor een back up en het is niet te geloven, maar ineens kon ik de hdd niet meer openen om een back up van te maken. Ik heb hem recent nog gebruikt. Wie kan me helpen?

Bijdrager
    McPim

Is dat de schijf uit dit draadje die eerst in je Mac zat of heeft het daar niets mee te maken? Verschijnt ie in ‘Schijfhulpprogramma’?

Bijdrager
    goow72

Nee, het is een externe HDD die ik al langer in gebruik had. Ik kreeg bij windows de melding: the parameter is incorrect, maar hij ziet de schijf wel.

Heb het kabeltje ook al eens gewisseld van een goed werkende HDD.

En ik heb verschillende usb poorten geprobeerd.

• Deze reactie is gewijzigd 2 weken, 1 dag geleden door goow72.
    Bijdrager
    goow72

Via Schijfhulpprogramma kan ik de schijf nu wel zien met de andere kabel, maar er staat dat deze niet geactiveerd is. Ik vink activeren aan, maar er gebeurd niets.

Bijdrager
    McPim

Lukt het om schijf EHBO te doen? Ik neem aan dat het een FAT(32) geformatteerde schijf is als je er ook in Windows mee werkt? Als ik dit lees zou ik in ieder geval voorzichtig te werk gaan:

https://www.easeus.com/storage-media-recovery/the-parameter-is-incorrect-on-external-hard-drive.html

Bijdrager
    goow72

Ik heb eerlijk gezegd windows er tijdelijk opgezet om te kijken of ik de schijf daar kon lezen. Maar ik werk alleen maar met macs.

Bijdrager
    McPim

Hoe is de schijf geformatteerd?

Bijdrager
    goow72

Ik probeer n schijfkopie te maken, maar er is niet voldoende schijfruimte (1tb), kan nl. niets anders selecteren, ook geen ssd interne schijf.

Bijdrager
    McPim

Nogmaals: hoe is de schijf geformatteerd (FAT32/exFAT, Mac OS Extended, of APFS)? Lukt het om schijf-EHBO te doen?

Bijdrager
    goow72

Sorry, had je berichtje niet gezien over hoe de schijf geformatteerd is. Ik kan nu even niet kijken, kom er op terug. De schijfkopie had ik net aangezet, dus een kopie naar de nieuwe hdd back up schijf. Ik weet niet of dat de oplossing gaat zijn, maar ik kom dan zeker terug op je antwoorden. Bedankt alvast.

En ik had overigens al eerder wel de schijf EHBO uit kunnen voeren ja.

Bijdrager
    McPim

goow72 op 2 januari 2020 om 14:41
    De schijfkopie had ik net aangezet, dus een kopie naar de nieuwe hdd back up schijf.

Ok, dat klinkt alsof de schijf nu wel werkt? Laat maar weten hoe het afloopt.. 😉

Bijdrager
    goow72

MS DOS FAT 32 geformatteerd.

De kopie is mislukt, melding: status 5, invoer uitvoer fout

Bijdrager
    McPim

Ok, dank. Voor ‘Mac OS Extended’ schijven is Diskwarrior dé (prijzige) oplossing voor dit soort gevallen maar die ondersteunt geen FAT32 dacht ik. Dan toch terug naar de eerdere link: in Windows eens ‘chkdsk’ proberen? Als de data van levensbelang is zou ik er niet teveel mee klooien maar een expert raadplegen.

Bijdrager
    goow72

Ok, dankjewel! Ik ga het proberen…

Moderator
    Night

En anders kan DiskDrill wel met FAT32 (naast de overige gangbare formats) overweg.

Bijdrager
    goow72

Via parallels loopt ik steeds vast, dus daar kan ik niets meer. Ook niet na het hele systeem opnieuw opstarten.

Nu bij diskdrill aan het kijken, ik begrijp dat je een trial versie kunt proberen om te kijken of je de bestanden nog kunt zien. Maar als je de bestanden wilt overzetten, dan moet je de betaalde versie kopen a. 50 euro. Zijn er nog andere opties? Ik bedoel, 50 euro en dan alle bestanden terug is natuurlijk fantastisch, maar als het nog anders kan en veilig kan…ik hoor het graag:-)

Bijdrager
    Hansi2124

Ik heb een ander soort probleem wat ik ook probeerde op te lossen met Disk Drill. Je krijgt wel files te zien, maar het is echt niet zeker of dit programma het terug kan halen. In mijn geval niet dus.

Daarom ben ik naar DDRecovery https://www.ddrecovery.nl gegaan en zij gaven mij goede hoop dat alles weer tevoorschijn gehaald kan worden.

In ieder geval 1 ding nooit doen: terugzetten op de te  herstellen hd en niet formatteren.

Bijdrager
    nnsa

1 ding wel doen: zorgen voor een backup.

Bijdrager
    goow72

Dus ik begrijp hieruit dat er geen betaalbaar programma bestaat dat de gegevens weer terug kan halen? Maar dit moet laten doen?

Bijdrager
    Hansi2124

Nee, dat heb je niet goed begrepen.

Elke situatie is anders.

In mijn geval heeft Disk Drill niet geholpen.

Bijdrager
    nnsa

Nee, was een belangrijke hint voor de toekomst. De inspanningen die je nu moet doen om je data terug te halen zijn omgekeerd evenredig aan het regelmatig maken van een backup…

Bijdrager
    McPim

Precies (@Hansi2124). Dat maakt het ook zo moeilijk om een gegarandeerd goed advies te geven. Als schijf-EHBO niet helpt is er iets mis met de drive, maar betaalde tools zijn geen 100% garantie tot succes. Als het gratis moet zul je met een Windows PC of Linux machine aan de slag moeten, en ook dan is er geen garantie dat het lukt. Wat was de output van schijf-EHBO trouwens? Dat kan een hint geven naar het probleem. En heb je de Disk Drill trial al geprobeerd om te zien of je bestanden zichtbaar worden?

Verder hangt het er helemaal vanaf hoe belangrijk jouw data is, dat kun je alleen zelf bepalen. Een bedrijf zoals genoemd heeft er in ieder geval meer verstand van dan wij hier, als je €150 (no cure no pay) teveel vindt kun je de data blijkbaar missen. Het is prijzig maar geeft wel de grootste kans op succes.

Moderator
    Night

Het blijft altijd een lastige situatie: een FAT32 disk op een Mac. Normaal gesproken gaat het goed, maar als het onverhoopt misgaat, gaat het vaak goed mis.

Bijdrager
    computer space

Kopieer de data van de niet backup schijf zou ik zeggen. Of heb je die term backupschijf per abuis verkeerd gebruikt? Is het een afroomschijf?

Bijdrager
    McPim

Er is maar één schijf met de belangrijke data.. Anders zou het een vrij onzinnig topic zijn nietwaar?

Bijdrager
    goow72

Bedankt voor de tips mensen! Ik zie de waarde van de schijf zeker in…dus dan maar naar de professional…al zou ik het liever zelf willen doen:-)

26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.