13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    CMD-Z

Help: externe harde schijf kapot?

Hey allemaal!

Ik heb een WD my passport;

en toen ik hem vandaag in mijn macbook air (aan t stroom) inplugde (USB, deze drive heeft geen FW uitgangen) kreeg ik de volgende melding:

“Because a USB device was drawing too much power from your computer, one or more of your USB devices have been disabled.

To prevent damaging your computer, the USB device drawing too much power has been disabled. Other devices may have also been disabled. When you disconnect the device drawing too much power, your other USB devices will be enabled again.”

Hij is niet in disk utility te zien daarna.

Heb hem ook op mijn imac ingeplugd: zelfde verhaal.

De USB drives doen het wel, want een usb stick wordt gewoon gelezen.

Iemand hier ervaring mee? tips?

staan wat belangrijke bestanden op!

Bijdrager
    stavos

Hang de schijf eens aan een gevoede hub. Krijg je de melding dan ook?

Bijdrager
    CMD-Z

nee, geen melding.

maar ook geen mount van de HD.

Bijdrager
    MacBooky

Zit er geen dubbele usb kabel aan?

Bijdrager
    stavos

Lukt het mounten van een andere hard disk wel met behulp van die hub?

Bijdrager
    CMD-Z

thanks voor jullie hulp!

Nee, de schijf werkt normaal gesproken met een enkele USB schijf.

En ja, andere schijven werken wel via de hubs, dus het lijkt niet te liggen aan de USB ingang op mn macbook air/imac.

ziet er niet goed uit he?

Bijdrager
    stavos

En dus ook niet aan je hub.. :slant:
    Hoe is de schijf geformatteerd? Kun je de schijf met een Windows machine benaderen?
    Is er verder nog iets met de schijf gebeurd? Gevallen, vocht, enz.? En hoe oud is de schijf?

Bijdrager
    CMD-Z

nope, niets mee gebeurd.

Wel is er een keer een ander kabeltje in gegaan (firewire naar mini usb); maar je kunt zo’n schijf toch niet ‘opblazen’?

Schijf is ong 2 jaar oud. Mac OS extended geformatteerd.

Aan een windows PC aansluiten heb ik nog niet geprobeerd, heeft dit zin?

Bijdrager
    stavos

Als de schijf opgeblazen zou zijn, komt die melding niet lijkt me. Dan is de schijf overleden en is er dus ook geen stroom meer nodig. Maar het kabeltje dat jij beschrijft lijkt me geen boosdoener.

Als de schijf een FAT indeling zou hebben, kon de schijf via Windows benaderd worden. Als test om de schijf te controleren en om eventueel je bestanden veilig te stellen. Met een Mac OS ext. indeling wordt dat een heel ander verhaal.

Ik begin steeds meer te vermoeden dat er met de schijf intern iets mis is. Geen idee of je nog garantie op het ding hebt en daar wellicht iets mee kan. Maar anders zou een laatste redding nog kunnen zijn dat je de schijf open maakt, de daadwerkelijke hard disk eruit haalt en in een andere behuizing hangt. Het stroom probleem zou namelijk best in de aansluiting van de externe behuizing kunnen zitten. Maar het kan net zo goed de schijf zelf zijn die op het punt van overlijden staat.
    Het is een vermoeden, nog geen definitieve diagnose van een defecte schijf. Maar het begint er wel sterk op te lijken..

Bijdrager
    CMD-Z

thanks voor de adviezen.

zal hem vanmiddag aan een PC proberen te hangen, kijken wat er gebeurd.

En if everything else fails, idd data rescue proberen door hem in een andere behuizing te krijgen.

Dit is wel iets wat ik nog nooit gedaan heb, geen idee of die mypassports van WD makkelijk open te krijgen zijn en waar ik een andere behuizing vandaan moet halen….

Moderator
    unSOUND

Nee, bij de Passports zit de schijf aan de printpraat gesoldeerd, dus die schijf krijg je niet in een andere behuizing…

Overigens komt jouw probleem schijnbaar vaker voor bij de Passports:

How to connect and recover USB-only western digital drives with HD Doctor suite

Bijdrager
    stavos

http://www.google.nl/search?q=how+to+open+my+passport:wink:

Edit: Laat maar, ik zie het bericht van unSOUND pas na mijn bericht..

Moderator
    unSOUND

Open krijgen doe je hem wel… Maar de printplaat zit aan de schijf vast, dus kan je er vervolgens niks mee…

http://www.philmug.ph/forum/showthread.php?t=72848

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.