25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:

Bijdrager
    Konijntje_

Help een beginner :D

heb altijd al op een windows systeem gewerkt, heb wel eens achter een mac gezeten maar nooit een in mn bezit gehad.
    gisteren heb ik een imac gekregen weliswaar een 2ehands maar dat maakt voor mij niet uit.
    buiten dit ben ik wel een ware iphone gebruiker en wou mijn iphone aan sluiten, itunes gaf aan dat de versie van itunes verouderd was en ik moest gaan updaten naar de nieuwe versie.
    prima, gedownload maar toen zei itunes het volgende

voor deze update is os x versie 10.6.8 of hoger vereist

dus wat blijkt de mac loopt op een oude versie namelijk versie 10.5.8

wat mijn hoofd vraag is wie kan mij stap voor stap uitleggen om een nieuwe versie er op te zetten zonder dat er progammas verloren gaan zoals word?

heb wel de orginele cd bij gekregen maar wat ik voor de rest moet doen ik heb geen idee.

wil iemand zn vrije tijd willen besteden door mij te helpen.

zou het zeer waarderen en alvast bedankt

Bijdrager
    SunKeeper

Welke iMac is het precies?

Dit kun je snel zien door linksboven op de  te klikken, kies daar de bovenste optie ”Over deze Mac”.
    Er komt dan een klein venstertje, klik daar onderaan op ”Meer info”.

Dan opent een wit scherm met wat regels bovenaan, in de rechterkolom zie je dan staan o.a. Modelnaam en Modelaanduiding.
    Wat staat er bij Modelaanduiding ? Vooral de cijfers zijn belangrijk.

Bijdrager
    computer space

Als ie 10.5.8 is, heb je kans dat je een PowerPC iMac hebt, die konden maximaal tot 10.5.
    Dan ga je geen moderne software kunnen draaien.
    Intel iMac’s zijn vanaf de late witte plankmodellen en alle aluminiumversies. De witte gaan tot max 10.6.8 of in geval van Core2Duo tot 10.7.5

10.6 koop je het liefst nog even nieuw op DVD bij de AppleStore (enkel telefonisch, 18€), en neem eventueel meteen de serverversie, net zo duur, en een stuk uitgebreider.

Bijdrager
    Konijntje_

@sunkeeper

Hardwareoverzicht:

Modelnaam: iMac
    Modelaanduiding: iMac9,1
    Processornaam: Intel Core 2 Duo
    Processorsnelheid: 2.66 GHz
    Aantal processors: 1
    Totaal aantal cores: 2
    L2-cache: 6 MB
    Geheugen: 4 GB
    Bussnelheid: 1.07 GHz
    Opstart-ROM-versie: IM91.008D.B08

dit is wat er allemaal staat maar wat ik al van computerspace heb begrepen heb dat het niet mogelijk is, of misschien wel?

Bijdrager
    makasa

Deze Mac kan je updaten. Mavericks is mogelijk.

Bijdrager
    makasa

Mijn 2007 versie draait succesvol 10.9 met 4gb geheugen.

Bijdrager
    kimiferrari

Volgens mij kan je 10.5.8 dan wel niet gratis upgraden naar Mavericks. Ik dacht dat je minimaal 10.6.8 moet hebben om gratis te kunnen upgraden naar Mavericks? (10.5.8 heeft volgens mij ook niet de Mac App Store waar Mavericks in staat)

Als dat klopt dan zal je eerst 10.6 moeten kopen en updaten. Vervolgens daarna vanuit de Mac app store Mavericks installeren.

edit:
    Linkje voor OS X 10.6

http://store.apple.com/nl/product/MC573/mac-os-x-106-snow-leopard

Bijdrager
    Konijntje_

oke dus er is nog wat onduidelijkheid, @kimiferrari nee ik heb geen mac app store op de mac.
    maar hoe kom ik dan aan 10.6.8?
    zoals de titel al aangeeft ben echt een beginneling betreft mac.
    mocht updaten alsnog mogelijk zijn kan iemand mij dan uitleggen hoe ik dat moet doen?

wel alvast bedankt voor iedereen tot nu toe regeageerd hebben

Bijdrager
    kimiferrari
    Konijntje_ op 14 februari 2014

oke dus er is nog wat onduidelijkheid, @kimiferrari nee ik heb geen mac app store op de mac.
    maar hoe kom ik dan aan 10.6.8?
    zoals de titel al aangeeft ben echt een beginneling betreft mac.
    mocht updaten alsnog mogelijk zijn kan iemand mij dan uitleggen hoe ik dat moet doen?

wel alvast bedankt voor iedereen tot nu toe regeageerd hebben

Via het linkje in me vorige reactie. Deze dus: http://store.apple.com/nl/product/MC573/mac-os-x-106-snow-leopard
    Kost 18 euro.
    Ik weet niet of je dan eerst nog alle vorige updates 10.6.1 t/m 10.6.8 moet downloaden om te kunnen upgraden naar Mavericks. dit zal de rest wel weten. ik heb zelf nooit met 10.6 gewerkt

Bijdrager
    Ir.Bob

OS X 10.6.8, ook wel bekend als Snow Leopard koop je voor €18,- in de winkel (http://store.apple.com/nl/product/MC573N/A/mac-os-x-106-snow-leopard?find=Snow)

Installeren in een kwestie van de CD erin schuiven en de aanwijzingen volgen, dat gaat eigenlijk altijd helemaal goed. Uiteraard is het aan te raden eerst een back-up te maken. Software daarvoor is standaard aanwezig een heet Time Machine (te vinden in Systeem Voorkeuren). Herenigde wat je daarvoor nodig hebt is een externe harde schijf.

Als Snow Leopard erop staat ga je naar de App Store op je Mac en download je Mavericks. Installeren is wederom de instructies volgen.

Bijdrager
    fatboysmart

Precies zoals Ir.Bob zegt… dus voor die 18 euro ga je vier versies (10.5 naar 10.9) verder… Dat gaat je niet lukken met windows:-)
    Ik zou inderdaad na de update met de aangekochte schijf (10.6.3 uit m’n hoofd) eerst even software update draaien zodat het 10.6.8. wordt.
    En daarna pas Mavericks kopen (gratis) in de App store.

Bijdrager
    iDuck

En als je Snow Leopard (10.6.8) heb geïnstalleerd dan kan je ook niet upgraden. Het is een mooi, snel en stabiel besturingssysteem voor je iMac.

Bijdrager
    fatboysmart

@iduck… helemaal mee eens. Als je alle toeters en bellen van Mavericks niet nodig hebt, dan is 10.6.8 snow leopard een prima systeem. Nog steeds mijn favoriete OS/X versie.

Bijdrager
    Konijntje_

oke clear duidelijk dus eerst back up maken met time machine en dan naar app store gaan om snow leopard aan te schaffen toch ?

Bijdrager
    Da Vinci

Klopt, een Time Machine back-up maken is altijd handig. Houd er wel rekening mee dat er mogelijk verouderde software opstaat dat niet meer gaat werken i.c.m. Mavericks. Gelukkig is er heel veel op internet te verkrijgen. Al kun je er natuurlijk ook voor kiezen om met een schone lei te beginnen, je zult dan alleen wel het e.e.a. moeten aanschaffen in de app store (of het via andere kanalen zien te verkrijgen…:x).

Snow Leopard moet je trouwens echt bestellen (kan niet via de app-store), kan via de hyperlink die hier al ergens boven staat. Snow Leopard moet je vervolgens gaan upgraden en dan kun je via de app-store gaan door-updaten! Succes!

Bijdrager
    GastonM

@iduck, @fatboysmart, maar inmiddels erg verouderd en ook hier draait niet alle moderne software op. Mavericks is net zo stabiel als Snow Leopard, dus gewoon updaten.

Bijdrager
    Konijntje_

e.e.a..?
    geen idee wat hier mee bedoelt sorry ‘:D

oke een andere korte vraag om een back up te maken kan ik een willekeurige externe harde schijf gebruiken toch of moet het echt een time capsule zijn

Bijdrager
    Konijntje_

als ik naar de link ga staat er bij systeemvereisten 5gb vrij geugen op harde schijf ik heb er maar 4gb?

Bijdrager
    AppleTim

e.e.a..?

een en ander

kan ik een willekeurige externe harde schijf gebruiken

ja

ik heb er maar 4gb?

Dat is je werkgeheugen. Je harde schijf heeft waarschijnlijk meer dan 120GB capaciteit. Door op je harde schijf te rechterklikken en op Get Info / Toon Info (?) te klikken, zie je hoeveel ruimte er nog beschikbaar is op de harde schijf.

Bijdrager
    Konijntje_

oke dat wat echt een domme vraag tuurlijk is dat mn werkgeheugen haha, maar goed ga het proberen wish me luck bedankt voor het helpen en reageren allemaal

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Na het maken van de Time Machine backup (dit kun je doen vanaf 10.5) voer je een clean instal uit zodat 10.6 er op staat. Een clean instal is het beste als je een 2e hands Mac kreeg omdat dan na de configuratie die Mac op jou naam staat. Alle troep van de vorige eigenaar is dan weg. Maar wat je achteraf kunt blijven of wilt gebruiken haal je dan terug vanaf de TM backup. De aangeschafte 10.6 schijf is vermoedelijk 10.6.8, maar is het 10.6.0 dan moet je deze updaten naar minstens 10.6.6. om gebruik te kunnen maken van de app store waar je dan gratis 10.9 Maverick download en installeert.

En een TM backup moet gemaakt worden op een externe schijf die geformatteerd is in “HFS extended” met het Apple partitie schema terwijl de opstartschijf de GUID partitie structuur moet hebben en de “HFS extended – journaled” bestandsstructuur.

10.6 Updaten doe je via het Apple menu helemaal links en dan kiezen voor “software update”.

En dat sommige mensen 10.6 Snow Leopard beter vinden dan 10.9 Mavericks (waar ik zelf ook bij hoor) zegt niet zo veel voor een beginneling want die weet het verschil toch niet omdat het sowieso allemaal nieuw is.

Wat belangrijker is: Na 10.6 is de ondersteuning voor PPC architectuur (de voorloper van de Intel Mac) komen te vervallen en aangezien dit een Mac is met 10.5 zal daar aardig wat op kunnen staan dat niet meer werkt na de upgrade naar Mavericks. M.a.w: wil je die oude PPC programma’s behouden, blijf dan in eerste instantie werken met 10.6. Er is voor jou helemaal geen reden om gelijk naar het laatste systeem te gaan om gewent te raken aan hoe een Mac werkt.

Moderator
    Night

Daar komt bij dat Mavericks je systeem gewoon nét wat zwaarder belast dan het oudere 10.6.x, dat aan 4GB méér dan voldoende heeft om lekker vlot en “snappy” te werken. Ook zal de meeste software die je nu al op je Mac hebt staan, onder 10.6.x gewoon werken. Zoals al eerder gezegd is dat niet altijd het geval met 10.9.x (Mavericks). En omdat 10.6 al wat ouder is, is het op veel sites gewoon gratis te downloaden, al is het gebruik ervan dan niet geheel legaal te noemen.

Bijdrager
    Hermanko

Hier een handige gids om je te laten wennen aan een Mac :

http://www.macmiep.nl

succes en welkom !

Bijdrager
    sciletto

heb altijd al op een windows systeem gewerkt, heb wel eens achter een mac gezeten maar nooit een in mn bezit gehad.
    gisteren heb ik een imac gekregen weliswaar een 2ehands maar dat maakt voor mij niet uit.
    buiten dit ben ik wel een ware iphone gebruiker en wou mijn iphone aan sluiten, itunes gaf aan dat de versie van itunes verouderd was en ik moest gaan updaten naar de nieuwe versie.
    prima, gedownload maar toen zei itunes het volgende

voor deze update is os x versie 10.6.8 of hoger vereist

dus wat blijkt de mac loopt op een oude versie namelijk versie 10.5.8

wat mijn hoofd vraag is wie kan mij stap voor stap uitleggen om een nieuwe versie er op te zetten zonder dat er progammas verloren gaan zoals word?

heb wel de orginele cd bij gekregen maar wat ik voor de rest moet doen ik heb geen idee.

wil iemand zn vrije tijd willen besteden door mij te helpen.

zou het zeer waarderen en alvast bedankt

Ik zie nergens mijn opmerking terug maar het is raadzaam om eerst je Mac te wissen voordat je hem 2e hands gaat gebruiken. Daarna meld je je met je Apple ID aan of heb je deze iMac van familie?

Bijdrager
    Dick de Roos

@scilletto: Misschien even beter lezen?

Ik zie nergens mijn opmerking terug maar het is raadzaam om eerst je Mac te wissen voordat je hem 2e hands gaat gebruiken.

Eén draadje boven de jouwe:

hendrik op 14 februari 2014

Na het maken van de Time Machine backup (dit kun je doen vanaf 10.5) voer je een clean instal uit zodat 10.6 er op staat. Een clean instal is het beste als je een 2e hands Mac kreeg omdat dan na de configuratie die Mac op jou naam staat. Alle troep van de vorige eigenaar is dan weg. Maar wat je achteraf kunt blijven of wilt gebruiken haal je dan terug vanaf de TM backup.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.