30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)
  • Q:
    Bijdrager
    Huh

Help! dual g4 start niet op

Mijn dual g4 1.25 wil niet meer opstarten.
    Niks. geen geluid geen kik. Er gaat heel even een rood ledje branden in de buurt van m’n ram plakjes. Batterijtje eruit gehaald, grijs knopje op moederbord ingedrukt. Niks.
    Er zit nog een cd van NERD in. (haha) maar zelfs die krijgt m niet aan de praat.

Bweheheheh! Gisteren deed ie t nog! Nou lijkt dit wel heel erg op het probleem van magmarco
    http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=23148&start=0
    Wel toevallig dat 2 dezelfde g4’s opeens dezelfde problemen hebben? Door het warme weer?

Maar om te voorkomen dat ik zijn draadje overneem heb ik toch maar zelf een topic aangemaakt.
    Ik zoek urgent hulp want ik moet een project afmaken deze week. Weet iemand iets?
    Alvast bedankt.

Bijdrager
    Deskman

Als er helemaal niks meer gebeurt… voeding stuk?

Bijdrager
    Huh

Kweenie?

t lampje in t aanknopje geeft wel licht zolang ik er op druk.
    Die stroom zou toch ook via de voeding moeten komen.

dat lampje is overigens het enige dat ie doet. en het rooie letje. en een ventilatortje dat een 8ste slag draait.

pffff.

Bijdrager
    vogel

Ik vrees dat je moederbord naar de gallemiezen is. Heb je nog garantie?

Bijdrager
    vepsylon

voeding van het moederbord unpluggen, en dan terugplaatsen, kan helpen. Er zit een zekering in de voeding, die reset zichzelf dan . . .

Bijdrager
    Huh

Ik vrees dat je moederbord naar de gallemiezen is. Heb je nog garantie?

Tsja… Als ik een jaar garantie heb wel, ik zal de boekjes even moeten bestuderen.

voeding van het moederbord unpluggen, en dan terugplaatsen, kan helpen. Er zit een zekering in de voeding, die reset zichzelf dan . .

Dat klinkt ingewikkeld. ik kan daar ook niet echt goed bij zonder sloophamer en krik.
    Maar ik ga eens kijken. thnx

Bijdrager
    Ewout

een jaar garantie heb je natuurlijk altijd, maar een AppleCare erbij is toch wel lekker :P .
    Kost wat, hebbie ook wat…

Bijdrager
    ateazz

hey,

heb je al geprobeerd zonder hd op te starten?
    Je krijgt dan waarschjijnlijk meer te zien als nu.

Misschien is door het warme weer je controller van hd naar ze grootje

suc6

Bijdrager
    macpro

In de service manual komt dit het dichtste in de buurt van jouw probleem:

”Apple

Computer begins to power up, the fan and hard drive are spinning, the power LED is lit, but there is no startup chime or video

1. Reset the logic board. Refer to “Resetting the PMU on the Logic Board” in this chapter.
    2. Verify all PCI and AGP cards are seated properly.
    3. Reseat the processor module.
    4. Replace the processor module.
    5. Replace the logic board.

Bijdrager
    macpro

En hier is het PMU reset verhaal:

”Apple

Resetting the PMU on the Logic Board

The PMU (Power Management Unit) is a microcontroller chip that controls all power functions for this computer. The PMU is a computer within a computer. Its function is to:
    • tell the computer to turn on, turn off, sleep, wake, idle, etc.
    • manage system resets from various commands.
    • maintain parameter RAM (PRAM).
    • manage the real-time clock.

Important: Be very careful when handling the logic board. The PMU is very sensitive and touching the circuitry on the logic board can cause the PMU to crash. If the PMU crashes and is not reset, the battery life goes from about five years to about two days.

Note: For the location of the PMU reset button, see “Logic Board Diagram” in the Views chapter.

Many system problems can be resolved by resetting the PMU chip. When you have a computer that fails to power up, follow this procedure before replacing any modules:
    1. Disconnect the power cord and check the battery in the battery holder. The battery should read 3.3 to 3.7 volts. If the battery is bad, replace it, wait ten seconds, and then proceed to step 2. If the battery is good, go directly to step 2.
    2. Press the PMU reset button once and then proceed to step 3. Do not press the PMU reset button a second time because it could crash the PMU chip.
    3. Wait ten seconds before connecting the power cord and powering on the computer. If the computer does not power on, there is something else wrong with it; refer to the “System” section of “Symptom Charts” in this chapter.

Note: The above procedure resets the computer’s PRAM. After resetting the PMU, be sure to reset the time, date, and other system parameter settings.

Bijdrager
    Huh

Dank je Macpro en anderen. Aardig dat jullie er zoveel werk van maken.

De pmu had ik inmiddels al wel ingedrukt. Een paar keer als ik eerlijk ben. Maar niks hoor.
    De batterij kan ik hier niet checken. Waar wel trouwens.

Morgen ga ik maar eens met x-alt bellen.
    want hier:

3. Reseat the processor module.
    4. Replace the processor module.
    5. Replace the logic board.

brand ik mijn linkerhanden liever niet aan….

Bijdrager
    Deskman

2. Press the PMU reset button once and then proceed to step 3. Do not press the PMU reset button a second time because it could crash the PMU chip.

Dat is een tip die ook overal staat vermeld. Hoewel ik er geen enkele moeite mee heb bijna alles aan mijn machine in en uit elkaar te halen is het niet zo verstandig om, met garantie in het achterhoofd, teveel aan het inwendige te sleutelen.

Heb je je video- en andere kaarten al gecontroleerd? Zelf gok ik nog steeds op een kapotte voeding…

Bijdrager
    macmarco

Nou, ik hoop dus dat je hier wat aan hebt,

zoals mn reactie in mn eigen probleembericht geschreven heb:
    de leverancier constateerde dat 1 van de 2 processoren dood was.
    Nieuwe erin gezet en hij draait weer als de Hollandse Zomerzon -schreef ik geloof ik-

Als je nog garantie hebt, blijf dan niet proberen – zoals ik dagen heb gedaan – breng m weg en er komt weer leven in je g4.

succes,
    ik ben benieuwd of je hetzelfde probleem hebt, ik weet dat een in deze lijn G4’s de processoren en moederborden “niet al te stabiel zijn”

grts
    Marco

Bijdrager
    Maarten vd B

Ik lees dat t lampje in het aan knopje wel aan gaat als je er op drukt.
    FF voor de zekerheid, maar had je die ook al ca. 10 seconden ingedrukt
    gehouden ?

Bijdrager
    Huh

ik ben benieuwd of je hetzelfde probleem hebt, ik weet dat een in deze lijn G4’s de processoren en moederborden “niet al te stabiel zijn”

Aiii, daar wist ik niks van. Je bedoelt dat dit (g4 dual 1.25ghz) een probleembakkie is?
    Een achterstandsmac? Een Untercomputer? Een rotte apple? Bwèhèèhèh!

Is dit een bekend probleem dan? Is het bij apple ook bekend? Dat ze een crap-serie gebouwd hebben? Ik weet dat reparaties van defecte (beeldscherm) ibooks wel door apple vergoed worden, sinds er een enquete voor boze gebruikers op het www stond. Is bij osX.nl ook een draadje naar.

Ik ben benieuwd of dat hierbij ook het geval is. Als meerdere g4’s uit deze lijn het na een jaar (lees: de garantieperiode) gaan begeven.
    interressant.

Ik lees dat t lampje in het aan knopje wel aan gaat als je er op drukt.
    FF voor de zekerheid, maar had je die ook al ca. 10 seconden ingedrukt
    gehouden ?

Jazeker. Maar da’s vooral toch handig bij het uitzetten van een “hangende” mac.
    Een dooie mac heeft er geen boodschap aan.

Affijn. Ik heb ‘m naar de Machouse op de Raadhuisstraat gebracht. Aangezien hij nog onder de garantie valt (hoop ik) en elk Mac servicecentrum ‘m dan verplicht is aan te nemen voor reparatie.
    (Je hoeft ‘m dus kennelijk niet per se naar je eigen dealer te brengen)

Helaas had de jongen van de technische dienst net een onvrijwillige salto gamaakt met z’n fiets en was ie niet in staat naar z’n werk te komen. (sterkte) Het is dus even de vraag wanneer het probleem verholpen wordt.

later meer.
    groet,
    Huh?

Bijdrager
    Huh

Aaargh!!!!!!!!!!

Nou valt ie toch niet onder de Garantie…
    Wat een [email protected]#%@#!-zooi

Net iets meer dan een jaar oud en hop, hij kapt ermee.
    Zijn er nog meer mensen met slechte ervaringen met de dual 1,25 ghz?

Bijdrager
    macpro

Dat ‘ie net iets meer dan een jaar oud is wil niet zeggen dat jij volledig voor de kosten moet opdraaien. Je mag een langere levensduur verwachten dan 1 jaar, dus dient de leverancier een deel van de reparatiekosten voor eigen rekening te nemen.
    Meer info onder andere bij de Consumenten Bond.

Bijdrager
    Esquare

Inderdaad: bij een defecte computer van amper 1 jaar oud draait de dealer (dus niet de fabrikant!) voor ruwweg 2/3 van de reparatiekosten op. Laat vriendelijk, maar duidelijk merken dat je op de hoogte bent van het consumentenrecht.

Bijdrager
    Kasper

Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn Power Mac G4 1,25 dual. Alleen is die van 17 maanden oud. Ik heb vandaag Apple Customer Relation gebeld en die zegt dat er definitief geen garantie verlenging in zit.

Nou hoor ik van alle kanten dat je officieel 2 jaar recht hebt op garantie. Alleen zoals dus gezegd Apple geeft niet thuis als je met dit verhaal aan komt zetten.

Ik heb op allerlei sites gezocht (justitie consumentenbond staiksterk.nl etc.) maar ik kom er niet uit wat nou volgens de wet de rechten van de consument is in dit geval…

Heeft iemand hier verstand van of ervaring mee want volgens een reparateur die ik heb gemailed komt de reparatie waarschijnlijk op zo’n 500 euro en dat zou ik toch erg zonde vinden voor een computer die me 3300 euro heeft gekost en die 17 maanden oud is..

Dank,

Kasper

Bijdrager
    Esquare

Met Apple heb je niets te maken*: je moet de verkoper/dealer aanspreken op zijn verplichtingen. Volgens mij is die 2 jaar garantie in Nederland (nog) niet wettelijk geregeld, maar je hebt wel recht op korting op de reparatiekosten, als het apparaat binnen de verwachte levensduur komt te overlijden. In dit geval zal dat zo’n 50% zijn.

*Tenzij de verkoper failliet is: dan heb je een probleem. ;o)=

Bijdrager
    Kasper

Bedankt voor je reactie. Maar ik ben bang dat ik alles met Apple te maken heb aangezien ik hem in hun webstore heb gekocht.

En omdat dat dus via internet gebeurt is zijn er andere rechten van toepassing heb ik ook begrepen.

Maar er is een lichtpuntje ik heb inmiddels de RAM vervangen en hij lijkt weer enigszins normaal beeld te geven.

Dus wordt vervolgd.

Kasper

Bijdrager
    candykane

een kennis van mij heeft toevallig deze week ook problemen met zijn MDD dual g4 had 1 van zijn processoren uitgezet en nu start ze mac niet meer op.
    ik heb een andere mdd voedings unit liggen en ook een dual 867 processor uit een mdd om effe uit te proberen, ik weet niet of iemand intresse in heeft?

Bijdrager
    candykane

weet iemand trouwens of de 133 mhz processoren van owc/fastmac/sonnent/gigadesines/powerlogix te modden zijn dat ze op een bus frequentie van 167 werken?

Bijdrager
    Esquare
    ”Kasper”

Bedankt voor je reactie. Maar ik ben bang dat ik alles met Apple te maken heb aangezien ik hem in hun webstore heb gekocht.

En omdat dat dus via internet gebeurt is zijn er andere rechten van toepassing heb ik ook begrepen.

Hoewel Apple en Apple Store hetzelfde lijken, zijn ze dat (formeel) niet. Het grootste probleem (voor jou) is dat Apple Store in Ierland gezeteld is, en dat ze zich dus niets hoeven aan te trekken van de Nederlandse consumentenregels, die een stuk strenger zijn dan de Ierse. (Algemeen gebruikte Europese regels zijn er helaas nog niet.) Voor mij is dat een goede reden om nooit hardware bij Apple Store te kopen.

Bijdrager
    Huh

Nou…

Ik ben inmiddels 2 weken verder en er is nog geen schroefje versleutelt.

Ik heb m’n Mac dus bij Machouse weggebracht, maar daar kunnen ze niet aan de reparatie beginnen omdat het serienummer op de bon niet overeenkomt met het nr. op de machine.

X-alt moet nu dus iets regelen met Machouse en Apple, maar die jongen van de technische dienst van X-alt verkeert in een soort constante staat van paniek en paranoia.

Hij weigert met Machouse te bellen, omdat dat een concurrent is.
    Maar hij heeft wel veel tjd om mij lastig te vallen met gezeur over serienummers.

Ik ben het spoor inmiddels volledig bijster, maar ik ben wel volledig afgeknapt op X-alt.
    Wat een gezeik zeg. Moet ik hun problemen gaan oplossen?

nou ja…
    binnenkort meer

Bijdrager
    HSL

1 advies haal die G4 zo snel mogelijk weg bij machouse.. zij kunnen echt helemaal niks repareren..
    zie hier

je krijgt er geheid spijt van!

xalt is 100x beter dan machouse.. kan je nagaan..:)

als je je mac wil laten reparen kan je beter naar van lelieveld services in de meern (naast utrecht)
    daar repareren ze vaak iets ook gewoon terwijl hij net niet in de garantie zit..:)

hele goede ervaringen met hun!

succes en probeer ze gewoon even te bellen.

HS-L

Bijdrager
    wjgmspeedy
    ”Kasper”

Nou hoor ik van alle kanten dat je officieel 2 jaar recht hebt op garantie. Alleen zoals dus gezegd Apple geeft niet thuis als je met dit verhaal aan komt zetten.

Ik heb op allerlei sites gezocht (justitie consumentenbond staiksterk.nl etc.) maar ik kom er niet uit wat nou volgens de wet de rechten van de consument is in dit geval…

Je hebt er in dit geval niks meer aan, maar sluit een rechtsbijstandverzekering af, kost minder dan een uurconsult bij een advocaat. In dit land red je het als particulier niet tegen onwillende instanties en bedrijven. Het zou eigenlijk een verplichte verzekering moeten zijn. Helaas kun je je niet verzekeren voor zaken die al lopen, je kunt wel bij één van de vele bureaus voor rechtshulp langsgaan. (Heten die nog zo?) Weet niet of dat nog helemaal gratis is, want alles in Nederland wordt uitgekleed, maar je moet hoogstens een kleine eigen bijdrage betalen. succes.

Bijdrager
    Deskman
    ”Huh?”

Nou…

Ik ben inmiddels 2 weken verder en er is nog geen schroefje versleutelt.

Ik heb m’n Mac dus bij Machouse weggebracht, maar daar kunnen ze niet aan de reparatie beginnen omdat het serienummer op de bon niet overeenkomt met het nr. op de machine.

X-alt moet nu dus iets regelen met Machouse en Apple, maar die jongen van de technische dienst van X-alt verkeert in een soort constante staat van paniek en paranoia.

Hij weigert met Machouse te bellen, omdat dat een concurrent is.
    Maar hij heeft wel veel tjd om mij lastig te vallen met gezeur over serienummers.

Ik ben het spoor inmiddels volledig bijster, maar ik ben wel volledig afgeknapt op X-alt.
    Wat een gezeik zeg. Moet ik hun problemen gaan oplossen?

nou ja…
    binnenkort meer

Ik snap het niet meer.. Waar komt je Mac nou vandaan en waarom heb je ‘m daar niet ter reparatie aangeboden? En hoe kan het nou zijn dat Mac en bon niet met elkaar overeenstemmen? Dat levert altijd een probleem op, ook als je nog vol in de garantie zou zitten.

Ik zou eens met X-alt bellen en naar iemand anders vragen.

Ik heb ooit eens een heel ander raar probleem met ze gehad. Na ook 10x bellen met de verkeerde heb ik maar eens om iemand van de directie gevraagd en nog aan de lijn gekregen ook. Daarna was het (ook voor hunzelf) eenvoudig op te lossen.

Als zij het juiste nummer geregistreerd hebben staan dan zullen ze een nieuwe bon moeten leveren met de juiste gegeveens er op. Dat is wel het minste waar je om kunt vragen. Dat heeft niks met concurrentie te maken, maar alles met je recht als klant. Een fout die rechtgezet moet worden.

Wees beleefd, maar ook heel duidelijk in wat je van de andere zijde verwacht.

Doe je best.

Bijdrager
    Huh

’t zit zo Deskman:
    Ik heb ‘m gekocht bij x-alt
    Ik heb ‘m weggebracht bij Machouse

X-alt zit in zoetermeer > Machouse zit in Amsterdam.
    Ik zit ook in Amsterdam + Ik heb geen auto + Ik heb geen 200 euro voor een koerier.
    = Voilá. Weggebracht bij Machouse

Ik had ook min-of-meer jouw route geprobeerd: Iemand van de verkoop bij x -alt gebeld en gevraagd of hij de td man een beetje tot spoed kon manen. Maar daar heb ik verder ook niks meer van gehoord.

Ik heb nu met apple gebeld op aanraden van de td van machouse. Bij apple waren ze meteen heel behulpzaam en zijn ze meteen gaan bellen met x-alt. Ik heb nu goede hoop dat zij ’t gaan oplossen.

HS-L:
    Heb je thread gelezen, maar niet iedereen is zo negatief toch?
    Waarschijnlijk had je gewoon pech.

Nu ja. Hoe dan ook. Ik ga ‘m nou niet meer weghalen. dus dan hoop ik dat ze bij machouse ’t nu wel goed doen. Die jongen was i.i.g wel vriendelijk, rustig en behulpzaam.

Bijdrager
    mulderd

Pleur, ik heb na een stroomstoring hetzelfde probleem.
    Lampje licht op als je hem indrukt. Echter start hij niet door.

Ik begrijp dat ik hem het beste naar X-Alt kan brengen of naar de Meern en niet zelf rotzooien…
    Zodra de reparatie gedaan is, laat ik het weten wat de oorzaak is geweest.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.