13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    jmcyasmin

Help! CMYK bestand op telefoon in andere kleuren

Hi! Graag jullie helpt gevraagd:
    Ik heb voor iemand een flyer ontworpen a5 in CMYK, opgeslagen als PDF.
    Nu laat mijn laptop hem perfect zien, maar als ik hem naar mezelf mail zie ik de flyer op mijn telefoon in hele rare, fletse kleuren.
    Gaat dit wel goed als ik ‘m zo naar de drukker verstuur?
    Graag jullie hulp!

Bijdrager
    KarelWillem

We weten niet wat voor telefoon jij hebt, of in welke app je deze PDF bekijkt.
    Dus daar is geen zinnig antwoord op te geven.

Overigens is het bij mij precies andersom.
    De PDF van een advertentie die ik mezelf net toestuur is op de iPhone 5C behoorlijk over-saturated.

Dus wàt vergelijk je met wàt. Dat scheelt nogal.

Bijdrager
    jmcyasmin

Ik open het in mijn hotmail op mijn Iphone 6..

Bijdrager
    jmcyasmin

Kan iemand me hier snel mee helpen?:)

Bijdrager
    basselorius

Het beoordelen van cmyk kleuren op een telefoon is niet echt zinvol. De beoordeling van de kleuren op je laptop als perfect is ook jouw persoonlijke mening. Is dat een gekalibreerd beeldscherm? Als de kleuren op je laptop normaal gesproken goed uitkomen, kun je dat redelijk aanhouden. De enige echte referentie voor drukwerk is een kleurproef.

Groet
    Bas

Inactief
    Anoniem

Bestand moet in RGB zijn en niet in CMYK voor bekijken op telefoon.

Bijdrager
    KarelWillem

Dat is net zo erg onzin als dat het bestand RGB moet zijn als je het bekijkt op je beeldscherm van je Mac(Book).

Maar inderdaad: het heeft geen enkele zin de weergave van een PDF op je iPhone te gaan gebruiken als referentie voor drukwerk.

Bijdrager
    Pivni Pes

Een iPhone of welk ander telefoon is natuurlijk geen apparaat welke je kan gebruiken als kleur referentie.
    Gebruik je wel de juiste kleurprofielen op je computer?
    Is je scherm wel gekalibreerd van je computer?
    Zijn je bestanden wel juist ge-preflight?

Dus je vraag of dat dit wel goed gaat als je het naar de drukker doorstuurt, persoonlijk denk ik het van niet.
    Als je de telefoon als referentie wil gebruiken dan is er nog wel een aardige weg voor je om te bewandelen.

Bijdrager
    Rik de Belg

Alles begint bij hoe jij de Pdf hebt aangemaakt (hierover weten wij niets).
    Als de Pdf goed is aangemaakt, dan zal de drukker er zeker mee weg kunnen.
    Hoe jij de kleuren echter ziet op je scherm (laptop, iPhone, weet ik wat) daar kan niemand iets zinnig s over zeggen.
    Wat betreft je scherm waarop je werkt –> dat moet gekalibreerd zijn, zoniet dan spreken we nooit over hetzelfde.
    Iden dito voor je printer (gekalibreerd op kleur en papier).

Andere schermen (smartfoon, tablet, …) zijn dat niet, dus hangt af van hoe jij je persoonlijke instellingen hebt gedaan (licht/donker? weinig/veel contrast? ….).

Rik

Bijdrager
    MouseMighty

Opgeslagen als PDF of export naar PDF? Met andere woorden met welke applicatie heb je de flyer gemaakt. Ik gok nl op Photoshop, dan is ook de vraag of je überhaupt wel de resolutie goed hebt.

Bijdrager
    McShamus
    jmcyasmin op 23 maart 2015

Kan iemand me hier snel mee helpen?:)

Dit lijkt me normaal. CMYK is niet bedoeld om bekeken te worden op displays. Sommige viewers vertalen het CMYK profiel naar iets wat weer te geven is op een display, maar de bedoeling is het niet. De fletse weergave heeft te maken met kleurdekking van de gebruikte drukpers. Zwart is bijvoorbeeld 100% K en geen percentages van C, M, Y.

Mijn in CMYK profiel opgeslagen documenten zien er ook flets uit in een PDF viewer. Het ‘hoort’ zo.

Info: http://en.wikipedia.org/wiki/Color_space

Bijdrager
    KarelWillem

Mijn in CMYK profiel opgeslagen documenten zien er ook flets uit in een PDF viewer. Het ‘hoort’ zo.

De vraag ging over het verschil in display 1 en 2. Niet dat het er flets uit ‘hoort te zien’.

Op display 1 ziet het er ‘goed’ uit, op display 2 ‘flets’.

Anyway: kleurbeoordeling is lastig. En doe je in ieder geval niet op je iPhone 6.

Bijdrager
    McShamus

Ik gaf de oorzaak en dus het antwoord op de vraag van de TS, namelijk: “Gaat dit wel goed als ik ‘m zo naar de drukker verstuur?”

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.