12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    Faolan

Help! Alle instellingen MacBook gereset??

Naar mijn weten helemaal niets “anders dan anders” gedaan, maar ik zette gisteravond mijn MacBook aan en het lijkt wel alsof alle instellingen zijn gereset. Alles ziet eruit alsof Leopard er weer opnieuw opstaat. Mijn programma’s en documenten bestaan (gelukkig) nog wel, maar verder ben ik alle configuraties kwijt.

M’n dock en bureaubladachtergrond zijn weer standaard; als ik Mail, iTunes enz. open moet ik ze weer helemaal opnieuw configureren; mijn Favorieten zijn weg in Safari; in het Finder-menu zijn alle links naar mijn mappen verdwenen enz. enz.

Nu kan ik alles natuurlijk wel weer opnieuw gaan instellen, maar ik heb weinig zin dat het volgende week weer gebeurt. Ik kan ook niet álles terugvinden – bijvoorbeeld mijn favorieten voor Safari en een aantal belangrijke mails die ik bewaard had in mappen in Mail.

Heeft iemand enig idee? Meer dan een béétje verstand heb ik er ook niet van… :?

Bijdrager
    error

Je hebt je home folder (1) per ongeluk een andere naam gegeven of (2) naar een andere locatie gesleept.

Mac OS X heeft daarom een nieuwe blanco gebruiker aangemaakt.

Geen reden tot paniek, alles is te redden… maar zoek eerst even uit wat je gedaan hebt.

Bijdrager
    KingAchille

Het ziet er inderdaad naar uit dat er onbewust een extra account is aangemaakt. Kijk eens bij ‘systeemvoorkeuren – accounts’?
    Mvg,

Bijdrager
    thereal

iets andere vraag maar wel min of meer in toevoeging hierop; de naam van mijn imac is een tijd terug veranderd bijv van ‘ imacnaam’ naar ‘ imacnaam (2)’ Iemand enig idee hoe dat gebeurd kan zijn? Verder heeft het totaal geen consequenties gehad voor zover ik kan zien….:-)

Bijdrager
    Faolan

Bij ‘accounts’ zie ik alleen mijn eigen account staan. Ik heb er ook nooit meerdere gebruikers op gehad, dus dat is niet veranderd.

Bijdrager
    error

Dan heb je wellicht een van de map “Library/Bibliotheek’ in je home folder verplaatst of een andere naam gegeven… daar in staan alle instellingen en bijvoorbeeld je mail.

Dit is in 99% van de gevallen de oorzaak van het zomaar verdwijnen van instellingen.

Bijdrager
    Faolan

In mijn home-map (even voor de duidelijkheid: je bedoelt de map met het huisje, toch?) staat inderdaad de map “Library”. Dit is dus niet goed? Moet ik die dan weer verplaatsen?

Bijdrager
    tinus_omt

Nee, die mappen moet je nooit aan komen. Als je de map hebt verplaatst of een andere naam hebt gegeven, maakt het systeem automatisch een nieuwe.

Wat je kunt doen is in finder zoeken naar bestanden die in de library horen te staan, zoals bijvoorbeeld de configuratie van de Finder, die heet:

com.apple.finder.plist

dan kun je zien of je per ongeluk iets hebt verplaatst. Je moet wel het zoeken naar systeembestanden aanzetten, en dat gaat als volgt:

Open een Finder venster, en tik wat je wil zoeken in het zoekvakje rechtsboven.

Er verschijnen twee extra balken, een waar je kunt kiezen waar hij moet zoeken en een tweede waar extra mogelijkheden staan (met aan de rechterkant een + en een -). In die tweede balk kun je op het eerste knopje klikken, dat is een uitrollijst en een van de mogelijkheden is ‘System files’ (of zoiets in het Nederlands). Kies die en verander het andere dingetje in ‘include’ in plaats van ‘don’t include’. Nu zou hij de bestanden moeten vinden.

Normaal heb je maar 1 versie van dit bestand, als je er meerdere hebt post dan nog een keer, dan antwoordt er vast wel iemand die je uit kan leggen wat je moet doen.

Bijdrager
    Faolan

Dankjewel voor de duidelijke uitleg! Ik heb het geprobeerd en het bestand stond er inderdaad twee keer in. Als ik kijk naar het pad van de bestanden denk ik dat ik nu ook zie wat het probleem is: de map “Bibliotheek” is per ongeluk in “Downloads” terechtgekomen.

Erg slimme actie :kleenex:, maar hoe kan ik dit nu weer herstellen??

Bijdrager
    Faolan

Wat je kunt doen is in finder zoeken naar bestanden die in de library horen te staan, zoals bijvoorbeeld de configuratie van de Finder, die heet:

com.apple.finder.plist

Dit heb ik dus gedaan. Het bestand komt inderdaad twee keer terug, één keer met het pad Home -> Library -> Preferences -> com.apple.finder.plist en één keer met het pad Home -> Downloads -> Bibliotheek -> Preferences -> com.apple.finder.plist

Voor zover ik het begrijp betekent dat dus dat de map “Bibliotheek” die eerst in de home folder stond per ongeluk verplaatst is naar de map “Downloads” en dat er automatisch in de home folder een nieuwe map “Library” is aangemaakt, waardoor alle instellingen weer standaard zijn. Hoe kan ik zorgen dat de oude map weer terugkomt?

Alvast bedankt!

Bijdrager
    tinus_omt

Ik zou het volgende voorstellen:

– Maak eerst een kopie van alles wat je niet kwijt wilt raken
    – Maak een nieuwe gebruiker aan met administrator rechten
    – Log je normale gebruiker uit en log in als de nieuwe gebruiker
    – Verander de naam van de nieuwe, lege library
    – Zet de originele Bibliotheek terug op de goede plek.
    – Log uit en log weer in met je normale gebruiker

Ik denk dat het dan weer zou moeten werken. Als het niet werkt kan het systeem de originele folder toch niet vinden omdat de naam in het Nederlands vertaald is (het werkt op een speciale manier, de naam is in het echt Library, maar dat wordt dan met een truukje toch in het nederlands weergegeven). Dan moet je het dus nog een keer doen, maar dan de folder hernoemen naar Library.

Zorg wel dat je van tevoren een backup maakt, het zou jammer zijn als je spullen weg zijn. Succes!

Bijdrager
    Faolan

Nou, een hoop gepruts later…. maar het is gelukt!!

Moet ik voortaan maar even beter opletten voordat ik in die systeemmappen ga zitten klooien. :lol:

In ieder geval heel erg bedankt voor de hulp!

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.