14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:

Bijdrager
    Veer

Hellup… welk lettertype is dit???

Misschien een rare vraag, ik ben, voor op zoek naar het lettertype van het onderstaande beeldlogo. Ik heb al overal gezocht in m’n archief, maar kan het echt niet vinden. Wie kan me helpen?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, ik ben behoorlijk ten einde raad…

Bijdrager
    MarcelK

Greymantle MVB-LF

Gevonden op: http://www.whatthefont.com

Had je kunnen weten: Beeldbewerking FAQ

Bijdrager
    KarelWillem

Greymantle MVB-Regular

LOL. Fok! Te laat. :P

Bijdrager
    Veer

Ja, ik had het zelf ook kunnen weten via Beeldbewerkin FAQ, maar ik heb gekozen voor de snelste weg… (sorry)
    Mijn dank is echter heel erg groot, trouwens, is er ook een free-font wat hier heel erg op lijkt?

Bijdrager
    macmickey2

Neem dan nu maar de moeilijkste weg….whatthefont kan ook dat voor je uitzoeken…:P :evil:

Bijdrager
    TonE

Durven ze hier geld voor te vragen? :roll:

Bijdrager
    macmickey2

Ik bedoel dat als je een screenshot van wat letters plaats dat whatthefont ook alternatieven aangeeft…

Bijdrager
    Veer

Hmm…. dát is pas de eenvoudigste weg, je afbeelding plaatsten op WhatTheFont, alleen hebben ze me geen alternatief, free font kunnen tonen (dus mocht iemand nog een suggestie hebben…).
    Maar wederom hartelijk dank voor de medewerking.

”TonE”

Durven ze hier geld voor te vragen? :roll:

Als de opdrachtgever er niet om gevraagd had, had ik dit font zelf ook niet uitgezocht hebben en gebruikt.

Bijdrager
    TonE

PB maar een mailadres, dan help ik je wel.

Bijdrager
    Veer

ehh… suggesties zijn overigens nog steeds welkom hoor!

Bijdrager
    macmickey2

Suggestie: Als je opdrachtgever zo graag dat font wil zien en gebruiken…laat het hem/haar dan aanschaffen. Zo hoort het ook eigenlijk!

Bijdrager
    janvanes

Het hoort zéker niet zo dat je klant een font aanschaft, en dat vervolgens aan jou doorgeeft. Dat is zelfs strafbaar…

Een site, zoals WhatTheFont (MyFonts), in de lucht houden kost geld, en dat moet ergens vandaan komen. En aangezien MyFonts.com een site van Bitstream is, zullen er tussen de zoekresultaten ook wel vaak fonts van Bitstream staan, en veel minder van de concurrentie – en helemaal géén freeware-fonts.

Die zgn. gratis fonts zijn trouwens vaak gejatte commerciële fonts, die met Fontographer o.i.d. een klein beetje omgebouwd zijn, en/of een van een nieuwe naam voorzien. Maar ook de grote commerciële fontmakers zijn niet vies van wat jatwerk, trouwens…

Bijdrager
    BenDover
    ”janvanes”

Het hoort zéker niet zo dat je klant een font aanschaft, en dat vervolgens aan jou doorgeeft. Dat is zelfs strafbaar…

Van MyFonts:
    MVB Fonts Standard License
    The Basic License allows you to install the Font Software on not more than five (5) computers or CPUs at one geographic location.
    You are permitted to make a temporary copy of the Font Software for use by a commercial printer or service bureau solely for use in the production of your own materials.
    You are further permitted to include a temporary copy the Font Software with a document solely for the purposes of your facilitating your personal printing and/or viewing of the document.

Bijdrager
    janvanes

Precies – je mag het font wel (tijdelijk) ter beschikking stellen van een servicebureau o.i.d. voor het uitdraaien van films of platen. Het font moet daarna weer direct gewist worden, en mag alleen voor productie – uitdraaien dus – gebruikt worden.

Je hebt de zinsnede ”Copying and distribution to commercial printers or service bureaus is limited to those who clearly state that they are duly licensed to use the Font Software.” die ook in dat contract staat even weggelaten – daaruit zou je kunnen begrijpen dat je het font wel door mag geven aan de uitdraaier, maar alleen als die het font (de licentie om ’t te gebruiken) sowieso al heeft.

Overigens verschillen dit soort voorwaarden per leverancier, maar de verschillen zijn niet zo groot meestal. Bitstream en ook Agfa en Linotype stellen dat je fonts aan de drukker/uitdraaier mag doorgeven, als die laatste zegt dat ie ook een licentie heeft (maar waarom zou je dan nog?). Gerard Unger stelt als eis dat je dat servicebureau/uitdraaistation dan een schriftelijk contract laat tekenen (dat het font gewist wordt na uitdraaien). En Adobe is (of was?) van mening dat de drukker/uitdraaier maar gewoon zelf de fonts moet aanschaffen. Mensen uit de praktijk weten natuurlijk wel dat het i.h.a. allemaal wat minder formeel “geregeld” wordt. (Dat weten de mensen van Adobe, Linotype enz. natuurlijk stiekem ook wel…)

In principe mag dat servicebureau of die drukker dat font ook alleen maar gebruiken om uit te draaien; dus zelfs een kleine tekstcorrectie is dan verboden – dan moet hij ’t font maar aanschaffen. Laat staan dat fonts worden gebruikt om nieuwe ontwerpen te maken, aanpassingen te doen o.i.d. En daarover gaat het bij Veer toch, volgens mij.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.