10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Geblokkeerd
    Anoniem

Hellup! iTunes is de library kwijt?!? (maar ik niet)

Hoi, net op een MacBook Air overgeschakeld. Heerlijk apparaat, maar het betekent wel dat ik mijn muziekbibliotheek op een externe schijf moet neerzetten. Dus in iTunes preferences aangepast zodat de externe disk de mediaschijf was, ‘consolidate library’ en klaar. Alles werkte.

Dat was gisteren.

Vanochtend wil ik iTunes opstarten en meldt-ie dat hij de library niet kan vinden. Terwijl die sinds gisteren niet is verplaatst. Als ik iTunes dan handmatig naar het librarybestand breng, krijg ik vervolgens een lege bibliotheek voorgeschoteld. Oude preferencebestanden en library op hun plekken terugzetten helpt ook niet, dus is de enige oplossing om maar alle muziekbestanden weer in te voeren. Maar dan ben ik alle playlists kwijt, ik weet niet wat het met mijn apps doet, en wie weet krijg ik morgen weer hetzelfde gezanik. Soms zou ik willen dat er een behoorlijk alternatief voor iTunes is. Een bijkomend probleem is dat ik ook niet handmatig in het Plist-bestand de locatie van de directories kan aanpassen. Omdat Apple alles potdicht houdt. Fijn.

In het kort dus: HELLUP! Iemand nog een zinnige suggestie?

Bijdrager
    Sascha

Je moet NIET de voorkeuren aanpassen! Ook niet in de voorkeuren verwijzen naar een nieuwe bibliotheek ofzo. Want als je externe harde schijf ontkoppeld is, maakt het programma gewoon allerlei nieuwe bestanden aan.

Je moet WEL iTunes opstarten met Alt/Option ingerukt en dan het desbetreffende library-bestand aanduiden.

Geblokkeerd
    Anoniem

… wat natuurlijk het allereerste is dat ik heb geprobeerd. Met als resultaat dat-ie dus een lege library opent. De dialoog is vrijwel dezelfde overigens als wanneer-ie de library niet kan vinden.

Bijdrager
    iMad

Als ik het goed begrijp heb je de iTunes map, waar de complete inhoud van iTunes in stond op je Mac Book Air, niet in zijn geheel naar de externe schijf gekopieerd.
    Klopt dat?

Geblokkeerd
    Anoniem

Nee, niet helemaal. Ik heb in de prefs van iTunes een externe schijf als mediaschijf aangegeven, ‘keep files organised’ aangevinkt en vervolgens via ‘consolidate library’ iTunes de handel laten kopiĆ«ren. Daarna leek alles in orde…

Bijdrager
    iMad

Het voordeel dat je de gehele iTunes map op je externe schijf zet is dat je een extra kan aanmaken op je MacBook Air.
    Mocht je dan je MacBook Air op reis meenemen en niet je externe schijf kan je altijd nog naar muziek of wat dan ook luisteren / kijken.
    Je gebruikt dan de Libary die op je MacBook Air staat (met minder inhoud), kom je thuis dan kan je de andere Libary gebruiken die op je externe schijf staat.

Dus wat Sascha zegt met de toets Alt iTunes (Mac) opstarten kies je de juiste Libary op het juiste moment.

Heb je toevallig nog een andere Mac computer, die altijd thuis staat?
    Zo ja sluit daar de externe schijf aan met gehele de iTunes bibliotheek en via Thuisdeling kan je dan deze benaderen via je eigen iTunes op je MacBook Air.
    Je kan dan ook makkelijk muziek kopiƫren naar je MBA om die later ergens anders te kunnen beluisteren.

Geblokkeerd
    Anoniem

iMad, hoe dankbaar ik je ook ben voor de tips, het lost het probleem niet echt op.

Bijdrager
    iMad

Als jij via iTunes de externe schijf weer toevoegt, via Archief en dan Voeg toe aan Bibliotheek.
    Heb je dan alles weer terug?

Geblokkeerd
    Anoniem

Ja, behalve de playlists natuurlijk, en dat zijn er nogal wat. En ik heb geen idee wat er met mijn iPad apps e.d. gebeurt…

Bijdrager
    iMad

Kan je de oude Libary.xml nog terug vinden?
    Moet staan in de Map Muziek/iTunes
    Kan zijn dat je ook een map hebt met Previous iTunes Libraries.
    Misschien met het importeren van 1 van deze Libary kan je misschien de afspeel lijsten terughalen.

Maak eerst een kopie van je huidige iTunes map, dan pas importeren.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.