12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    Evertson

Power Mac niet meer aan de gang te krijgen

Beste Medemaccers, goedenavond,

Na 15 jaar megamacfreak te zijn en meestal alle (al ze er al zijn) mac-problemen zelf oplos het volgende:
    Op mijn Powermac G5 (PPC) krijg ik een uur geleden zomaar een melding (in meerdere talen) : ALLES AFSLUITEN en daarna is mijn Powermac niet meer aan de gang te krijgen. Ik snap er helemaal niks van. Iemand enig idee??????

Groet

Evert

Bijdrager
    Evertson

O ja, wat ik vergeet te vermelden : op het moederbord knippert ineens een rood lampje en ook opstarten vanaf de originele Leopard DVD werkt niet meer.

Groet

Evert

Bijdrager
    Yaris

Dat is een Kernel Panic.

Bijdrager
    Evertson

Yaris,

Bedankt voor je reactie, maarre : hoe los ik dat probleem op?

Graag je hulp.

Groet

Evert

Bijdrager
    Yaris
    Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Kijk aan de hand van dit document welk probleem je hebt. Een kernel panic met een diagnostisch LED’je is nooit goed.

Bijdrager
    Evertson

Ten eerste : iedereen bedankt voor het meedenken.

Ten tweede : ik krijg de Mac ECHT niet meer aan de gang. Ook niet via mijn opstart DVD.

Ten derde : de Mac start dus niet meer op. Het appeltje verschijnt wel, maar de draaiende cirkel niet meer en na een minuut gaan de ventilatoren enorm tekeer. Wellicht is dit nog een aanwijzing.

Overigens : het “rode lampje” op moederbord brandt niet meer.

Nogmaals : hardstikke bedankt voor alle tips. Nu graag nog de gouden tip.

Groet

Evert

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

1. Start met de ‘v’-toets op je toetsenbord ingedrukt. Wacht tot de kernel panic weer komt en noteer de laatste regels van de witte tekst die in beeld staan. (dus alles voor de melding van ‘Panic: () We are hanging here…)
    2. Reset je PRAM. Druk hiervoor de volgende toetsen in als je de Mac aanzet: Command + Option/Alt + P + R. Reset ook je PMU. Volg de instructies hier. (mocht dit niet werken dan kan je ook je NVRAM resetten m.b.v. Open Firmware)
    3. Welk model Power Mac G5 heb je? Wel weet ik dat het een 2005-model is, want alle anderen hebben geen diagnostische LEDjes. Als je een G5 Quad hebt dan kan het je water koelingssysteem wel eens zijn.
    4. het kan ook je PRAM-batterij zijn.

Bijdrager
    Netvictory

Hallo Evert,

Ik had laatst precies hetzelfde met een G5 (mono) van een vriendin van mij. Apple logo was alles wat er te zien was en ventilatoren op mega high-speed (Nooit geweten dat ze zo hard konden) en verder helemaal niks. Opstarten van CD ging ook niet..

Heb de systeem harddisk eruit gehaald, in een (sata) extern kastje gestopt en met DiskWarrior via mijn Imac de disk gecheckt. Bleek dat er fouten in de /boot partitie zaten en ook geloof ik in de Master Boor record. Ook was de disk ineens niet meer Mac extended Journaled maar niet Journaled geworden ergens down the line.
    Diskwarrior heeft de boel gefixt. Daarna heb ik een check gedaan of de disk niet zelf bezig was overleden te gaan. Met Diskutlity en tevens Tech Tool Deluxe (Staat op mijn AppleCare cd) Disk was fysiek in orde.

Disk weer terug in de G5 en daarna was alles weer helemaal ok.

Succes ermee!

Groet,

Hans

Bijdrager
    1984

Koppel alles los , controleer de batterij of nog beter kijk eens op .ifixit.com

Bijdrager
    Evertson

Goedenavond,

Andermaal bedankt voor alle goede tips. Mijn Mac draait echter nog steeds niet. Ik ga nu lekker pitten en morgen gezond weer op. Hopelijk is er dan een wondertje gebeurd.

Groet

Evert

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Start op met de shift toets ingedrukt direct na het opstartgeluid (hoor je dat trouwens nog?) totdat de apple (of het laad radertje) verschijnt. Het opstarten (als dat nu lukt) duurt nu extra lang omdat er enkele controles / reparaties worden uitgevoerd. Dus niet onderbreken!
    Als dit werkt, start dan daarna normaal op.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.