22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:

Bijdrager
    exca

Helderheid iMac 2015

Beste mensen,

Sinds eergisteren heb ik een iMac late 2015 (27″-5K) aangeschaft ter vervanging van mijn vorige uit 2011.
    Ik heb die eerst getest op goede werking, nadien heb ik de harde schijf vervangen door een SSD om meteen goed van start te kunnen gaan. Het is niet de eerste keer dat ik die ‘operatie’ uitvoer en uiteraard heb ik dit met met de grootste voorzichtigheid gedaan.

Nu alles geconfigureerd te hebben valt het mij op dat het scherm, naast mijn iMac uit 2011, iets minder helder is. Voor alle duidelijkheid: de adaptieve helderheid staat UIT. Op zich valt het best mee hoor alles is duidelijk leesbaar. Maar toch ik had de vanmorgen het gevoel dat het scherm niet op volledige helderheid stond. Op de functietoetsen gedrukt viel het mij op dat de helderheid zich enkel aanpast binnen de eerste 60% van het balkje (dat verschijnt bij indrukken F1 en F2). In de rechtse helft ongeveer iets over de helft kan ik wel de helderheid wel verder verhogen maar het beeldscherm volgt niet meer. Exact hetzelfde doet zich voor in de Windows installatie op exact hetzelfde punt.

Dit doet mij natuurlijk wat achterdochtig worden. Staat mijn scherm nu op 70% van de helderheid of zijn er nog mensen die de helderheid niet verder kunnen verhogen na dat punt? Ik veronderstel dat als ik toch iets van de kabels niet helemaal goed terug zou gestoken hebben dat het ofwel wel, ofwel niet zou werken?

Bijdrager
    exca

Hierbij een foto van links nieuwe iMac op helderheid 60 tot en met 100% (volgens osx/bootcamp) en rechts de vroegere iMac op 100%.

Bijdrager
    Arjan110

Ik zie geen verschil.

Bijdrager
    Furbz

Zou een SMC of pRAM reset misschien helpen?

Bijdrager
    Wauters

In hoever is je nieuwe mac al 100% ondersteund in bootcamp?
    https://support.apple.com/nl-be/HT204990

Heb je al getest onder MacOS?

Geblokkeerd
    Carp

Ach jeetje, en om dit te melden heb je je aangemeld hier!?

Jij bent waarschijnlijk de enige die op 100% helderheid naar zijn scherm kijkt.

Bijdrager
    Furbz

Ik ook hoor @Carp!

Bijdrager
    exca

Een SMC en pRAM reset heb ik al uitgevoerd. Ik ben me er wel van bewust dat de iMac waarschijnlijk wel op 100% helderheid werkt maar dat de verhouding van de instelbalk om een of andere reden niet klopt. Het is zowel op bootcamp als in OSX.

Bedankt voor de antwoorden! Ik ga er mij verder niet teveel vragen over stellen:) mocht de nieuwe iMac een pak helderder zijn dan de oude dan had er iets fout geweest.

Bijdrager
    exca
    Carp op 10 december 2016

Ach jeetje, en om dit te melden heb je je aangemeld hier!?

Ja ik heb me daarvoor geregistreerd. Ik ga er vanuit dat jij je speciaal geregistreerd heb om mensen te helpen met intelligente antwoorden? Fijn voor je!

Geblokkeerd
    Carp

Je probeert mensen te helpen, maar lui zoals jij kan je niet helpen.

Blijf lekker 100% helderheid gebruiken, je snapt er helemaal niks van.

Geblokkeerd
    Carp
    Furbz op 10 december 2016

Ik ook hoor @Carp!

Gecondoleerd dan met je brevet van onvermogen.

Bijdrager
    TheBigZ

@exca: Let niet op Carp. Ieder forum heeft eikels.

Bijdrager
    Shmoo

En wij hebben een eikel met een vishengel. Wij hebben ook altijd geluk. :roll:

Bijdrager
    Furbz
    Carp op 10 december 2016
    Furbz op 10 december 2016

Ik ook hoor @Carp!

Gecondoleerd dan met je brevet van onvermogen.

❤️❤️

Bijdrager
    SunKeeper
    Carp op 10 december 2016

Dat kun je nooit zomaar roepen, want de helderheidsinstelling hangt af van waar je Mac in huis zet (of buiten misschien) t.o.v. ramen/verlichting en in welke hoek (weerspiegeling) met lichtbronnen.

Geblokkeerd
    Carp

Als iemand hier zijn monitor wel eens heeft gekalibreerd, dan weet die wat ik bedoel!
    TS heeft geen clue, en de mekkeraars ook niet.

Wat die nieuwe iMac doet, automatisch dimmen tot ±60% lijkt me in de buurt van de standaard gewenste helderheid.
    Eea heeft helemaal niks te maken met waar de Mac staat, het beinvloed die stand wel, maar alles boven de 80% is gewoon totaal ongewenst.

En als iemand 100% helderheid heeft met een normale helderheid, is dat een sure sign dat die monitor ‘op’ is.

Bijdrager
    KarelWillem

Het feit dat de mogelijkheid geboden wordt je monitor op 100% helderheid te zetten, bewijst dat je tegenwerpingen kant noch wal raken.

Bijdrager
    exca

@Carp: automatische helderheid stond uit en zodus zou de helderheid tussen 0% en 100% trapsgewijs moeten kunnen ingesteld worden. Toen bleek dat die bleef haperen bij 60-65%. Dat heeft niet met het wel/niet hebben van een clue, noch met het kalibreren van een scherm. Dat is gewoon een probleem omschrijven. Als je een auto koopt met 300 paarden die omwille van een probleem maar 170 ter beschikking heeft ga je toch ook niet lopen roepen dat iemand er niks van kent omdat 150 toch al meer dan genoeg is in het dagelijkse leven… Ik weet niet wat u doet in het leven, jij weet niet wat ik doe in het leven. Dus gelieve dan ook niet te lopen roepen wie kennis heeft en wie niet op basis van een post. Geloof me, het zegt meer over u dan over mij.

Goed, nu dat er even uit is kan ik eindelijk alle posts hierboven van een welbepaald persoon negeren en mij richten tot de rest (voor wie het zich nog interesseert):

Het probleem is opgelost met een nieuwe format. Ik kan nu 100% helderheid kiezen en het balkje werkt.
    En inderdaad, op 100% helderheid branden mijn ogen er bijna uit, maar nu weet ik tenminste dat alles naar behoren werkt.

Geblokkeerd
    Carp

BULLSHIT

Bijdrager
    KarelWillem

We zijn blij dat je er achter bent.(y);)

Bijdrager
    SunKeeper

Ik wist niet dat je ook naar stierenstront kon vissen.8-)

Bijdrager
    KarelWillem

Nee, Bulls Hit staat er denk ik.

Is echt een hele gezellige vereniging daar in Drouwenerveen:
    http://drouwenerveen.com/dartvereniging-bulls-hit/

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.