11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    Marcel

Heic en Jpeg

Ik maak foto”s op mijn Iphone 11 in HEIC 16:9 en zie die uiteindelijk in Icloud terug. Als ik uit foto exporteer naar origineel dan krijg ik HEIC maar dan in 4:3. Exporteer ik echter 1 foto dan krijg ik JPEG 16:9. Waarom HEIC ook niet in 16:9 ? Vanuit Icloud kan ik alleen in JPEG downloaden en die is dan ook 16:9

Bijdrager
    Shmoo

Omdat er geen ondersteuning is voor deze standaard buiten Apple zelf.

Als jij dus op Exporteren drukt gaan ze er bij Apple vanuit dat jij deze afbeelding elders gaat gebruiken. Elders heeft geen ondersteuning voor het HEIC-formaat dus daarom exporteren ze een JPG, wat overal toegankelijk is.

Bijdrager
    Marcel

HEIC exporteren in het format 16:9 is onmogelijk begrijp ik , je krijg dan altijd 4;3

Bijdrager
    pruus

Heb jij dit al geprobeerd, online omzetten? https://heictojpg.com/
    In de App Store voor Mac zijn er al wel apps voor.

Bijdrager
    Marcel

Ik ben misschien niet zo duidelijk dus even samenvatten

Foto app op de Imac staan de foto’s uit de Icloud in het formaat 16:9 zoals de Iphone 11 ze heeft gefotografeerd

Bij downslag origineel krijg zoals verwacht in HEIC formaat maar dan in 4:3

Bij download 1 foto krijg ik zoals verwacht JPEG maar dan in 16:9

Ik wil dus HEIC 16:9 om verder mee te stoeien in foto programma die ook weer in HEIC save

Je zou verwachten dat bij origineel downloaden ook het format wordt aangehouden

Bijdrager
    Shmoo

Ik denk dat zoiets met aspect ratio’s te maken heeft.

Als je iets dat in widescreen geschoten of gemaakt is gaat exporteren op widescreen-formaat dan gaat dit heel moeilijk ogen/schalen op beeldschermen die geen widescreen kunnen tonen. Je ziet dit toch ook wel eens op de NPO wanneer ze beelden uit het archief halen. Van die lelijke zwarte balken aan de zijkant omdat dit gemaakt was in de periode dat bijna nog niemand ‘breedbeeld’ had.

Tijdens zo’n export naar 4:3 wordt de zijkant er vanaf gecropped? Kortom komen de lichtere vlakken op deze afbeeldingen komen die te vervallen?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Dat is allemaal geen antwoord op wat Marcel vraagt: hij wil zo te lezen niet weten wát er gebeurt, maar waaróm (schuine streep: hoe foto’s in breedbeeld te exporteren).

Bijdrager
    Shmoo

NIET omdat het niet mogelijk is.  Je kunt geen Hummer in het fietsenhok parkeren.

Bijdrager
    Shmoo

Volgens het forum van Apple. De 16:9 foto wordt gemaakt dmv een extra sensor op de iPhone, moet je ook extra activeren.

Je iPhone slaat dus twee exemplaren op als je dit activeert, een 16:9 versie en een 4:3 versie. Verschil is alleen dat de 16:9 versie enkel in lage resolutie wordt opgeslagen. Dat zal het dus zijn.

Bijdrager
    computer space

Is HEIC niet gewoon een soort RAW? Dus gewoon ruwe uitlezing van hele sensor? En die is 4:3. Helaas is bij Apple niet de sensor een rechthoek met 4 hapjes eruit zodat zowel 16:9 als 4:3 de diaconaal de volle beelddiameter is.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>computer space op 5 januari 2020 om 20:48</p>
    Is HEIC niet gewoon een soort RAW?

Het is een container: één bestand waarin meerdere afbeeldingen kunnen zitten, plus allerlei andere informatie waaronder aanpassingen en animaties. De compressie is vergelijkbaar met die van JPEG maar zeg maar een verbeterde versie ervan zodat hij flexibeler is en daarom kleinere bestanden op kan leveren bij dezelfde kwaliteit.

diaconaal

Van de Apple-kerk?:)

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.