28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)
  • Q:
    Bijdrager
    Bintje

Heel kort vraagje over RAM-geheugen MacBook

Ik heb een MacBook uit begin 2007, en wil het RAM geheugen uitbreiden. Ongeveer een jaar geleden heb ik de MacBook tweedehands gekocht, en toen zat er 2 GB in (1GB standaard, 1GB bijgebouwd).

Mijn korte vraag is nu: zitten er nu twee reepjes van 1 GB in? Dus samen 2? Ik wil er namelijk 1 reepje van 1GB bij kopen.

Bijdrager
    diotav

Dat moet haast wel gezien het feit dat je in paren moet plaatsen in dit model .. je zult dus 2x 2GB moeten kopen.
    Voor € 38,- heb je 4GB werkgeheugen. Volgens mij gaat dit prima passen.

Bijdrager
    Jogchum

Dus samen 2, maar passen er wel 3 strips in?

te laat….

Bijdrager
    MacBoot

er zitten dan nu 2 reepjes van 1GB in ja
    volgens mij was het zo dat de pre-2008 modellen niet verder uitgebreid kunnen worden dan 3GB, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen:wink:
    in dat geval koop je dus een 2GB latje:)

Bijdrager
    Bintje

Geen idee, maar ik moet dus sowieso 2x 2GB kopen en kan niet met 3x 1GB (als er uberhaubt al ruimte voor zou zijn?)

Bijdrager
    diotav

Correct .. de machine werkt het best op gelijke modules.

Bijdrager
    Bintje

Hmm, ik zag in die link reepjes van Kingston. Is dat een betrouwbaar merk?

Bijdrager
    diotav

Absoluut .. Apple gebruikt deze zelf ook.:)

[size=9:91481e45a1]Sowieso kun je bijna geen verkeerd geheugen kopen tegenwoordig.[/size:91481e45a1]

Bijdrager
    Pieterr

Je kunt wel ophouden met zoeken, ben ik bang.
    Jouw MacBook kan namelijk maar maximaal 2GB RAM aan, en dat heb je al.

Oeps. Correctie. Jij hebt deze MacBook maar ook daar past maar 2GB RAM in. Maar:

Apple officially supports 2 GB of RAM, but third-parties have been “unofficially” able to upgrade it to 3 GB or 4 GB of RAM (it can hold 4 GB but cannot fully utilize the memory beyond 3 GB).

Bijdrager
    diotav

Ah .. daar heb ik overheen gelezen. Er is ook een 1.83GHz met Core2Duo uit midden 2007 die wel 4GB pakt.

Bijdrager
    Bintje

AHHHNEEEHE! Ik heb momenteel 10MB RAM geheugen over. WIl eigenlijk een iMac kopen, maarja ik heb deze MacBook pas een jaar en mijn ouders vinden het onzin om nu iets nieuws te kopen…

In 1 woord: K*T!!!!!!!!!!!

Bijdrager
    diotav

Je bent 18 en werkt (kan werken) .. dat bepaal je dan toch zelf?!:?

Bijdrager
    Pieterr

Als je de Core 2 Duo versie hebt, zou je één 1GB reepje kunnen omwisselen voor een 2GB reepje. Dan heb je 3GB. Het heeft weinig zin om er 4GB in te zetten.

Bijdrager
    Bintje

Trouwens, in het programmaatje MacTracker staat bij mijn Mac: late 2006 of mid 2007.

Bij de begin 2007 kan het niet en de mid 2007 wel?

EDIT: Ik heb Core 2 duo, dus het heeft wel zin om er een 2GB reepje bij te kopen en te vervangen voor een ander reepje? (ik las een paar comments terug dat het alleen in gelijke paren kan?)

Bijdrager
    Pieterr

Kijk eens in MacTracker of je een “Core Duo” of een “Core 2 Duo” hebt.

Bijdrager
    diotav
    ”Pieterr”

Het heeft weinig zin om er 4GB in te zetten.

Daar lopen de meningen dus ook over uiteen op MacRumors. Er is een groepje die aangeeft dat 4GB herkend wordt.

Bijdrager
    sven-

Kan dit niet in in onderstaand topic? Is een sticky….

http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=86467&start=960

Bijdrager
    Bintje
    ”sven-“

Kan dit niet in in onderstaand topic? Is een sticky….

http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=86467&start=960

Nee want dan ben ik verdwaald in een 64 pagina’s tellend topic.

En ik heb nu gekeken bij Apple history en mijn MacBook komt uit late 2006 en kan max 3 GB!

CPU: Intel Core 2 Duo
    CPU Speed: 1.83/2.0 GHz
    FPU: integrated
    Bus Speed: 667 MHz
    Data Path Width: 64 bit
    Address Width: 64 bit
    ROM: EFI
    RAM Type: PC2-5300 SO-DIMM
    Minimum RAM Speed: 667 MHz
    Onboard RAM: 0 MB
    RAM slots: 2
    Maximum RAM: 3 GB
    Level 1 Cache: 32 kB data, 32 kB instruction
    Level 2 Cache: 4 MB onchip, 1:1

Bijdrager
    Pieterr

Om precies te zijn: 8 November 2006.

”Pieterr”

Als je de Core 2 Duo versie hebt, zou je één 1GB reepje kunnen omwisselen voor een 2GB reepje. Dan heb je 3GB. Het heeft weinig zin om er 4GB in te zetten.

Bijdrager
    Bintje

Mooi, dan koop ik een 2GB Kingston reepje en verwissel die voor een van mijn 1GB reepjes.

Bijdrager
    diotav

Zo .. een kort vraagje werd een lang vraagje.

Bijdrager
    Pieterr

De vraag was kort; het antwoord iets langer. :lol:

Bijdrager
    Bintje

Iedereen heel erg bedankt voor de helpende antwoorden:D

(ik ga me nu lekker opwinden over torenhoge verzendkosten)

Bijdrager
    makasa

3 GB zal maximaal gebruikt worden. 4GB kan wel herkent worden maar zal verder niet gebruikt worden.

Bijdrager
    Hansi2124
    ”Bintje”

Mijn korte vraag is nu: zitten er nu twee reepjes van 1 GB in? Dus samen 2? Ik wil er namelijk 1 reepje van 1GB bij kopen.

Dat kan je ook zien in Systeemprofiel:
    Hardware – Geheugen

Bijdrager
    MacJelle

Ook mogelijk: Apple menu-> Over deze Mac-> meer info (evt. geheugen checken voor aantal/verdeling memory banks.

Dan op naar http://www.geheugen.com/memory/APP/apple/Notebook_upgrades.htm en daar vindt je bij jouw type alle gegevens over aantal slots, maximale uitbreiding etc. etc.
    Dan nog wat: Hoe hou je 10MB RAM geheugen over?? Is het niet mogelijk dan even niet gebruikte programma’s te sluiten? Met mijn MacBook Core 2 duo met 1 Gieg heb ik regelmatig 6 programma’s open en dan loopt ‘ie nog als een zonnetje?

Bijdrager
    Bintje

Ik had dan wel Photoshop en Illustrator open, en iTunes, Safari, Adium en Mail. Maar als ik meerdere programma’s aanheb werkt het gewoon niet altijd soepel.

Geblokkeerd
    Anoniem

Goed om weten. Ik dacht altijd dat ze me hadden opgelicht bij de Apple Reseller door er twee latjes van 512MB in te steken (MB Core Duo) ipv een latje van 1GB. Maar dat heeft dus zijn redenen…:)

28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.