19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    MacAanZee

Heeft speciale externe HDD for Mac voordeel?

Ik wil een externe HDD kopen, om mijn MacBook Pro wat lucht te geven. Western Digital lijkt me een goed merk. Heb al jaren een grotere HDD daarvan. Ik wil nu een HDD van Western Digital kopen van 1TB. Die is er in een versie voor Windows en Mac, WD Elements, kost nu zo’n € 62 – 64.
    Maar er is ook vrijwel hetzelfde ding van Western Digital, ook 1TB, die voorkocht wordt als My Passport for Mac. Die kost ca. € 82.
    Heeft het technisch voordeel dat hij speciaal “for Mac” is en is het ’t waard om daarvoor 20 euro meer te betalen of is het onzin. De specificaties zijn het zelfde. Hoe zijn jullie ervaringen met deze HDD’s? Zijn ze goed geschikt om bijvoorbeeld iPhoto en iTunes extern te plaatsen?

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Nee. Hij is alleen standaard voor de Mac geformatteerd, meer niet.

Vroeger waren er speciale Mac-schijven met bv. Firewire 800 in plaats van USB, maar die tijd is al lang voorbij. De programma’s die je bij een niet-Mac schijf krijgt werken ook gewoon op een Mac.

Bijdrager
    MacAanZee

Als het alleen dat is… Formatteren doe je toch met een druk op de knop. Of niet?

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Ja. Je opent het Schijfhulpprogramma en met drie klikken ben je klaar.

EDIT: zo te zien kan je dit ook vanuit het progamma van Western Digital doen:

Dat maakt het nog makkelijker. Je moet alleen niet vergeten dit programma van de hard schijf naar je interne schijf te kopiëren voordat je dit doet.

Geblokkeerd
    Humain

Waarom zou je dat niet met schijfbeheer van OSX zelf doen?

Oprechte vraag, wat heeft het voor voordelen die software terwijl het ook in OSX kan?

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Niet veel, maar je kan het gebruiken om een snelle HD test te doen of om de SMART-status uit te lezen. Maar dat kan al met Schijfhulp.
    Dit is ook de eerste keer dat ik het open heb hoor, maar de interface voor formatteren is wel een stuk makkelijker te begrijpen. Daarnaast kan je geen stomme dingen doen als de verkeerde harde schijf wissen. Die topics zijn hier al wel eens voorbij gekomen…:roll:

Bijdrager
    MacAanZee

Waar staat dat schijfbeheer. Zoeken (Yosemite!) in Spotlight levert alleen info op over MacOS 9……:-?

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Programma’s > Hulpprogramma’s.

Geblokkeerd
    Anoniem

Kleurt wel mooier bij je Mac dat grijs.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Ik vind die grijze eigenlijk lelijker dan de zwarte. Die grijze is net een oude Audi Allroad met mismatched bumpers:evil:

Bijdrager
    MacAanZee

Dat wel Sunapple. Maar om daar nou 20 euro voor te betalen… Het blijft een Hard discje he.

Bijdrager
    Shmoo

Misschien hebben ze wel beide verschillende snelheden en zit daar het verschil in prijs in.

Bijdrager
    MacAanZee

Nee, de snelheid is precies het zelfde: 5 Gbps (via USB 3; maar mijn MacBook Pro heeft USB 2 denk ik)

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

USB 2.0 heeft een maximale dataoverdracht snelheid van 60MB/s. Dus of de drive nu 5400rpm or 7200rpm is maakt niet echt uit, je merkt het verschil toch niet. Zelfs die 60MB/s ga je niet halen.

Bijdrager
    Qmagic

Het verschil kan je uiteraard ook de op website van de fabrikant vinden::wink:
    My Passport for Mac: Standaard Mac geformatteerd, en ondersteund Wachtwoordbescherming en hardwarematige versleuteling.
    (http://www.wdc.com/nl/products/external/portableformac/)
    WD Elements Portable: Standaard windows geformatteerd, zelf formatteren naar Mac formaat.
    (http://www.wdc.com/nl/products/external/portable/)

Dus voor de 2 modellen die je aangeeft zijn de verschillen zeer klein, maar er zijn andere WD modellen die wel verschillen:
    De schijven die windows geformatteerd zijn beschikbaar met: USB 3.0, USB 2.0
    De schijven die Mac geformatteerd zijn beschikbaar met: USB 3.0, USB 2.0 Maar ook beschikbaar met FireWire800 en Thunderbolt aansluiting.

Bijdrager
    SunKeeper

Alleen die hardwarematige versleuteling moet je ook nog niet bij staan juichen. Gaat de case of de schijf kapot, dan sloop je de schijf uit de case, maar dan kun je er vervolgens geen hol meer mee.

Doe dan een normale schijf, kun je eventueel nog data redden als de case defect is en de schijf niet.

Moderator
    Night

Let er wel op dat de case totaal anders is. De My Passport is wat steviger en dus geschikter voor meenemen onderweg, terwijl de Elements meer voor thuisgebruik is.
    Dat zal onder andere bijdragen aan het prijsverschil.

Bijdrager
    fixar
    MacAanZee op 22 januari 2015

Ik wil een externe HDD kopen, om mijn MacBook Pro wat lucht te geven…..

Heel goed natuurlijk. Houd er alleen wel rekening mee dat wanneer je data vanaf je MBP naar een externe schijf kopieert en vervolgens de bestanden van je MacBook verwijdert om ruimte te maken, de data vervolgens nog maar op één plaats staat. Namelijk op die externe schijf.

Je zou niet de eerste zijn die er na verlies, beschadiging of uitval van zo’n schijfje achterkomt dat er geen back-up van die (belangrijke) data is.

Zorg dus alsjeblieft dat de data die je op (willekeurig welke) externe opslag plaatst ook wordt meegenomen in je back-up strategie!

Moderator
    Night

+1

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.