5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    MicMac

Heeft Powerbook g3 een temp. sensor?

Ik heb laatst geprobeerd om het progje Temp. Monitor 2.5 te draaien op mijn pismo. Maar kreeg helaas geen gegevens te zien. Weet iemand of de laatste g3 powerbook is uit gerust met een temp. sensor op de processor. En kan ik de fan ook handmatig aansturen?

Alvast bedankt!:)

Bijdrager
    Torz

Hij is uitgerust met een sensor, echter toen de pismo gebouwd was OS9 de standaard OS. De hardware is gebouwd daarop.De aansturing van de sensor zit in de OS verwerkt. Bij mijn G3 powerbooks draait in OSX de fan niet, omdat de software niet gemaakt is om die sensor uit te lezen met X. Hetzelfde geld uiteraard voor een OSX prog. als Temp. monitor. Handmatig kan als je de fan direct van continue stroom voorziet, vanaf de voeding. Deze fan kent alleen twee standen, aan of uit.

Bijdrager
    Napsju
    ”Torz”

Hij is uitgerust met een sensor, echter toen de pismo gebouwd was OS9 de standaard OS. De hardware is gebouwd daarop.De aansturing van de sensor zit in de OS verwerkt. Bij mijn G3 powerbooks draait in OSX de fan niet, omdat de software niet gemaakt is om die sensor uit te lezen met X. Hetzelfde geld uiteraard voor een OSX prog. als Temp. monitor. Handmatig kan als je de fan direct van continue stroom voorziet, vanaf de voeding. Deze fan kent alleen twee standen, aan of uit.

Zelf heb ik geen G3, maar wat bedoel je met ‘handmatig van stroom voorzien’?

Bijdrager
    MicMac

@Torz:
    Bedankt voor de info, begrijp nu waarom de fan niet werkzaam is. Maar sinds ik het ram geheugen flink geupgrade heb, lijkt het alsof er minder hitte vrijkomt.

@Napsju: middels een externe voedings adapter aan tesluiten is de fan toch aan te sturen.

Bijdrager
    Torz

De fan gebruikt een rode en een witte draad, meestal 5 volt die kleuren vind je ook op andere van stroom voorziene onderdelen terug. Als je daar een T soldeert, tap je stroom af. Alleen draait die fan dan continu, vandaar dat het puur theoretisch is. Want die herrie wil je echt niet.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.