-
Q:
Heeft jou iMac G5 ook zo’n last van de warmte?
Met regelmaat lees ik op diverse fora over problemen met oververhitte iMacs G5 (rev. A-B). De oorzaak is meestal ’n heatsink die vol zit met stof. Ik heb ’n webpagina gemaakt om te laten zien hoe je dit eenvoudig kan reinigen.
http://web.mac.com/sjef.broere/iWeb/Hot_iMac_G5/Cleaning.html
Als je dit nog nooit hebt gedaan en je durft het nu wel aan, dan zul je merken dat het duidelijk scheelt in de temperatuur en dus ook in het ventilator geluid.
ik doe dit ook regelmatig, gewoon met de stofzuiger er doorheen.
En inderdaad, de iMac G5 1e gen is een beauty van binnen! In tegenstelling tot de nieuwere versies.
De iMac 1e gen (en ook de 2e volgens mij) kun je volledig zelf repareren, echter wordt dit steeds minder (of helemaal niet) door Apple gedaan, aangezien er nogal mee werd gefraudeerd. Vanaf de iSight versies G5 en intel kan de iMac niet meer geopend worden
Ik heb een iSight iMac G5… dus ik heb hier niets aan?
Jammer, want ik vond het een heel duidelijk verhaal.
Overigens heb ik (tot nu toe) geen enkel hitte probleem met m’n iMac gehad.
Ik vond het hierboven gepostte plaatje van de iMac G5 (in vergelijking tot de intel) al zo vreemd, omdat bij mij de geheugen banken onderaan verwijderbaar zijn, net als bij de Intel, en dus niet zo geplaatst zijn als op die foto.
Marius
[/i]Enigzins vind ik het wel spijtig dat het allemaal een groter rommeltje is geworden. Kostenbesparing? Mindere kwaliteitszorg? Ik hoop van niet maar daar begint het veel op te lijken denk ik. Altijd schreeuwen om alles goedkoper te maken moet zo zn nadelen hebben denk ik.
Tja de nieuwe iMac’s (zelfs de laatste G5’s) zijn inderdaad veel rommeliger van binnen, maar ze zijn natuurlijk nog dunner geworden, dus dan moet je gaan proppen
klein tipje voor voor de leken, ge niet zelf in die computer blazen, je adem zit vol vocht en dat komt je Macje uiteraard niet ten goede
mooie beschijving, by the way, Sjefke
”pietjepuk6546″iMac G5
http://www.beareyes.com.cn/2/lib/200411/12/171/iMac-G5-inside.jpgIntel iMac
http://sillydog.org/graph/ss/mac/inside_imac_intel.jpgIBM weet wel hoe ze computer guts moeten designen
”tijn22″Vanaf de iSight versies G5 en intel kan de iMac niet meer geopend worden
Als je de computer niet meer zelf kan openen, hoe moet je er dan bijvoorbeeld extra ram-geheugen bijsteken? Of moet je dan alles laten doen?
En inderdaad die G5’s zien er veel mooier uit van binnen. Die durf je tenminste nog open leggen en blijven kijken. Die Intel’s zijn een schandaal van binnen.
Je opwinden over de lay-out van een computer waarvan je Jobs op je knietjes dankt dat je ‘m nooit van binnen zult hoeven zien?! Er zijn mensen die wat vaker buiten moeten komen…
De Power Mac is een toonbeeld van opgeruimdheid, maar daar moet je dan ook als eindgebruiker nog wel eens in roeren. De Intel iMac is daar niet voor gemaakt, al is duidelijk dat je met wat goeie wil ook daar intern nog wat kan wijzigen (de harddisk is nog bereikbaar en de processor zit zelfs op een voetje).
Apple wil niet dat je op dit moment in de i-iMac zit omdat ze zonder uitzondering allemaal nog onder garantie vallen. Ik denk dat rond deze tijd volgend jaar de DIY-pagina’s bij Apple wel zullen zijn aangepast.
Magoed, rommelige lay-out of niet – zelfs met deze extreme hitte (tis 32 graden in de woonkamer op ’t moment) kan ik mijn Intel iMac niet tot zweten brengen. De fan is niet harder gaan draaien en daarnet heb ik nog een potje ge-Call of Dutied, zonder dat ie daar last van had.
Helaas hier in een opgeruimde schone kast toch nog teveel warmte om te werken. Nu moet ik wel zeggen dat het rond deze tijd nog altijd 31 graden is in huis. Ik zal zelf ook geen rondjes rennen in huis.
Jammer genoeg zit langer dan 20 minuten internetten er ook niet in…
ik zit hier achter mijn blue and white en die heeft nergens last van (behalve dan dat hij altijd rustig en tevreden zachtjes bromt) hij heeft absoluut geen problemen. hij doet rustig zijn werk zo zie je maar weer dat intel het hooft van de pc rommel ook al rommel in de mac-wereld brengt
InactiefAnoniem3 juni 2007 om 17:02Klopt, een berg van die websites voor chicks met veel overbodige én slecht geschreven Flash-zooi (Elle.nl en dergelijke) kunnen je iMac G5 totaal van streek brengen. CPU-load schiet boven de 100% en al je geheugen is plots opgegeten door je browser… dan blaast hij zich hier ook helemaal suf.
Al van alles geprobeerd om de cpu-usage omlaag te krijgen. Minder programma’s draaien, minder widgets etc.. Zelfs met een compleet nieuw account en nog geen 15 lopende processen stijgt de g5 snel tot boven de 85 graden. Ik heb gister in de nacht een back-up gemaakt, monitor uit, dat gaat net, +/- 70 graden.
Ik breng em toch even naar apple. Helaas buiten de garantie maar grafische bewerkingen en ander foto geneuzel gaan gewoon niet op deze manier.
Als ik dit typ, in huis 22 graden zit m’n mac op 75 graden. Alleen safari (3 tabs macosx) en mail open.
InactiefAnoniem6 juni 2007 om 00:26Oei… dat klinkt inderdaad niet goed. Misschien valt hij onder één of ander gratis reparatieprogramma van Apple (gezeik zat met die krengen). Wat is het serienummer van je iMac eigenlijk (Finder -> Over deze Mac -> Meer info)?
Mocht je geen geluk hebben geef dan even een gil, probeer ik of ik via Apple iets voor je kan regelen.
”Zakske”Oei… dat klinkt inderdaad niet goed. Misschien valt hij onder één of ander gratis reparatieprogramma van Apple (gezeik zat met die krengen). Wat is het serienummer van je iMac eigenlijk (Finder -> Over deze Mac -> Meer info)?
Mocht je geen geluk hebben geef dan even een gil, probeer ik of ik via Apple iets voor je kan regelen.
Ik heb even online gekeken naar een repair extension program (http://www.apple.com/support/exchange_repair/imac.html) maar daar word ik nog niet wijzer van. Mijn serie-nummer ligt net hoger in de CK range dan aangegeven en een emc nummer staat bij mij niet onderop. Apple geeft aan, na een telefoontje, dat ik de imac naar een service punt moet brengen. Dan ben ik hem waarschijnlijk een tijdje kwijt en dat zuigt bigtime. Maar als het een oplossing oplevert . . . . . .
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.