7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    PiTTS

Heeft deze upgrade zin…? (videokaart in PowerMac G5)

Ik heb een PowerMAC G5 1.6GHz, 512MB geheugen en een GeForce5200FX (64MB) videokaart. ( OSX10.4.8 ) Nu vind ik dat deze G5 wel aan een midlife upgrade toe is. Ik heb er reeds een extra 200GB SATA drive in gepropt en wil nu ook het geheugen naar 1 of 2GB uitbreiden.

Ik vraag me echter ook af, of het zin heeft mijn video kaart te vervangen. Deze vraag is ingegeven door de eMac van mijn zoon. Hij heeft een 1,4Ghz G4 met 512MB en een 64MB Radeon9600. Het viel mij op dat spellen zoals bijvoorbeeld Star Wars Battlefront vloeiender op zijn G4 lopen dan op mijn G5. Ik heb het gevoel dat dit vooral aan de video kaart ligt. (de rest is tenslotte hetzelfde en de G5 zou sneller moeten zijn dan de G4)

Nou kan ik niet veel kaarten voor de G5 AGP vinden. Machouse heeft er 2 op hun website staan :

ATI Radeon 9800 Pro AGP VGA DVI 256mb € 269.00
    ATI Radeon 9600 Pro AGP DVI 256mb € 236.00

Voordat ik nu 236 Euro (of 269..?) ga uitgeven zou ik toch wel wat meer willen weten of deze uitbreiding ook daadwerkelijk wat oplevert? Gaat die kaart in mijn configuratie betere prestaties leveren t.o.v. de GeForce kaart? De andere vraag die ik heb is zijn er naast deze kaarten ook nog andere alternatieven van bijvoorbeeld N Vidia?

Bedankt
    Peter.

Bijdrager
    Hanton

Dat is een persoonlijk keuze die je moet maken maar de GeForce5200 is inderdaad geen topkaart. Er zijn nog andere opties qua kaarten (Radeon X800xt en Geforce Ultra 6800) maar goedkoop zijn die zeker niet. Zoek anders even op deze twee hier op het forum, is al een en ander over geschreven. Ik heb zelf de X800xt in m’n G5 zitten en vind het echt een superkaart. De vraag is alleen of dit niet wat overkill is in een G5 1.6, misschien is de 9600 een betere (en goedkopere) optie in jouw geval.

Bijdrager
    PiTTS

Bedankt voor de feedback Hanton.

Ik ben erg geneigd om inderdaad een ATI9600 te kopen, de X800 lijkt nog behoorlijk duur. Ik vraag me nog steeds af of de 9600 wel echt beter presteerd dan de GF5200FX…? :?

Bijdrager
    Hanton

Daar zou ik niet over twijfelen alhoewel de 9800 meer een ‘gamerskaart’ is dan de 9600. Je kan gebruikerservaringen over dit soort upgrades ook nalezen op http://www.xlr8yourmac.com, onder database > Video card performance. Succes met je keuze :)

Bijdrager
    sjonnie

Ik heb dezelfde computer en vraag me ook af hoeveel verschil een andere videokaart zal maken.
    Ik kan me er iets bij voorstellen dat games soepeler draaien maar heb ik er wat aan bij het gebruik van iMovie en Idvd? Ontlast de videokaart de processor misschien bij bepaalde taken? Wordt mijn computer er sneller van? Wordt de grotere capacitiet van een betere videokaart wel benut in combinatie met de 1.6 G5 processor?

Bijdrager
    PiTTS

Ik had deze post al in een ander draadje staan. ( http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=88521&highlight= ) Maar daar weinig reactie. Omdat hij ook alles met dit draadje te maken had, dacht ik kom, laat ik hem hier eens zetten. Iemand een idee of onderstaand werkt?

HHhhmm…. betekend dit dan ook dat ik een ATI Radeon kaart van Club 3D in mijn mac kan stoppen als ik de ATI drivers gebruik? De 9600 was volgens mij ontworpen als een universele MAC/PC kaart, en bij mijn weten gebruiken merken zoals Club3D ook maar gewoon het “reference design” van ATI.

Deze scheelt maar liefst zo’n €180 met die van MacHouse (via Alternate) en volgens mij is het vrijwel dezelfde kaart… (maar wellicht dat het probleem in het woordje vrijwel zit…) :?

Bijdrager
    mvanhemert

Ik weet het niet 100 % zeker of alle 9600 kaarten in een G5 gaan. Wel weet ik dat er een Mac/PC edition 9600 kaart is, maar of dit voor alle kaarten van toepassing is weet ik niet. Ik zou die webwinkel toch eens even bellen voor alle zekerheid.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.