13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    juliantomoriati

Heeft de iPad een ander soort aluminium?

Hoi,

Ik mag mij sinds een paar dagen een gelukkige eigenaar noemen van een iPad. Nu viel mij ineens op dat het aluminium een hele andere kleur heeft dan het aluminium van de unibody behuizing van mijn Macbook Pro. Laten we zeggen dat de kleur van de Macbook Pro ineens heel erg dof lijkt… of de kleur van de iPad iets te glimmerig is (het is maar hoe je het leest :razz:)

Kan het zijn dat aluminium verkleurt naarmate het meer blootgesteld is aan (uv) licht, of gebruikt apple ander aluminium?

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Ik denk dat het gewoon komt omdat de iPad nieuw is. Dan is hij nog niet dof en versleten.

Bijdrager
    Jack1

Aluminium is aluminium, dat heeft altijd dezelfde kleur, het gaat om de afwerking.

voor zover ik weet zijn de behuizingen van de MBP’s en iMac’s gestraald, om de specifieke structuur te krijgen. de iPad heb ik nog niet echt gezien, dus daar kan ik niets over vertellen.

Misschien is ie met ander materiaal gestraald ( zand / glas / grid ) geeft allemaal andere resultaten.

Bijdrager
    juliantomoriati

@ Jack1

Daar zit iets! Het maakt me ook verder niet uit, maar ik vind het namelijk wel interessant.

Bijdrager
    Wyodor

Misschien heeft ie al een laagje van het Wonder metaal zonder dat er ruchtbaarheid aan is gegeven.

Gooi ‘m eens tegen de grond en kijk of ie net zolang stuitert als in het demo filmpje :

Bijdrager
    Jeroen-B
    Wyodor op 14 augustus 2010

Gooi \’m eens tegen de grond en kijk of ie net zolang stuitert als in het demo filmpje :
    http://www.youtube.com/watch?v=rOEBR3DcqN0

Bizar! Gewoon bijna irritant, je zit echt te kijken van stop nou met stuiteren joh! Apart….

Bijdrager
    Geux

Was het niet zo dat aluminium oxydeert. Er vormt zich een laagje maar roest niet.
    Misschien dat dat de kleurverandering kan verklaren?

Maar verder, je moet toch vooral naar de voorkant van de ipad kijken en niet zozeer naar de achterkant?:wink:

Bijdrager
    juliantomoriati

@Wyodor

ik heb het maar eens uitgeprobeerd. Mijn iPad bleef inderdaad 1.21 minuten stuiteren… Het display werd er echter niet beter op :sarcastic:

Bijdrager
    dries77

alu=alu?

Nou ben ik het niet helemaal mee eens. Veel materialen zijn een legering. Dus alu met een beetje ander metaal erdoor.. Om het steviger, krasvaster oid te maken..

Als je gaat mengen, kan er kleurverschil optreden.

Inactief
    Anoniem

Ik zie hier geen verschil tussen de twee…

Bijdrager
    Obi

Een proces om aluminium een bepaalde afwerking en kleur te geven is het zgn. anodiseren.
    Anodiseren is een oppervlakte behandeling volgens een elektrolytisch principe waarbij verschillende
    zuren worden gebruikt. Anodiseren geeft een harde, slijtvaste laag die het metaal ook corrosie bestendig maakt. Zo kun je met een proces op het oog verschillende eindresultaten behalen.

Het aluminium wat gebruikt wordt is waarschijnlijk niet 100% zuiver, maar gelegeerd met elementen
    om het oa. beter verwerkbaar te maken voor de machinale vervormings-processen, die nodig zijn om de complexe vormen te maken.

Bijdrager
    juliantomoriati

@Obi

Kijk, van jou leer ik nog eens wat! Dus ze hebben eigenlijk precies hetzelfde met het aluminium gedaan van Apple apparaten als het Guggenheim in Bilbao. Ik wist alleen niet dat het proces zo heet.

Zou het dan kunnen dat Apple op verschillende apparaten een verschillend zuur en een ander voltage gebruiken? Of misschien moet het aluminium nog oxyderen zoals Geux zegt, alhoewel ik niet zeker ben of aluminium dat ook doet. Van koper weet ik zeker dat dat oxydeert (koper krijgt na lange tijd blootgesteld te zijn aan de elementen een soort groenige kleur)

Moderator
    Poezenbeest

Koper krijgt een felgroene kleur, als je kijkt naar de koepel van de Ronde Lutherse Kerk in Amsterdam, kan je dat proces aan de gang zien. De koepel was felgroen, zo groen als NeMo, maar werd na de brand in 1993 hersteld. Gevolg is dat er nieuw koper op zit dat inmiddels halverwege het oxidatieproves is.

Aluminium oxideert zwart, net als zilver, maar het prettige aan aluminium is dat de ‘roest’ een luchtdicht laagje vormt, waardoor je een laag van een paar atomen dik krijgt en het niet doorroest. Dit laagje is redelijk transparant en wordt ervaren als een verdonkering van de originele kleur. Wat meer van invloed is op de kleur is vet dat van je handen afkomt of dat vanuit de omgeving wordt opgenomen.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.