14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    Bommeltje

Heeft de iPad Air Wifi GPS aan boord?

Ik wil volgende weekend de nieuwe Air gaan halen, maar ik twijfel tussen de Wifi en de Wifi+4G.
    ik lees dat de Wifi+4G ondersteuning heeft voor GPS (GPS assisted)?
    Betekent dat dat de Wifi-versie überhaubt geen GPS ondersteunt?

Inactief
    Anoniem

Geen enkele iPad met WiFi heeft ook GPS gehad. Alleen de 3G modellen hebben dit. De locatievoorzieningen van de iPad met WiFi komen dan ook van WiFi.

Bijdrager
    Nic

Specificaties van de nieuwe iPad Air.
    Halverwege de lijst, bij ‘Location’ zie je dat GeenMorgenRood gelijk heeft: enkel de iPads met een 3G/4G-verbinding beschikken over GPS.

Je zult dus iets dieper in de buidel moeten tasten wil je beschikken over GPS: Apple moet immers ergens die winstmarge van 30% vandaan halen.;)

Bijdrager
    Bommeltje

Begrijp ik dan ook goed dat je naast de duurdere versie ook nog eens een abonnement nodig hebt?
    Of is dit een hardwarekwestie en kun je ook zonder abonnement gps gebruiken?

Ik vraag nog maar even door, want morgenvroeg sta ik voor de deur van de winkel :)

Bijdrager
    Bommeltje

Gevonden: je hebt dus ook een data abonnement nodig, wil de gps werken.
    Dan wordt het dus toch enkel de Wifi 128 gB Air.
    Ik ben er uit:)

Bijdrager
    KarelWillem

Ik weet niet hoe je dat gevonden hebt?

Maar, LET OP: Je hebt géén data-abonnement nodig voor GPS.

Wél een iPad met 3/4G. Maar een abonnement hoef je daar niet bij te nemen.

Bijdrager
    Martin55

KarelWillem heeft hierin gelijk, maar ….
    Besef wel dat enkel gps ondersteuning, zonder dat er data kan worden opgehaald om gedetailleerde kaarten weer te geven, meestal toch vrij zinloos is.
    Dat is denk ik ook de reden dat Apple heeft gekozen voor deze twee configuraties.

Bijdrager
    Olieboer

Ik heb een iPhone 4 zonder 3g abonnement, en gebruik mijn GPS toch regelmatig, zoals voor navigon en runkeeper. Nu zal je deze apps op iPad wellicht minder gebruiken, maar GPS zonder 3g is niet zinloos. Daarbij is een prepaid kaart misschien wel voordeliger, als je de 3g toch alleen maar voor GPS doeleinden (Maps) wilt gebruiken zal de gebruikte data niet zo veel zijn.

Bijdrager
    KarelWillem
    Martin55 op 31 oktober 2013

…Besef wel dat enkel gps ondersteuning, zonder dat er data kan worden opgehaald om gedetailleerde kaarten weer te geven, meestal toch vrij zinloos is….

Que??:)

Daar zijn bijvoorbeeld navigatiesystemen/apps voor uitgevonden. Die werken met offline-kaarten namelijk.

Daarnaast zijn er legio kaartenapps te vinden die ook hele mooie kaarten hebben die je offline kunt gebruiken.

Bijdrager
    SunKeeper

Als er een iPhone met 3/4G bij in de buurt hebt kun je natuurlijk altijd nog een hotspot opzetten.
    Al zul je dan via crowdsourcing (deftige naam voor GPS over internet) niet echt vloeiend kunnen navigeren.

Bijdrager
    Martin55

@KarelWillem

Daar zijn bijvoorbeeld navigatiesystemen/apps voor uitgevonden. Die werken met offline-kaarten namelijk.

Dat is juist, maar als dit het enige doel is om een meerprijs van 120 euro (plus evt. betaalde App’s) te verantwoorden, dan zou ik, voor datzelfde bedrag, toch een native navigatiesysteem kiezen (TomTom of Garmin).
    Daarom heb ik gezegd “meestal toch vrij zinloos….” En niet “het kan niet”!

Bijdrager
    KarelWillem

Dat is een hele andere insteek.

GPS is zeer zeker zinvol. Je mag je inderdaad alleen afvragen of je dat 120 euro waard is.

Aan de andere kant:
    – Ik rijd al heel lang met NavFree. Kosten: inderdaad Free (0 euro).
    – Een hardware navigatiesysteem is wéér een extra device bij je.

Bijdrager
    Martin55

@KarelWillem,
    Dat is duidelijk.

Ik rijd al heel lang met NavFree. Kosten: inderdaad Free (0 euro).

Ik zie overigens dat deze app toch ook wel “in app aankopen heeft”.
    Andere App’s hebben soms wel zoveel “in app aankopen” dat dit soms de aanschafprijs van een iPad of compleet navigatiesysteem te boven kan gaan.

Mijn vraag is wel of je NavFree gebruikt op de iPad of de iPhone.
    IPhone kan ik begrijpen, maar de iPad op de voorruit monteren? … Brrr.
    Dan kies ik toch echt voor een afzonderlijk navigatiesysteem (geheel Europa incl. Livetime updates en premium TMC) welke ik gewoon permanent in de auto laat.

Bijdrager
    KarelWillem

NavFree op de iPhone.

Het kan inderdaad in de papieren lopen als je heel Europa gaat aanschaffen denk ik.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.