11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    SproetS

Hebben jullie dat ook of ben ik de enige? -> Apple Music-gezinsabonnement

Hebben jullie dat ook of ben ik de enige?

Ik heb in de jaren twee Apple ID’s, te noemen account 1 en account 2 verzameld. Dat komt omdat ik met de komst van iTunes ik een nieuwe Apple ID moest aanmaken. Heel onhandig Apple! Maar goed, dat was ergens in 2001. Via account 1 lopen de agenda, mail en documenten en via account 2 lopen de apps en Apple Music. Dat is dus zo gegroeid…

Per ongeluk hebben mijn dochter en ik en het account voor de familieaankopen van apps en muziek veranderd van account 2 naar account 1. Heel onhandig want nu kan het gezin niet meer via hun computers en telefoons naar muziek luisteren en spelletjes spelen. We moeten namelijk 90 dagen wachten om het weer terug te zetten naar account 2.

Oké, eigen schuld dikke bult, zeggen jullie dan. Apple heeft dit ingebouwd vanwege beveiliging.

Is dat wel zo?

Behalve dat ik nu al meer dan twee en een halve maand zeurende kinderen aan mijn hoofd heb, waarvan eentje nu langdurig in het ziekenhuis moet verblijven en baalt dat ze niet kan Minecraften, betaal ik wel gewoon mijn € 14,99 per maand voor die dienst.

Wat mij het meest verbaasd is dat ik via verschillende wegen Apple heb benaderd maar totaal geen gehoor krijg over dit fenomeen. Alle Apple medewerkers acteren verbaasd. Alsof ik de enige persoon ben in de hele wereld met dit gedoe.

Ben ik wel de enige?

Bijdrager
    Jorik

Nee, ik heb dit niet. Ik heb 1 Apple ID. Ik heb er inderdaad wel meer gehad, maar dat was omdat ik een tijdje in de VS gewoond heb voor een lange stage en toen had ik een Apple ID voor de US Store nodig. Maar mijn NL Apple ID heb ik nooit hoeven te veranderen. Ik heb dus eerlijk gezegd geen idee wat je bedoelt met dat dat moest vanwege iTunes. Maar ik ben pas in 2006 begonnen met iPod en MacBook Pro, dus het kan zijn je een probleem had dat daarvoor speelde en ik gewoon niet bekend mee ben.

Het is inderdaad onhandig om meerdere Apple ID’s te hebben, maar dat is volgens mij echt niet nodig (meer) van Apple. Je kunt overigens het e-mailadres van een Apple ID wel aanpassen. Ik zou je dan ook willen aanraden om toch een keer “schoon schip” te maken en nog maar 1 Apple ID te gebruiken. Volgens mij kun je het beste de Apple ID blijven gebruiken waar je App aankopen aan gekoppeld zijn. Agenda, Mail, Documenten zijn op zich wel te verplaatsen.

Succes!

Bijdrager
    SvS

Heb je gezinsdelen aan? Dan zou het niet meer moeten uitmaken welk account Apple Music abonnement heeft lopen, de gezinsleden krijgen dan automatisch Family abonnement op Music.

En domme vraag misschien, maar kunnen ze niet even inloggen op account 1 voor alleen games / muziek? Hun eigen iCloud ID blijft hetzelfde, je moet bij instellingen / Music kijken om te uitloggen en dan tijdelijk inloggen onder account 1.

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Ja ik heb hier ook altijd gedoe over. Heel irritant en wazig. Is ook nooit echt opgelost. Het is zo ingewikkeld dat ik het allemaal meer precies weet, maar regelmtig komt dit probleem weer naar boven.

Bijdrager
    SproetS

Voortgang:

Via de chat-functie op de Apple website ben ik uitgekomen in een Email-uitwisseling met een Apple medewerker van de afdeling iTunes. Hij heeft mij geantwoord dat hij de wachttijd voor veranderen account voor gezinsaankopen heeft opgeheven. In mijn geval zou dat de laatste vijftien dagen zijn van de total negentig dagen dat je moet wachten. Helaas nog niet gelukt op mijn MacBook Pro of mijn iPad Pro. Ik wacht nu weer op een antwoord van Apple.

Belangrijk is dus om te weten dat het handmatig is te wijzigen voor een Apple medewerker. Eerder is dit altijd ontkend door Apple. Dat heb ik nu in ieder geval zwart op wit:D

Wordt vervolgd…

Bijdrager
    Tee Loo

Ik heb dezelfde situatie.

Echter account 2 is nog steeds mijn iTunes en App store account inclusief family abo. Dit heb ik echter nooit omgezet naar account 1.

Daar zit het probleem bij jou dan ook.

De ellende in dan weer terug te gaan snap ik wel. Hopelijk is de tijd ondertussen verstreken

Toegegevene dat Apple accounts lastig zijn in logica.

Bijdrager
    Jorik

Mag ik dan vragen waarom jullie meerdere accounts hebben? Een Apple ID is bedoeld als een persoonlijke account en daar hoeft (m.i.) elke persoon er maar 1 van te hebben. Er zijn uiteraard altijd wel situaties denkbaar waarbij je er mee nodig hebt, maar ik ben gewoon benieuwd hoe het bij jullie zit.:)

Bijdrager
    SproetS

Ha Jorik, in 2001 was Apple nog een beetje aan het rommelen met al hun online diensten. Ik heb begrepen van een Apple medewerker aan de telefoon dat het combineren van twee accounts heel lastig is; iTunes blijkt een andere winkel dan de rest van Apple. Ik kan mijn apps en muziek niet overdragen naar een ander account of andersom.

Ik heb trouwens nog geen antwoord van Apple op mijn laatste mail. Ik wacht af…

• Deze reactie is gewijzigd 2 weken, 1 dag geleden door SproetS.
    Bijdrager
    hans dorsman

Voeg ze simpelweg toe aan het zelfde gezin, dan kun je bij alle 2.

Moderator
    Pete.Z

Ik heb volgens mij toch echt sinds de dagen van iTools al hetzelfde Apple-id, dus snap ook niet helemaal waarom een ander voor itunes nodig was. Of is er toen iets veranderd en ben ik dat gewoon vergeten?

• Deze reactie is gewijzigd 2 weken geleden door Pete.Z.
    Bijdrager
    SproetS

Update: Ik krijg net van een nieuwe Apple medewerker dat ik geduld moet hebben omdat hij niet de wachttijd kan verkorten.

Inderdaad goede tip om tweede Apple ID ook aan gezin te koppelen. Maar eigenlijk durf ik dat niet, stel je voor er weer iets mis gaat en ik weer 90 dagen moet wachten.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.