25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:
    Bijdrager
    iPot

Heb ik meer ram nodig?

Zou iemand mij kunnen vertellen of ik meer ram nodig heb?

Ik weet niet goed hoe je bovenstaande overzicht moet beoordelen.

Alvast dank!

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Werkende afbeelding:

Ja, je hebt redelijk veel page-outs.
    Kijk ook even hier.

Bijdrager
    Vinhelper

Wat doe je zoal met je Mac en welke is het precies?

Bijdrager
    Macosxachist

1,75 GB? Merkwaardige hoeveelheid, maar hoe dan ook erg weinig.

Bijdrager
    iPot

Ik gebruik een MacBook Pro 2,4 ghz en 2GB ram.
    Alleen iPhoto ’11, surfen, tekstverwerken, iMovie ’11…

Ik merk wel dat het strandballetje vaak tevoorschijn komt tegenwoordig.

Bijdrager
    damondike

Brrr iMovie met 2 GB? Ik vond dat het allemaal al te lang duurde met 4Gig. Voor surfen en teksverwerken heb je niet echt meer nodig, maar als je heel veel bezig bent met videobewerking zou ik wel voor een uitbreiding gaan.

Bijdrager
    Macosxachist

Waarom rapporteert Activiteitenweergave dan maar 1,75 GB? Is in Systeemprofiel wel 2 GB te zien?

iLife 11 is niet vooruit te branden trouwens, dus daar kan het ook aan liggen.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Misschien de ingebouwde (2e) GMA-kaart met gedeeld geheugen?

Bijdrager
    iPot

In iStat Pro, als ik alle getallen in het kopje Memory optel, dan kom ik uit op 1762 MB….

In systeemprofiel staat 2GB memory

In activiteitenweergave 1,75GB…

Hier klopt iets niet? Ik ben echt een leek haha.

Bijdrager
    Macosxachist
    Waffle op 07 november 2010

Misschien de ingebouwde (2e) GMA-kaart met gedeeld geheugen?

Scherp! Dat dus.

Bijdrager
    iPot

Wat betekent dat?

Bijdrager
    Thoomas

Dat je videokaart een deel van je RAM-geheugen gebruikt, en dat je daarom niet op de volledige 2GB uitkomt.

Bijdrager
    Macosxachist

Dat de grafische kaart een deel van het beschikbare geheugen gebruikt. Dus dat je nog minder werkgeheugen overhoudt dan 2 GB. Te weinig voor wat je ermee doet in elk geval.

Bijdrager
    iPot

Helder!
    Allemaal bedankt! Ik heb 4 GB ram besteld bij Mail-a-mac.
    Hopelijk verhelpt dit een hoop strandballen:D

Geblokkeerd
    Anoniem
    Macosxachist op 07 november 2010

1,75 GB? Merkwaardige hoeveelheid, maar hoe dan ook erg weinig.

Nee hoor, niet merkwaardig: 2GB – 250MB voor de grafische kaart.

Bijdrager
    macpro

Maar de TS heeft het over een MacBook Pro. En die heeft toch altijd een videokaart met eigen geheugen?
    Bij mijn weten hebben alleen modellen uit de MacBook en Mac mini serie gedeeld geheugen voor het video gedeelte.

Moderator
    unSOUND

Nee, tegenwoordig hebben ze soms ook een onboard kaart die Ram pakt…

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Nee, sommige (nieuwere) Pro’s hebben twee grafische chipsets, een NVIDIA en een Intel GMA kaart. De GMA wordt gebruikt als de laptop op de batterij werkt, en de NVIDIA als programma’s meer kracht vereisen of de lader aangesloten is. De GMA heeft dus gedeeld geheugen, en de NVIDIA kaart apart geheugen.

Bijdrager
    Oppie

Bijna 400 MB inactief, dus beschikbaar voor programma’s die het nodig mochten hebben; lijkt me dat je niet ‘te’ weinig hebt. Meer is altijd lekker.
    Page outs zeggen an sich niet zoveel, want dat loopt hoe dan ook op met de tijd na de laatste herstart.

Lees eens hier: http://support.apple.com/kb/HT1342

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Page outs op zich zeggen inderdaad niet veel, maar wel de verhouding page-ins / page-outs. Hoe kleiner die is, hoe groter de kans dat er vertragingen optreden door te weinig RAM. Een verhouding van 1 op 10 is zo’n beetje de grens. Bij jou is dat dus 2,4 wat dus behoorlijk laag is.

Wat je ook kunt doen: open het terminal programma (in hulpprogramma’s) en typ: top -u (en dan return)
    Daar zie je ook de pag-in en out data bij staan met tussen haakjes meestal een nul. Dit getal geeft het aantal pages per seconde aan dat op een zeker moment van of naar de harde schijf gaat. Als dit getal geregeld groter is dan 0 dan zakt de performance (omdat de harde schijf bezig is met “swappen”), en is het daarbij ook groter dan ±15 dan kun je de strandbal verwachten.
    Als je dus tijdens het werken dit venster in de gaten houdt en je ziet de strandbal verschijnen terwijl het getal tussen haakjes inderdaad omhoog schiet, dan wordt de strandbal inderdaad door te weinig RAM veroorzaakt. Hou er echter wel rekening mee dat dit geen exacte “wetenschap” is. Zo is b.v.b. de leessnelheid van de harde schijf bepalend. Hoe sneller die is, hoe hoger dit getal tussen haakjes kan/mag zijn voordat er sprake is van een merkbare vertraging.

Als je dus de strandbal ziet verschijnen terwijl het getal tussen haakjes op nul blijft staan, dan is er sprake van een andere oorzaak, immers de harde schijf is dan niet druk aan het “swappen”. De strandbal wordt dan meestal veroorzaakt door een proces dat veel CPU tijd vraagt en niet zozeer door harde schijf activiteit als gevolg van te weinig RAM.

Moderator
    unSOUND

Je moet ook vooral kijken naar wanneer en bij welk programma de page-ins en outs oplopen. Page-ins en outs kunnen immers ook oplopen bij een programma met een memory-leak. In die gevallen helpt meer Ram niet, en moet je de software aanpakken.

Bijdrager
    iPot

Dank voor alle reacties.

Ik heb zojuist 4 GB ram geinstalleerd………

Mijn Macbook Pro loopt nu SMOOTH and SLICK

Alles reageert meteen i.p.v. eerst 3 seconden dingen te verwerken.

Bijdrager
    Oppie

Waarschijnlijk was het ook de herstart die hielp…:innocent:

Bijdrager
    iPot

Nee, ik herstart regelmatig JUIST vanwege die uitermate traagheid. Dat helpt een beetje maar de programma’s blijven zwaar draaien, sluiten traag af etc. Alsof er stroop in mijn MacBook Pro zit.
    Nu draait het helemaal goed!
    Zelfs expose, Dashboard etc. reageren direct. Daar moest hij eerst een seconde over nadenken.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Fijn dat het nu beter gaat (had niets anders verwacht). Ik heb zelf 8GB en soms is de up-time meer dan twee maanden. M.a.w: ik doe maar enkele keren per jaar een herstart en dat is dan meestal een verplichte vanwege een update of soms vóór het starten van een “zware” toepassing.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.