30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 76)
  • Q:
    Bijdrager
    KarelWillem

Heb ik een Apple TV nodig?

Ik ben langzaam bezig een deel van mijn videocollectie om te zetten naar de Mac.

Die wil op de huiskamer-TV kunnen bekijken.

In eerste instantie gaat het niet om hoogstaand videowerk met perfect geluid.

Is voor mij de Apple TV (let op: ik heb een oude TV) een goede aanschaf.

Of is er iets anders wat beter zijn werk zou doen?

Bijdrager
    Jelle Ages

Je moet sowieso een HDMI aansluiting op je tv hebben. (dacht ik)

Bijdrager
    Steff

Nou ik zou hem aanschaffen als je ooit nog eens een nieuwe TV (nodig hebt) neemt. Natuurlijk is het leuk en grappig maar al die films en dergelijk grijpen aardig wat GB’s van je harde schijf. Er komt een tijd dat je die weer op een DVD zet e.d. Zelf heb ik er ook over nagedacht maar vond ik het niet nodig omdat ik niet zo enorm veel films kijk, denk erom ze moeten in iTunes staan. Niet op een externe schijf (hij moet in je iTunes bib)

”jellepelle1234″

Het werkt toch ook via composiet?

Bijdrager
    Pieterr
    ”KarelWillem”

Is voor mij de Apple TV (let op: ik heb een oude TV) een goede aanschaf.

Je hebt een TV met alleen composiet (gele tulp), S-Video en SCART ingangen vermoed ik.
    De AppleTV heeft alleen HDMI en component (YPbPr) uitgangen.
    Je hebt dus een of andere (Hama) converter nodig om de AppleTV op je TV aan te sluiten.

Een alternatief is de Mac Mini, die wel S-video en composiet aanbiedt:
    http://www.apple.com/nl/macmini/specs.html

Moderator
    unSOUND

Nee, een AppleTV heeft alleen HDMI en Component. Geen Scart of Composiet dus.

Ikzelf heb indertijd bewust niet voor de AppleTV, maar voor een Mac mini gekozen.

Bijdrager
    Vin

dus je kan een AppleTV alleen gebruiken op een HD tv?

Moderator
    unSOUND

Er zijn ook andere TV’s met component-ingangen, maar het zijn er niet veel. De AppleTV is vooral gericht op platte breedbeeld schermen… Dat is het voordeel van de mini, daar zijn allerlei verloopstukken voor te krijgen, hij kan fullHD spelen ( niet alle coderingen helaas ), er zit gelijk een DVD speler in, en je kunt hem alles laten afspelen zonder in de software te gaan klooien.

Bijdrager
    KarelWillem

Kan ik dan niet simpeler mijn eigen iMac naar de TV doorsluizen?

”Steff”

… Natuurlijk is het leuk en grappig maar al die films en dergelijk grijpen aardig wat GB’s van je harde schijf. Er komt een tijd dat je die weer op een DVD zet e.d. …

Nou. Er komt nu eigenlijk een tijd dat ik alles op harddisk zet. Dat heeft toch wel erg veel voordelen t.o.v. DVD.
    We kijken sowieso veel mobiel; iPod touch en auto, beeldschermen op de slaapkamers met memorystick, telefoon, online, etc.
    Dan is een harddisk-bestand erg veel fijner dan een DVD.

Maar component kan niet simpel naar composiet?

Bijdrager
    borsato
    ”Steff”

Nou ik zou hem aanschaffen als je ooit nog eens een nieuwe TV (nodig hebt) neemt. Natuurlijk is het leuk en grappig maar al die films en dergelijk grijpen aardig wat GB’s van je harde schijf. Er komt een tijd dat je die weer op een DVD zet e.d. Zelf heb ik er ook over nagedacht maar vond ik het niet nodig omdat ik niet zo enorm veel films kijk, denk erom ze moeten in iTunes staan. Niet op een externe schijf (hij moet in je iTunes bib)

”jellepelle1234″

Het werkt toch ook via composiet?

ik heb een hele collectie dvd-films op een externe harde schijf staan, en laat die dan via iTunes streamen naar de apple TV.
    In de iTunes instellingen moet je het volgende aangeven: safari – voorkeuren – geavanceerd: uitvinken van “Kopieer bestanden naar ‘iTunes Music’ bij toevoegen aan bibliotheek.

Mijn dvd’s rip ik met Fairmount (http://www.metakine.com/products/fairmount/), en met de Elgato h264 turbo-stick converteer ze tot een AppleTV formaat .

Ik ben erg tevreden van mijn AppleTV…

Bijdrager
    KarelWillem

Oh ja, ander detail; Apple TV speelt geen VOB-bestanden? :?

”borsato”

…In de iTunes instellingen moet je het volgende aangeven: safari – voorkeuren – geavanceerd: uitvinken van “Kopieer bestanden naar ‘iTunes Music’ bij toevoegen aan bibliotheek….

Ehm… gewoon ALT ingedrukt houden bij het toevoegen van een film? :wink:

Bijdrager
    Pieterr
    ”KarelWillem”

Maar component kan niet simpel naar composiet?

Er zijn converters die voor dat doel geschikt zouden zijn, maar… http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=927079 …your mileage may vary.

”KarelWillem”

Oh ja, ander detail; Apple TV speelt geen VOB-bestanden? :?

Als je bereid bent hem te hacken speelt ie een heleboel.

Bijdrager
    KarelWillem

Goed. Zolang mijn TV niet ontploft is een Apple TV dus géén goede keus (?).

Kom maar op met die werkbare alternatieven. :wink:

Bijdrager
    RoyHochstenbach

Het enigste wat je met een Apple TV in Nederland niet kan doen, is video aanschaffen of huren. Je kan het wel gebruiken om bestaande films te bekijken, youtube gebruiken, foto’s bekijken en muziek afspelen. Als je nu een mooie geluidsinstallatie erop zou aansluiten dan heb je een mooie media center:)

Wat misschien beter zou zijn is om een Mac Mini aan te sluiten op de TV. Ze zijn prijzig, maar je zou misschien een tweedehands Mini kunnen aanschaffen.

Bijdrager
    KarelWillem

Nou ja, een Apple TV aan mijn TV hangen schijnt dus niet simpel te kunnen (alleen scart).

Ik zie alleen die Mac mini voordelen niet zo dan?
    Wat voegt dat in mijn geval toe aan de situatie?

Ik heb een iMac met (straks) 2x 1TB harddisks.
    Daarvandaan mogen de films naar de TV.
    Wat doet die Mac mini daar dan tussen dat dat makkelijker zal gaan?

edit:
    ——–
    Ik kijk nu veel series, eigen dvd’s e.d. via de Airfoil Videoplayer.
    Het geluid gaat dus al naar de stereo.
    Alleen nu het beeld nog naar de TV.

Bijdrager
    Pieterr
    ”KarelWillem”

Die zijn er ondertussen genoeg. Behalve Mac Mini bijvoorbeeld:
    Popcorn Hour A-110 Media Tank
    TViX HD M-6500A V2
    Sony PlayStation 3

Bijdrager
    Pieterr
    ”RoyHochstenbach”

Het enige wat je met een Apple TV in Nederland niet kan doen, is video aanschaffen of huren.

Dat kan wel, als je een account voor de US iTunes Store aanmaakt, maar inderdaad nog niet in de NL iTunes Store.

Bijdrager
    MacMartino

Voordeel is waarschijnlijk, dat je niet je imac naast je TV hoeft te zetten.
    Je kunt je MacMini er aan hangen, deze in ’t netwerk zetten en onzichtbaar wegwerken achter de TV.
    Dat gaat met de iMac wat lastiger;)

Bijdrager
    KarelWillem
    ”Pieterr”
    ”KarelWillem”

Die zijn er ondertussen genoeg. Behalve Mac Mini bijvoorbeeld:
    Popcorn Hour A-110 Media Tank
    TViX HD M-6500A V2
    Sony PlayStation 3

Allemaal dure en onnodig ingewikkelde oplossingen lijkt me.

Alles wat ik nodig heb, is het zenden van video van mijn iMac naar mijn TV.

Niets meer en niets minder.

Stel; ik heb video op mijn iMac en er staat een Mac mini bij mijn TV.
    Beide met Airport neem ik aan?
    En dan?
    Dat is wel een héél duur setje kabels. Of niet?

Bijdrager
    Xserve

Een Xbox 360 + het programma Connect360 (voor Mac) zou ik aanraden, kost zo’n 210 euro samen. Hiermee kan je direct muziek streamen naar je Xbox in de woonkamer. Je kan ook nog een Media Remote (afstandsbediening, iets handiger dan meegeleverde controller) kopen. Wifi zit wel niet standaard bij de 360 meegeleverd.

Je kan ook een Playstation 3 overwegen, die werkt ook heel goed. Wifi zit daar wel standaard bij. Is wel iets duurder dan de Xbox, maar je krijgt er ook Blueray bij (hoewel je op jouw TV’tje niet zoveel hebt aan Bluray is het toch handig om BluRay alvast in huis te hebben).

Het handige aan een console ipv een Apple TV is dat je geen extra kabels moet kopen voor je TV (er zitten er bij), je DVD’s en CD’s kan kijken, en dat je nog een spelletje kan spelen ook.

Bijdrager
    Pieterr
    ”KarelWillem”

Allemaal dure en onnodig ingewikkelde oplossingen lijkt me.

:?
    AppleTV 40GB €299
    Popcorn Hour A-100 Media Tank €222 (of €292 met 250GB harde schijf)

”KarelWillem”

Alles wat ik nodig heb, is het zenden van video van mijn iMac naar mijn TV.
    Niets meer en niets minder.

Dat is wel een héél duur setje kabels. Of niet?

De goedkoopste en simpelste oplossing is een lange composiet (CVBS, gele tulp) of S-Video kabel van je iMac naar je TV…

Bijdrager
    Vin
    ”Pieterr”

De goedkoopste en simpelste oplossing is een lange composiet (CVBS, gele tulp) of S-Video kabel van je iMac naar je TV…

die oplossing heb ik nu sinds 2 dagen! werkt perfect met m’n MBP en VLC!

Bijdrager
    Pieterr
    ”Graphsic”

die oplossing heb ik nu sinds 2 dagen! werkt perfect met m’n MBP en VLC!

Inderdaad.

Nog even voor KW: het voordeel van een duurdere oplossing (AppleTV, Popcorn Hour etc) is dat je dan ook films kunt bekijken als je iMac uit staat of iets anders aan het doen is (“Papa boven aan het OMT’en, kids beneden voor de buis…”).

Bijdrager
    The_Envoy
    ”Graphsic”

dus je kan een AppleTV alleen gebruiken op een HD tv?

vanaf HD-ready, dus 720 beeldlijnen

Bijdrager
    KarelWillem

De iMac staat 24/24 aan. En de kinderen hebben allemaal (meer dan) één iMac.

Dat is het probleem dus niet.

Een Apple TV of Popcorn is voor een deel misschien ook onnodig, omdat die drives daarin toch niet echt gebruikt zullen worden.

Een lange kabel zou dus een oplossing kunnen zijn.

Voor alle mp4 en avi’s is dat prima. Die kan ik via bijvoorbeeld Airfoil afspelen.

Maar nu mijn geripte DVD’s die één op één op de iMac staan. Hoe verstuur ik die naar de TV?

Bijdrager
    lowfi

Een apple TV kan prima op een oude tv mits deze RGB ondersteunt. In amerika is component redelijk normaal. In europa is scart lang normaal geweest en er zijn wel merken geweest die RGB over scart ondersteunen. Loewe is er bv zo een. Je kan dan een scartblokje kopen waarin je een component kabel kan prikken. (kijk in het boekje van je tv)

Verder ondersteunt de apple tv gewoon pal resoluties. En is het dus niet vanaf 720P.

Er zijn ook allerhande converters van bv component naar s-video of scart of of of… dingen zijn alleen niet goedkoop: http://www.mcsnet.nl/nl/dept_105.html (1e hit met google) Of kijk eens op ebay/dealextreme. Kan vast goedkoper op zijn chinees.

Een composiet kabel is inderdaad de goedkoopste oplossing. Ook de kabel die garant staat voor het slechste beeld:P

Bijdrager
    Pieterr
    ”lowfi”

Een apple TV kan prima op een oude tv mits deze RGB ondersteunt. In amerika is component redelijk normaal. In europa is scart lang normaal geweest en er zijn wel merken geweest die RGB over scart ondersteunen. Loewe is er bv zo een.

RGB en component zijn verschillende signalen. Je bedoelt waarschijnlijk component; bepaalde Loewe’s ondersteunen inderdaad component over Scart. De meeste TV’s ondersteunen RGB over Scart (alleen soms niet op alle Scart ingangen).

Bijdrager
    Joid
    ”Steff”

Wat een dom verhaal zeg. Het is duidelijk dat je er niet genoeg en goed over nagedacht hebt.

Ik heb nu zo’n 300GB aan media (35GB muziek, 15GB foto’s en 250GB films) op een externe harddisk staan die op mijn AirPort Extreme aangesloten is. Draadloos maakt deze verbinding met mijn iMac en mijn AppleTV pikt alles draadloos weer op van mijn iTunes.

Werkt nu al maanden als een zonnetje.

Wil je het dus simpel en goed; koop een AppleTV

Bijdrager
    Pieterr
    ”KarelWillem”

Maar nu mijn geripte DVD’s die één op één op de iMac staan. Hoe verstuur ik die naar de TV?

Het antwoord daarop heeft Graphsic al gegeven.

Bijdrager
    KarelWillem

Ja, oké. Dat kan met Quicktime ook natuurlijk.

Ik loop ook maar een beetje vaag te kletsen.
    Ik zat meer te denken aan een oplossing als van Airfoil.

Mijn geluid streamt nu netjes draadloos naar een 5.1 installatie.
    Dan hoeft alleen het beeld nog maar verstuurd te worden over een kabeltje.

Zowel met VLC als met de Airfoil Video Player gaat dat niet.

VLC streamt mijn geluid niet synchroon en draadloos.
    Airfoil Video Player leest geen DVD’s.

Of toch… ? :?

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 76)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.