12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    Nanno

HDV weggeschreven, fletser dan in FCP. Hoe kan dit?

Hallo, ik ben erg benieuwd of jullie me kunnen helpen met het volgende.
    In Final Cut Pro bewerk ik mijn projecten vaak met een filmfilter (Look Suite).
    de beelden in FCP zien er daardoor vaak veel dieper uit, qua kleur. Sony Z1 maakt mooie HDV plaatjes, maar zijn (vind ik) wat flets. Vandaar.
    Nu het volgende: als ik het HDV-project wegschrijf naar een Quicktimefilm (HDV dus), dan ziet de film er weer veel fletser uit dan in mijn preview in FCP. Rara? Hoe komt dit? Ik vergelijk ze natuurlijk op het zelfde scherm! Begrijp er niets van.

Wie kan mij vertellen waar dit aan ligt, en hoe ik dit mogelijk kan verhelpen?

Bijdrager
    Djmichel

Klinkt wel raar, als er al een klein verschil zou zijn normaal dan is dat meestal minimaal. Ik vind zelf het HDV materiaal van zichzelf al aardig flets. Maar dat corrigeer ik in FCP.

Heb je de preview settings wel overal op high staan? En welke compressie gebruik je bij welke HDV?

Bijdrager
    Nanno

Als ik de film overigens weer in FCP bekijk, is ie hetzelfde. Ik heb dus net gemerkt dat Quicktime de film anders afspeelt (andere kleuren, minder diep). Je zou toch zeggen dat dat allemaal een pot nat is. Maar niet dus.

Denk dat ik toch maar een tv-scherm moet gaan aansluiten, want ik weet niet meer waar ik van uit moet gaan. Tip?

Bijdrager
    Djmichel

sorry voor de late reactie;) maar wij hebben hier nu een Dell 21″ widescreen staan en we hebben ons HD materiaal gecheckt met een HDMI kabel en het zag er stukken beter uit dan toen we hetzelfde materiaal afspeelde op een JVC 30″ Zo’n HDMI naar DVI converter kan erg handig zijn, misschien is dat wat voor je?

Bijdrager
    ibobi

@djmichel:
    Ik vind HDV ook wat flets, ook nadat het via compressor en DVD Studio Pro op DVD terecht komt.

Heb je wellicht wat directe aanwijzingen hoe jij je HDV wat minder flets maakt in FCP?
    Hebben jullie daar een standaard workflow voor? Gebruik jullie bepaalde videofilters/kleurcorrectiefilters met bepaalde instellingen om het beeld wat op te pimpen?
    Alvast dank voor je hulp!

Bijdrager
    Nanno

Dan lijkt het erg op dat verschillende schermen verschillende kleuren vertonen. Kan ik inkomen. Je verhaal over HDMI naar DVI converter begrijp ik niet.
    Kun je me meer vertellen over deze technieken?

Raar eigenlijk dat er zo weinig gesproken wordt over de kleurverschillen tussen Quicktime en FCP preview..

Bijdrager
    Outragemac

Wat DJMichel over het Dell scherm zegt klopt wel, maar heeft helemaal niets met de color shift van Quicktime te doen.

1) We hebben sinds een tijdje een Dell scherm erbij. Geweldig scherm, met DVI / VGA / S-video / composiet aansluitingen. Erg handig zowel als computerscherm en als video-monitor.
    Deze geeft een schitterend plaatje, beter dan de Apple Cinema Display, gewone TV, of de JVC HD-ready LCD TV’s die hier staan. Die JVC TV’s zijn echt je reinste bagger.
    Maar het beeld van de Dell, daar viel onze bek echt van open. Zoveel meer beelddiepte en detaillering hadden we nog niet eerder gezien in onze eigen producties.

2) We hebben onlangs een zowel een DVI-kabel alsmede een HDMI-DVI verloopkabel aangeschaft en deze afwisselend tussen deck/Mac/dvdspeler enerzijds en de Dell monitor/JVC TV anderszijds gehangen.
    In alle gevallen was een betere beeldkwaliteit waar te nemen. Niet meer dan logisch. Het is een kwalitatief betere connectie dan via VGA / S-Video / composiet enz. Ook het beeld van de vermadelijde JVC knapte er van op. (maar in vergelijking met de Dell nog steeds bar slecht)

Bottom line is dat een goede weergever zoals de Dell de daadwerkelijke kwaliteit veel beter laat zien, waar je bij het editen en color correction uiteraard veel meer profijt van hebt. Neemt niet weg dat je de videoscopes van FCP altijd als basis dient te blijven gebruiken.
    Anders loop je het gevaar dat je de tekortkomingen van een beeldscherm loopt te corrigeren ipv het beeldmateriaal zelf.

HDV is nu eenmaal zwaarder gecomprimeerd dan bij DV, en ook veel kritischer qua belichting.
    En dit is goed te merken in het meer beperkte kleurbereik, lagere contrastwaarden en een schimmige midrange, zeker als je color correction toepast. Je hebt veel minder speelruimte, en je maakt het beeld sneller “stuk”.

Over de color shift door Quicktime is vooral op lafcpug.org in het verleden al genoeg geschreven.
    Maar ook andere encoders zoals Bitvice e.d. hebben daar last van.
    Je zou, na de FCP export eventueel in Compressor nog iets met de filters kunnen tweaken dmv de splitscreen preview, maar dit is best tricky.

Bijdrager
    menu

Als je het filter “gamma” gebruikt dan trek je dat fletse op een nette manier weg, pas op want voor op windows pc’s kan het dan te donker worden.

Bijdrager
    Gaetan

ik heb het ook wel vaak, dat mijn project er in fcp dan eindelijk goed uit ziet, maar in quicktime weer anders, en gebrand op dvd via dvd studio pro wéér anders.

is er geen manier om met kleurprofielen ofzo te werken, zoals bij photoshop?

Bijdrager
    reposte

Is dit niet gewoon een kwestie van een deugdelijke afkijk? Dat scheelt volgens mij heel veel overbodig werk;)

Bijdrager
    Outragemac
    ”reposte”

Is dit niet gewoon een kwestie van een deugdelijke afkijk? Dat scheelt volgens mij heel veel overbodig werk;)

Deels. Maar de MPEG2 codec doet werkelijk iets met het beeld.

Bijdrager
    reposte

We richten een actiegroep tegen MPEG2 op…;):P

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.