15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:

Bijdrager
    PieterK

HDV tape en DV tape

Ha luitjes…
    ik vond dit op het forum:

….De coating van de HDV tapes is beter, aangezien je HDV matteriaal in een gop structuur wordt opgenomen ben je dus bij de kleinste beschadiging minmaal 20 frames kwijt. Als je deze dropouts kan veroorloven dan kan je gewoon op dv tapes draaien. Gebruik kan wel goede dv tapes…..

Nou heb ik jaren Fuji gebruikt….. Heb ik op zich goede ervaringen mee. Maar ik ben wel benieuwd wat jullie gebruiken in je camera..

Ik heb trouwens ooit eens gehoord dat het niet slim is om van merk te wisselen. Chemische reacties tussen verschillen residuen op je koppen zouden een hoop rommel geven…. Heeft iemand daar ervaring mee??

gr. Pieter

Bijdrager
    ibobi

Ik gebruik in de Sony HDR-HC1 (HDV) de DVM63 tapes van Sony (‘ speciaal’ voor HDV en waarop waarschijnlijk gedoeld wordt in dat citaat). Dure tapes in vergelijking met gewone DV tapes, maar via internet in het buitenland (bijvoorbeeld directshopper.de) zijn ze een stuk voordeliger. Je zal maar net het belangrijkste moment missen voor die paar euro meer…

Bijdrager
    PieterK

Okee… de gewone tapes kosten geloof ik iets van 3 mb, maar die hdv tapes zag ik alleen maar voor 13 euri… Ik ga meteen eens kijken op de directshopper… !

Bijdrager
    PieterK

Zijn toch nog wel aan de prijs…
    Maar je hebt gelijk, net die momenten missen omdat de tape van ‘mindere’ kwaliteit is.

Bij de DVM63 zie ik trouwens staan dat ze speciaal voor HDV zijn, voor bijv. de Canon tapes zie ik dat niet…. Gevoelsmatig wat vreemd voor mij om Sony tapes in een Canon te stoppen…

Misschien ga ik toch even verder surfen! maar iig bedankt!!

groetjes Pieter

Bijdrager
    hobbes2210

Geen ervaring met HDV tapes, maar wel met DV.

Wisselen van merk kan echt funest zijn.
    Er schijnen diverse lubrication methodes te zijn.

Bij mij leverde het wisselen van merk direct verstopte koppen op en verloren opnames.
    Sindsdien blijf ik bij Sony tapes

Bijdrager
    PieterK

Het is dus toch geen fabeltje !!!
    Je kunt er dus echt flinke problemen mee krijgen… :sealed:

Ik wist dit nooit zeker, maar het is dus echt zo… Bedankt voor je reactie!!!

mzzls Pieter

Bijdrager
    Meneer Guggenheimer

Blijf bij een merk. Als het kan betalen gebruik de “HDV” tapes maar het hoeft niet.

Bijdrager
    Gip

Ik gebruik gewoon sony premium tapes in mijn HDR-HC1E, qua kwaliteit maakt het nauwelijks uit met excellence tapes, behalve de prijs dan. Ik heb ook hdv tapes zien liggen in de winkel, onwijs duur. Verder heb ik er geen ervaring mee. Maar met de premium heb ik nog nooit dropped frames gehad, ze doen het perfect.

Bijdrager
    PieterK

Dus je ziet het verschil wel…. tis dan niet veel, maar je hebt dus wel verschil gezien.

Mijn camera is nog zo gloedjenieuw, dat ik nog niet heb kunnen vergelijken. Ik heb nu nog de tape erin zitten die erbij geleverd is… (gezien de prijs hadden er best vijf bandjes vanaf gekund)

Maar goed, je hebt dus nog nooit dropped frames gehad…. das goed nieuws.
    Ik twijfel nog een beetje wat ik ga doen, omdat ik nog zeker 20 dv-tapes in de kast heb liggen:)

Geblokkeerd
    Anoniem

Het verschil zie je niet. Waar het vooral om gaat, is dat je bij de goedkopere tape een iets hoger risico hebt op drop-outs. Maar het is ook weer niet zo dat je met de goedkope tapes rommel koopt. Ik heb zelf alleen maar op de dure gedraaid omdat ik naar mijn klanten toe zo min mogelijk risico wil nemen met wat we aanleveren.

Maar, een vriend van mij draait al ruim een jaar HDV op gewone mini-dv bandjes van SOny (uit de excellent reeks) en heeft daar nog 0 problemen mee gehad.

Bijdrager
    cdeleeuw

Het grote verschil tussen HDV en DV is dat bij HD de gegevens al gecodeerd op tape worden weggeschreven (Mpeg2). Het risico hierbij is dat een enkel verloren beeldje zomaar de volgende 20 beelden onbruikbaar kan maken (in het ergste geval). Je zult het verschil in gebruikte tapes dus niet zien, totdat er iets mis gaat…

Ik heb zelf een Canon Camera en die kan absoluut niet overweg met Sony Tapes. Verschillende andere tapes werken wel, ik gebruik al jaren Fuji en ben daar zeer tevreden over. Wisselen van merk raad ik niemand aan, dat is alleen maar vragen om problemen.

Christiaan.

Bijdrager
    PieterK

Dat zijn allemaal erg duidelijke tips bij elkaar.

Ik denk dat ik mijn ‘meegeleverde’ bandje gebruik en dan gewoon bij mijn Fuji tapes blijf. Deze hebben het bij mijn vorige camera ook altijd goed gedaan. In de toekomst blijf ik dan van andere merken af, helemaal als Canon camera’s niet goed met Sony bandjes omgaan…… Want ik heb helemaal geen zin in vieze dichtgesmeerde koppen.

Je zult het verschil in gebruikte tapes dus niet zien, totdat er iets mis gaat…

Ik gebruik sowieso mijn bandjes maar 1 keer, dus ik hoop dat de kans op dropouts dan tot een minimum beperkt blijft….

Bijdrager
    Pietjo

Geen onverstandige keus denk ik. Helemaal als je je tapes maar 1 keer gebruikt

een geheimpje uit de mini dv tape wereld. Er zijn zon 160 merken over de hele wereld maar er zijn maar 3 fabrieken die de tapes maken. En om het nog erger te maken. De tapes met een ‘ hoge ‘ kwaliteit komen van de zelfde rol als de normale kwaliteit tapes. Alleen de duurdere tapes komen uit het midden van de rol en de goedkope van de zijkant. Het enige voordeel is dat het midden iets minder snel beschadigd maar dat is echt miniem en kun je alleen merken als je je tapes vaak opnieuw gebruikt.

Ik heb zelf de Sony HC1 en op mijn opleiding en werk gebruik ik ook de FX 1 en FX7 en we gebruiken gewoon altijd de premium tape van Sony niet de HDV en exellence tape.

Aangezien jij al Fuji tapes hebt (en deze misschien ook gaat afspelen met je nieuwe camera) zou ik adviseren deze te blijven gebruiken. Er zit wel een verschil tussen de drie fabrikanten namelijk. Voor Sony en JVC botsen erg met elkaar. Zorgen voor meer slijtage van de kopen in de camera van de concurent.

Bijdrager
    PieterK

Geweldige uitleg en toelichting Pietjo!

Vooral het geheim van de fabrikanten :roll:
    Als ik dit dus optel bij het eenmalig gebruik van mijn tapes dan is het dus duidelijk.
    Ik ben nu echt helemaal op de hoogte!!

Hartstikke bedankt allemaal voor de uitleg…

groetjes Pieter

Bijdrager
    Annunaki

Voor wat het waard is. Ik heb nu ook al bijna een jaartje een Sony HDC-HC1E en heb eigenlijk nog nooit echte HDV Tapes gebruikt. Ik gebruik nu nog altijd dezelfde tapes die ik kocht toen ik nog gewoon in DV werkte.

Ik gebruikt tapes ook af en toe eens opnieuw, en ook hier heb ik nog nooit problemen gehad. Als ik natuurlijk voor anderen aan het filmen ben, dan gebruik ik nieuwe tapes die ik nooit hergebruik ( meestal zelfs meegeef met het eindproduct ). Ik wist dus niet dat tapes hergebruiken de kans verhoogt op problemen, maar blijkbaar heb ik er onbewust toch rekening mee gehouden:-)

Groeten,

Stefaan

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.