11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    iTC

HDV import, bewerking en export ervaringen

Zijn er van jullie die iets meer kunnen vertellen over hun ervaringen met HDvideo capturen, bewerken in FCP en vervolgens exporteren? Vooral die laatste stap ben ik erg benieuwd naar: snelheid, resultaat, op welke Mac het prettigst? Kun je ook goed full HD exporteren? (1920x1080i)

Tijdens het editen van HDvideo in de tijdslijn van Final Cut, wat zijn je ervaringen qua snelheid, directe weergave in het canvas, wachttijd voor rendering e.d.? Is het te doen in combinatie met Livetype en Motion? Lusten alle programma’s het footage zonder problemen en/of hikkups? Te doen in de zin van, zonder hangers en traagheid?

Ik ben echt benieuwd. Tips zijn meer dan welkom. Dit i.v.m. een aankomende wel/niet aanschaf van een nieuwe Mac Pro , FCS2 en dus volledig over te gaan op HD.

dank dank dank, ik kijk uit naar reacties :)

Bijdrager
    Marven

Goede vragen ICT! Ik zit eigenlijk met de zelfde vragen. Voor een project heb ik ook in HDV geschoten (sony hvr v1 1080i 50). Uiteindelijk heb ik het materiaal gewoon ingeladen in FCP op deze HDV resolutie zonder codec.

Aangezien het een one taker was voor een videoclip is dit snel, te vervangen indien mogelijk. Maar het bewerken van het materiaal (met name kleurcorrectie) is nogal tijd intensief in tegenstelling tot dv/cam materiaal.

Nu heb ik het geëxporteerd door het in uncompressed 8 bit weg te schrijven en vervolgens in een nieuwe sequence te plaatsen die dv resolutie heeft. Op zich blijft het zo (redelijk) mooi en is het ook zonder problemen om te zetten naar een mpeg2 bestand via compressor. Rechtstreeks kon ik ook een mpeg2 maken maar die was niet te openen in dvdspro. Waarschijnlijk iets met de resolutie??? Het vreemde was dat QT de mpeg2 wel kon afspelen

Maar misschien heb ik iets gemist? En kan het allemaal veel makkelijker

Bijdrager
    GeryKa

Geen ervaringen van mij met FCP. Ik heb wel sinds kort een Sony HDR-HC5 camera, en heb er al wel wat van op m’n PowerMac gezet met iMovie HD.
    Tot nog toe eigenlijk nauwelijks verschil gemerkt tov DV wat ik voorheen had. Enige is eigenlijk dat m’n 23″ Cinema Display eigenlijk te klein is:D

Bijdrager
    acb

Wij kunnen pas over 5 weken ons HD materiaal gaan inladen, helaas is er een firewire poort defect gegaan op de camera dus we moeten nog even geduld hebben….

Ik ben erg benieuwd hoe het er uit gaat zien en hoe fcp het gaat doen allemaal!

Bijdrager
    Marven

Niemand anders met ervaring op het gebied van hdv en exporteren?

Bijdrager
    ibobi

Bijdrager
    ibobi

Ik laad m’n HDV materiaal als native in op m’n G4 1,25 Ghz (dat gaat in realtime),
    edit als native HDV (ik zet tijdelijk m’n renderresolutie terug naar 25%, om nog iets van editsnelheid te krijgen)
    en exporteer als native HDV naar een Quicktime film (1920x1080i), dat duurt ongeveer een uur bij 10 min film.
    Op een MacPro zal het exporteren allemaal minder-dan-minutenwerk zijn en het editen in native HDV een stuk prettiger dan op m’n G4….

Bijdrager
    iTC

Dankjewel Richard en alle anderen. Goed om wat te lezen hierover. Heb het even laten bezinken allemaal en moet geloof ik concluderen dat we nog een lange weg te gaan hebben…

Lange weg of niet, met een beetje snelheid is die weg zo afgereden! Ik zet dus alle vaart erin en ga volledig HD binnenkort. Een nieuwe Mac Pro is wat ik in gedachten heb. Miscchien nog even wachten op enige nieuwe Apple announcements omtrent nieuwe modellen Mac pro na de zomer wellicht ????

HD monteren en bewerken in de tijdslijn is één. Dat moet gewoon soepel kunnen. Daarna komt de leukste stap, het daadwerkelijk in HD behouden van export voor HD dvd of Bluray. Want laten wel wel wezen, dát is toch waar ’t om gaat.

Downconverten vanaf camera van HD naar SD werkt inderdaad prima. Al aardig wat mee gedaan. De ‘gewone’ DVD’s zien er op deze manier goed scherp uit. Maarja….. 720P en 1080i liggen om de hoek op de loer dus zodoende deze serieuze orientatie die straks hopelijk over gaat in praktijk.

iBobi is dus al goed bezig, een uurtje renderen voor 10 minuten film valt opzich erg mee. En inderdaad zal een zware Mac PRO daar sneller mee klaar zijn.

Anyway, we houden mekaar op de hoogte. Thanks!

Bijdrager
    Cobraman

Dag Allemaal

Ik heb onlangs ook een project op HDV geschoten EN geëdit EN geëxporteerd naar QT.
    Onze bedoeling was om het op een BlueRay te branden, aangezien dat ook de enige (?) optie is.
    Zo gezegd, zo gedaan. BlueRay-brander gekocht en gebrand. Ging perfect. Edoch, de BlueRay-speler kon de gebrande versie niet lezen!?!
    Na informatie bij professionele bedrijven kreeg ik te horen dat
    A: BlueRay onbetrouwbaar is
    B: Je een licentie moet kopen van Sony om je film via BlueRay te kunnen afspelen.

Aangezien het project opgeleverd moest worden heb ik het in de QT laten staan en via een MiniMac speelt het nu in HDV af op 2 grote LCD’s.

Bijdrager
    Cobraman

Hm. Ik had de nieuwste LaCie-burner… maar het kan zijn dat ik iets niet goed heb gedaan. Is meestal zo:-)
    Het is voor mij allemaal nieuw. Heb er totaal geen ervaring mee.

thnx!

Bijdrager
    Cobraman

Ja, zoals ik ook al noemde.

Er schijnen dus volgens jou verschillende spelers te zijn, die dus niet alle Blue Ray’s kunnen lezen? Waar ligt dat dan aan en waar moet ik dan rekening mee houden?

Ik heb bijvoorbeeld Rewritable BD-RE met Toast 8 gebruikt. Zou dat ook een rol kunnen hebben gespeeld?

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.