12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    Sal

HDV camera

Ik heb een sony pd150 dvcam
    Er is nu een hdv camera van sony.
    Camera wegdoen en de nieuwe kopen of niet?
    Echt nodig is het niet. Maar als ik het doe kan ik mischien langer met die HDV camera vooruit?

Bijdrager
    sally

Als geld een rol speelt zou ik een jaartje wachten…

Bijdrager
    Jakke

Hou er wel rekening mee dat deze camera enkele malen groter is als de huidige DV camera’s. Waarschijnlijk heb je binnen enkele jaartjes wel een in een kleiner formaat.

Bijdrager
    Sal
    ”sally”

waarom?

btw. hij is denk ik even groot als mijn huidige camera (de pd150)

Bijdrager
    Jakke
    ”Sal”
    ”sally”

waarom?

btw. hij is denk ik even groot als mijn huidige camera (de pd150)

Je hebt gelijk, ik had niet opgezocht hoe groot die was :wink:

Bijdrager
    Turbanus

Ik vind het HDV nog allemaal in het premium stadium. Het is me volkomen onduidelijk waarop je dergelijk gebrande DVDs op kunt afspelen. Kun je hem b.v. op een gewone DVD-speler afspelen, zodat hij als een gewone DVD in beeld komt? Of moet je alle apparatuur erop aanpassen?

Bijdrager
    Rico Royal

Je moet alle apparatuur erop aanpassen.
    Je TV moet een hogere resolutie kunnen weergeven, en eventueel je DVD speler ook.
    Tevens moet de software dit ook kunnen maken. Met de nieuwe Final Cut studio wordt dit wel ondersteund maar of je daar ook een brander voor kunt vinden?
    Voorlopig gaat dit denk ik op DLT tape.

Ik vind het nog een beetje een hype. Tevens maak ik me zorgen over het formaat wat wordt weggeschreven. Het is een MPEG variant volgens mij, dus veel compressie. Als je veel bewerkingen gaat doen ben ik bang dat je het gaat zien.
    Voorlopig moet je uiteindelijk steeds weer terug naar DV PAL om het uit te kunnen brengen en het verschil in kwaliteit is dan nog maar heel klein heb ik uit testen begrepen.

Mijn advies is lekker doorfilmen met je huidige camera en nog minimaal een jaartje wachten en de ontwikkelingen volgen.

Bijdrager
    Digilux

Beste Sal,
    ik ken veel mense die de nieuw hdv van sony hebben, en zij zeggen mij allemaal dat het niet te geloven is wat voor een kwaliteit deze camera geeft. Dat we allemaal nog geen hdv af kunnen kijken schijnt nog niet zo belangrijk te zijn, deze camera die jij bedoeld kan hdv opnemen en “gewoon” dv pal matteriaal uitspelen naar een computer of monitor. De beeldkwaltiteit schijnt door deze downconversie echter zo goed te zijn geworden, indiedergeval vele malen beter als dat van een pd150 en er wordt gezegd buiten de lens om bekenen, de camera soms bijna net zo goed als een digibeta presteerd, de topcamera voor tv zeg maar. Dit kan natuurlijk niet maar het geeft wel aan hoe goed deze nieuwe camera is. Moet je dus nu een nieuwe camera kopen? Als je nog even kan wachten dan zou ik dat zeker doen. Kijk het is toch zo dat het net een nieuw model is en meestal is het bij sony zo dat de tweede in de lijn pas echt goed uit ontwikkeld is, dus als je nog een klein jaartje kunt wachten koop je dezelfde fantastische camera zonder kinderziektes, koop je hem nu dan doe je er zeker geen miskoop aan.

Succes met je keuze,
    Gr,
    ronald

Bijdrager
    sally

Ik bedoelde met een jaartje wachten:
    Het startschot is net gegeven. Vanaf nu zal het snel gaan. Zowel voor professionals als voor liefhebbers. Sony en andere bedrijven (en apple) willen hdv zo snel mogelijk naar de hobbyist brengen. Dus zullen cameras snel goedkoper worden. Zal er snel meer keus zijn.
    Maar de realiteit is dat er hier niet in HD wordt uitgezonden, en dat er nog vrijwel niemand een klaar voor hd tv heeft.
    Professioneel komt het nog maar net op gang, en dan voor projecten die wat langer meegaan dan tv-potjes.. Bijv. documentaires, bedrijfsfilms..

Bijdrager
    KR1275

Je hebt nu een professionele camera. Ga je weer een pro kopen of wordt het de consumentencamera? Ik vermoed dat je nu betere kwaliteit hebt, vooral veroorzaakt door de gevoeligheid van de 3 CCD-beeldchips en de nauwkeurigheid van de elektronica. Hoewel de consumentencamera’s met de dag beter worden, vind ik dat je nog steeds kwaliteitsverschil kunt waarnemen tussen een pro en een cons. camera.

Waarom ga je niet eens langs bij Sony in Badhoevedorp?

De FX1 cons.camera is er ook in een professionele uitvoering.

Groet, Richard

Bijdrager
    davedive

Punt is : wat je nu opneemt kan je later gebruiken.

Later (bv. 1jaar) heb je misschien wèl al een hdtv.

Zo doen tv-stations het nu ook (ik weet niet van belgië of NL maar in de states zeker) : ze nemen nu al de ‘content’ op in hd, zenden nu uit in pal/ntsc maar kunnen de geschoten beelden binnen een paar jaar gebruiken in ‘overzichten, docu, …’ wanneer iedereen naar hd zit te kijken.

In amerika gaat alles natuurlijk sneller dan hier.

Mijn vrijblijvend advies :
    doen : als je nu een nieuwe moèt kopen
    als je een ‘belangerijke’ gebeurtenis moet gaan filmen in de toekomst
    als je geld in je zakken zit te jeuken
    niet doen : als bovenstaande niet geld

Davedive

Bijdrager
    Turbanus

In amerika gaat alles inderdaad veel sneller dan hier. Ga maar ens op een postkantoorkijken!:lol:

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.