19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    ottovds

HD’s op netwerk: snelheid?

Hey,

Ik ben eens aan het uitkijken voor externe HD’s
    En ik vraag me af hoe NAS-HD’s (op een netwerk, met ethernet) zich in snelheid en gebruiksgemak verhouden tot de gemiddelde firewire 400 HD. Weet iemand iets meer?

Bijdrager
    Nikita

Wat is de snelheid van het netwerk waar je die schijven in wilt hangen? Dat is de belangrijkste factor voor de snelheid. Meer durf ik d’r niet van te zeggen… :)

Bijdrager
    SeaTrue

dit hangt af van je netwerk. Als je een standaard ethernetnetwerk hebt dan heb je waarschijnlijk een snelheid van 100 Mbps. Met firewire 400 is dit 400 Mbps en met firewire 800 zelfs 800 Mbps

je kan natuurlijk een snellere harde schijf kopen, maar dit kost alleen maar meer, en alle netwerkapparatuur moet ook even snel zijn.

(ik kan fout zitten met de snelheden van firewire, maar firewire is in ieder geval sneller dan ethernet en zeker dan draadloos)

slaapwel :innocent:

Bijdrager
    benj1989

ik kan je verzekeren dat een 100 mbps netwerk redelijksnelheid biedt (12,5mb/s in theorie).

Je hebt natuurlijk ook 1000 mbps netwerken (125mb/s), alhoewel velen thuis 100mbps hebben.

Als je een 10mbps netwerk hebt raadt ik een netwerk schijf niet aan (1,25mb/s), omdat dat nogal traag zal zijn. Het hangt er natuurlijk van af voor wat het dient. Als het voor de hele schijf te backuppen is dan zou ik het zeker niet doen. Maar als het om moet dienen als back-up voor belangrijke bestanden zou het wel moeten lukken.

Bijdrager
    WouterReyntjens

Ik zou niet gaan voor een nas, maar wel voor een goede fw hdd.
    Zoals sam zegt (hierboven) als je met een standaard netwerk zit, is het niet echt aan te raden, ik heb thuis een standaard netwerk met een nas aan.
    Om je een idee te geven van de snelheid:

ik heb een map van 16 gb van men nas gehaalt in ongeveel 1uur
    en heb het op men usb2 schijf gezet in ong 20 minuutjes

ik zou zeggen, hoe dichter je iets bij je mac aansluit, hoe sneller het gaat.

Bijdrager
    HSL

zijn er goede compacte netwerk schijven te vinden met een Gigabit interface?

:-)

Bijdrager
    WouterReyntjens

Ja, ik heb er zien staan van lacie en iomega
    lacie
    iomega

maar ik zou het niet echt aanraden!

Bijdrager
    Gans

De meeste macs zijn uitgerust met Gigabit ethernet. Je moet er echter wel voor zorgen dat alle aangesloten apparaten daarme zijn uitgerust anders gaat de snelheid van je totale netwerk terug naar de langzaamste aansluiting in het het netwerk.

Bijdrager
    HSL
    ”WouterReyntjens”

Ja, ik heb er zien staan van lacie en iomega
    lacie
    iomega

maar ik zou het niet echt aanraden!

volgens mij mistte je voor de lacie iig het woordje compact:P

en waarom zou je het niet aanraden?

Bijdrager
    WouterReyntjens

ik heb vroeger veel backups genomen over netwerk via gigabyte ethernet en ik vindt dat als je dat doet, dat je macje er een beetje last van heeft (men pb toch),
    dan wacht je beter tot hij klaar is en dan is het probleem weg!

fw belast je systeem minder dan gigabyte ethernet (vindt ik)

Bijdrager
    HSL

ja, maar gigabyte ethernet is toch wel een stuk sneller..

Bijdrager
    WouterReyntjens

dat kan, maar ik vindt het belangrijk dat ik men systeem nog altijd goed kan gebruiken tijdens de transfer.
    Als je een gigabyte(eth) schijf koopt betaal je ook meestal wel een stuk meer hé.

Bijdrager
    atropos

semi-off topic: Ik zou ook wel gigabyte ethernet willen, spijtig genoeg zit ik nog vast aan gigabit:(

Bijdrager
    WouterReyntjens

je bedoelt 100mbs zeker

Bijdrager
    atropos

Nee, ik bedoel dat gigabyte ethernet zoals jij zegt eigenlijk 8000Mbps is.
    Ik weet dat je het wel goed bedoelt, maar 1000Mbps is gigabit, niet gigabyte. Anders ontstaan er misschien nog misvattingen in deze thread…

Bijdrager
    WouterReyntjens

ok, kheb het aangepast,
    het is eigenlijk een keuze die je maakt, als je voor gigabyte ethernet gaat (je moet al beschikken over een router (gigabyte) of een switch (gigabyte) )
    mijn keuze gaat uit naar de gewone externe schijf (das een persoonlijke keuze)

Bijdrager
    ottovds

ik denk dat netwerk HD’s met Leopard misschien heel wat meer zullen gebruikt worden (timemachine) Ik zoek voor mij een manier om mijn iTunes muziek accecable te maken voor mijn powerbook via een draadloos netwerk. Is dit met een set-up als: airport express+router+ADSLmodem/HD mogelijk. En, is het dan nog steeds mogelijk om video’s (in itunes) af te spelen?

Bijdrager
    WouterReyntjens

je kan je itunes delen over netwerk.
    timemachine zal je zeker (beter) op fw hdds gebruiken(denk ik)

Bijdrager
    ottovds

weet ik nog niet
    stel je voor dat hij de backup doet terwijl je bezig bent. Dan zeg ik: liever traag en niet storend hoor.
    Daarbij komt dat mijn laptop bijna nooit aan mijn externe hangt (ik zit nu in bed, wat moeilijk met de Lacie er nog bij)

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.