25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:

Bijdrager
    Marcel

[Opgelost] HDMI splitter

Ik heb een HDMI splitter nodig vanaf Apple TV 4K naar 4K TV en versterker voor de muziek. Er zijn zoveel splitters dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Heeft iemand van jullie een tip voor me

Marcel

• Dit onderwerp is gewijzigd 5 maanden, 2 weken geleden door  Night. Reden: Topic opgelost

Bijdrager
    Nikita

Heeft die versterker geen HDMI pass-through? Dus dat ‘ie het geluid eruit pikt en alleen het beeld doorgeeft aan de TV. Je TV is dan dus aangesloten op de HDMI-out van de receiver en de AppleTV op een van de inputs. De meeste receivers met HDMI hebben die functie, juist zodat je geen extra kabels of splitters nodig hebt.

Bijdrager
    Jos Opel

Ik gebruik hiervoor Speaka Audio Converter. Dit is een eigen merk van Conrad.

Bijdrager
    Marcel

Je heb een speciale kabel nodig om 4k van de Apple TV 4k door te geven naar de TV. ik denk echt dat ik een splitter nodig hebt

Bijdrager
    KarelWillem

…Je heb een speciale kabel nodig…

Nou, daar is weinig speciaals aan. Gewoon een ‘4K compatible’ HDMI-kabel, die je zelfs bij de Action kunt kopen.

• Deze reactie is gewijzigd 5 maanden, 4 weken geleden door  KarelWillem.

Bijdrager
    Nikita

Het kan natuurlijk zijn dat de receiver geen 4K ondersteunt, alleen 1080p, dan kan ik mij voorstellen dat het inputsignaal niet (goed) wordt herkend door de receiver. Wellicht dat het dan wel werkt als je de AppleTV op FullHD zet.

Onhandig dat die 4K AppleTV geen aparte audio-uitgang meer heeft. De HDMI kabel zelf is inderdaad geen spannend ding, net als een geschikte splitter ervoor, maar ik ga er even vanuit dat je met die splitter tegen hetzelfde probleem aanloopt, want dan voer je hetzelfde signaal naar de receiver als dat je anders ook zou doen. Je krijgt tenslotte niet twee verschillende signalen.

Bijdrager
    Marcel

Tip “geschikte splitter” ga ik maandag bestellen. Denk dat het zo prima is opgelost.

Bedankt Marcel

Bijdrager
    Gert Snijders

Heeft de TV een optische “uit”-aansluiting voor geluid?

Dan kan de Apple TV 4K via HDMI naar de TV en vanaf de TV optisch uit via een DAC-converter naar de versterker aangesloten te worden. Deze oplossing bleek bij mij de beste te zijn, met behoud van de 4K-HDR kwaliteit van het beeld op de TV. Een eerdere poging via een HDMI-(beeld/geluid)-splitter tussen de Apple-TV en mijn TV bleek de Apple TV 4 K te laten “terug-schakelen” en te werken in een lagere video-kwaliteit, want de (door mij gebruikte) splitter bleek het hoge data-volume niet aan te kunnen.

Bijdrager
    Marcel

Zo gaat het nu

Ipad keuze uit NAS en/of Spotify naar Apple 4k TV ,HDMI naar 4k TV, naar optische uitgang ,naar versterker optische ingang. Ik zou de TV stap graag willen overslaan.

Bijdrager
    Gert Snijders

Als het alleen om geluid (dus niet om het video-signaal) gaat, dan is het misschien op te lossen via een 3e generatie Apple TV of een Airport Express, beide met optische uitgang?

Bijdrager
    Nikita

<p class=”cite”>Marcel op 24 maart 2018 om 13:11</p>
    Zo gaat het nu

Ipad keuze uit NAS en/of Spotify naar Apple 4k TV ,HDMI naar 4k TV, naar optische uitgang ,naar versterker optische ingang. Ik zou de TV stap graag willen overslaan.

En je kan dus niet de AppleTV aansluiten met HDMI op de receiver (versterker) en de TV vervolgens zelf ook met HDMI op de receiver op de HDMI uitgang, zoals ik in eerste instantie al aangaf? Dan heb je namelijk dezelfde oplossing, namelijk dat je geluid niet eerst via de TV gaat.

Aangezien je met een HDMI splitter je AppleTV wilt aansluiten op de receiver, lijkt het mij dat dat ding dus een HDMI ingang heeft. Dan moet ‘ie ook een HDMI uitgang hebben. Hoef je ook niet te gaat lopen kutten met een splitterbox die ook weer een eigen adapter heeft…

Bijdrager
    erwinde

Wat is het merk en type van je versterker en TV? Dan kunnen we er meer over zeggen.

Splitters zijn meestal een matige oplossing, omdat ze niet alle audioformaten uit kunnen splitsen. Soms moet je dat zelfs op de splitter ‘hard’ instellen met switches. Let erop dat niet alleen de kabels ook de splitter HDMI met 48GB/s bandbreedte moet ondersteunen, anders kan je HDR en 4:4:2 vergeten.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Heeft die versterker geen HDMI pass-through? Dus dat ‘ie het geluid eruit pikt en alleen het beeld doorgeeft aan de TV. Je TV is dan dus aangesloten op de HDMI-out van de receiver en de AppleTV op een van de inputs. De meeste receivers met HDMI hebben die functie, juist zodat je geen extra kabels of splitters nodig hebt.

Precies, dat is hoe het zou moeten. Heet alleen geen  HDMI pass trough maar ARC

Bijdrager
    Marcel

Het is een Onkyo TX-SR308

Bijdrager
    Nikita

Juist, dank u. Dit is de achterkant:

Daar zie je aan de bovenkant naast alle HDMI inputs, ook een HDMI output staan. Daar sluit je je TV op aan. Niks geen gedoe met splitters of converterkastjes. Je bent alleen beperkt tot 1080p en dus geen 4K ondersteuning.

Bijdrager
    Marcel

Dat was nu net het probleem vandaar het idee van de splitter. We filmen in 4K met de Sony en dat geeft een geweldig beeld op de 4K TV. Het zou jammer zijn als je dat zou kwijt raken door de versterker.

Bijdrager
    Nikita

Dat snap ik, maar die splitter gaat je probleem niet verhelpen omdat je exact hetzelfde signaal naar twee verschillende dingen stuurt. Zolang je 2x HDMI gebruikt in elk geval.

Je kan dan beter zo’n apparaat gebruiken als Jos Opel bovenaan beschrijft; die splits het signaal en audio. Even zoeken op Conrad levert dit ding op, die ook 4K ondersteuning heeft. Alleen geen idee over de doorgifte van de beeldfrequentie (30 / 60 Hz) maar de optische uitgang ondersteunt wel surround tot 5.1 volgens de handleiding die bij de beschrijving gelinkt staat.

Bijdrager
    erwinde

Alle audio HDMI audio extractors of splitters die ik tot nu toe heb gezien komen niet verder dan HDMI 1.3 en een optische verbinding met de versterker. Dat betekent maximaal 4K op 30Hz, geen HDR en 4:4:2 chroma wat betreft het beeld. Geluid is beperkt tot 2 kanaals stereo PCM of Dolby Digital 5.1. De Apple TV kan veel beter op beide fronten.

Het is natuurlijk een stevige uitgave en ik kan niet in je portemonnaie kijken, maar heb je al overwogen je versterker in te ruilen voor een model dat wel aan je wensen voldoet? Vanaf een dikke €400,- heb je er een die wel HDMI 2.2 doet incl. HDR en leuke extra’s zoals airplay.

Bijdrager
    r.heijma

Ik voel me een beetje een noob maar waarom de atv niet direct naar de TV en dan de geluidsuitgang (optisch of bedraad) naar de versterker voeren. Tenminste dat doe ik thuis maar ik heb maar gewoon een twee speaker stereo set staan.

En mijn TV heeft zowel een optische en een analoge audio uitgang.

Bijdrager
    Marcel

Dat gaat niet met een ATV 4K die heeft alleen een HDMI uitgang vandaar het idee om te splitsen

Bijdrager
    Nikita

Vraag ik me toch nog even af wat het probleem voor je is met je huidige oplossing om alles eerst naar de TV te laten lopen en het geluid vanaf de TV naar de receiver. Je hebt de TV toch nodig voor de bediening en het bekijken van de films…

Bijdrager
    Marcel

Ik heb ook nog in het systeem een AirPort express staan, kan die mijn muziek afspelen naar mijn stereo?

Bijdrager
    Marcel

Nikita je heb wel gelijk maar ik wil af en toe gewoon muziek afspelen direct naar de versterker zonder TV

Bijdrager
    fixar

Als je nog ergens een Airport express hebt kun je die toch gewoon aan je receiver koppelen (kan zowel analoog als digitaal, optisch) op een van de vrije inputs van je Onkyo (ik stel voor linksboven)….

Dan kun je als je muziek & beeld wilt afspelen gebruik maken van de Apple TV ( Apple TV —-HDMI— TV— Optisch uit—>Receiver Optisch in) en als je alleen van muziek wilt genieten zonder te TV aan te zetten gebruik je de Airport Express (ikzelf vind het het meest prettig om die dan in de modus “verbind met netwerk te zetten om hem alleen als ‘ontvanger’ te gebruiken) —-> optische kabel–> Receiver Optisch in 2.

Hoef je niet eens meer een splitter te kopen.

Bijdrager
    Marcel

Ik heb de Airport Express aan de AUX ingang (analoog) van de versterker geplugd en het werkt uitstekend. Optische poorten zijn in gebruik dus die kon ik niet gebruiken.  Via de Ipad speelt alles af Spotify, Apple en eigen muziek . Bedankt voor de input

Marcel

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.