12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    marloesvdb

HDMI-DVI naar tv met Mini DisplayPort op MacBook Pro

Hallo,

Ik heb nu sinds een jaar een MacBook Pro 13” (dus een uit zomer 2011).
    Ik hoorde dat ik mijn laptop ook aan de tv kan leggen met een tussenstukje naar HDMI-DVI,
    dus heb ik een Mini DisplayPort gekocht van Vivanco (in de winkel vertelde ze dat dit de beste kwaliteit was).
    Eenmaal thuis, kreeg ik alleen mijn bureaublad te zien op de tv, geluid en bewegende beelden had ik niet.
    Ik heb een B&O televisie met Apple TV eraan, deze is ook via een HDMI-DVI kabel aangesloten.
    Een windows computer doet het wel op deze kabel.

Kan iemand mij helpen? Moet ik misschien iets instellen op de laptop?

Bijdrager
    LighScan

De eerste MBP’s die uitgerust werden met een MDP-poort konden geen geluid overbrengen, enkel beeld. Het kan zijn dat die 2011 zo’n model nog is.

Bijdrager
    Hansi2124

Nee, dat is niet het probleem…
    Je moet in Systeemvoorkeuren bij Beeldscherm aanvinken “Toon indien beschikbaar…” (in Mountain Lion).

Bijdrager
    1984

De eerste MBP\’s die uitgerust werden met een MDP-poort konden geen geluid overbrengen, enkel beeld. Het kan zijn dat die 2011 zo\’n model nog is.

Daar staat mij ook iets van bij , maar mischien een verkeerde keuze van de kabel :Mini DisplayPort naar HDMI Kabel,Verstuurt beeld en audio signaal klik

Moderator
    Strifer

Mijn MBP is van eind 2010 en ik gebruik dagelijks mijn Mini DisplayPort > HDMI verloopstuk (+losse hdmi kabel) om mijn MBP aan te sluiten op mijn TV. De kabel ondersteunt zowel beeld als geluid (sommige kabels ondersteunen enkel beeld) en werkt perfect.

Bij mij zie je inderdaad alleen het bureaublad, maar dat komt omdat ik bij de instellingen heb aangegeven dat het een uitbreiding van mijn bureaublad is en niet 1 op 1 hetzelfde laat zien. Is een kwestie van voorkeur, denk ik. Als ik bijvoorbeeld VLC full screen laat spelen terwijl mijn MBP is aangesloten op mijn TV dan komt het beeld automatisch op de TV terecht (en kan ik het scherm van mijn MBP nog gebruiken).

Maar goed… je hebt dus eigenlijk een Mini DisplayPort > HDMI kabel nodig. Wat heb je nu precies gekocht?

Bijdrager
    marloesvdb

@LighScan Hoe weet ik of ik zo’n model heb?

@Hansi2124 Ik heb zojuist Mountain Lion gedownload en het vinkje stond al aan, maar het beeld blijft nog steeds alleen bij het bureaublad..

@1984 Ik denk niet dat het aan de kabel ligt, want heb ook nog geen bewegende beelden, alleen maar de achtergrond van mijn bureaublad.

@Strifer Hoe heb jij dat ingesteld? En ik heb nu een Mini DisplayPort naar HDMI gekocht en dan een HDMI-DVI kabel naar de tv.

Bijdrager
    Beech

Omdat er zoveel soorten DVI bestaan kan er niet zo maar een antwoord op dit probleem worden gegeven (+ nog de eigenzinnigheid van B&O) daarom: Lees dit eens.

Moderator
    Strifer

Hoi Marloes,

Is het zeker dat je gekochte verloopstuk ook daadwerkelijk audio ondersteund?

Instellen is er niet echt bij, het werkt gewoon. Ik moet wel de televisie uit het juiste HDMI kanaal zetten (bij mij HDMI-3; digitale tv en home cinema zitten op 1 en 2). Wat ik wel doe is eerst de kabel aansluiten (het scherm op je Mac flikkert eventjes blauw) en vervolgens de televisie goed zetten (scherm flikkert weer blauw).

Op het moment dat je je televisie hebt aangesloten moet je nog wel even kijken in de systeemvoorkeuren bij zowel Geluid als Beeldschermen. Bij geluid kan het zijn dat je even je televisie aan moet klikken en bij Beeldschermen kun je aangeven hoe het scherm zich moet gedragen, als extra scherm en dus extra bureaublad ruimte of een 1 op 1 kopie. Trouwens, als je het bureaublad als extra scherm hebt dan verschijnt er vanzelf een apart voorkeur venster op je televisie voor de scherminstellingen aldaar.

Wellicht moet je de boel na de eerste instellingen weer even afkoppelen en aankoppelen, maar daarna zou alles onthouden moeten worden en gewoon moeten werken!

Bijdrager
    GM

Welke tv is het?

Bijdrager
    marloesvdb

Het is gelukt! Niet met een kabel, draadloos zelfs!!
    Ik heb een kastje van apple tv aan de tv (B&O) gekoppeld en via daar kan ik draadloos beeld en geluid krijgen op de tv.
    Ik had Mountain Lion geïnstalleerd en toen kwam ik al snel het tekentje van Airplay met Apple TV tegen in mijn bovenste menubalk.

Ik zal toch nog even bij een andere televisie zonder Apple TV proberen of het met de kabel lukt.

Bedankt allemaal!

Bijdrager
    b.kreber

Naar aanleiding van alle commentaren, is het mij ook gelukt eindelijk mijn Mac Book Pro 13 inch aan te sluiten op mijn Loewe TV.
    Eerst een mini port van Thunderbolt naar HDMI/DVI bij de Apple store gekocht en een cinch kabel met rode en witte tulip stekker.

Op mijn Lowe TV moest ik eerst software matig via een Menu ” Nieuwe Apparaten aansluiten” de HDMI/DVI kabel aansluiten. Tijdens dit proces moest ik dan de HDMI/DVI kabel fysiek in de HDMI contact doos van de TV steken, en de mini port in the thunderbolt van de Mac Book.

Daarna heb ik de toets 0 van de AV knop ingetoest en ok gegeven bij HDMI/DVI

Toen heb ik bij systeemvoorkeuren van Apple logo, in het beeldscherm menu aangegeven links onder met een vink: Toon beeldcherm in menu balk. Die verschijnt dan in de menu balk en daar zie dan na aan te klikken dat de Tv is aangesloten. Dan klik op Detecteer beeldscherm en daarna op Synchroniseer.
    Je kan hier ook de scherm resoluties van beeldscherm aanpassen indien nodig.

Het blijkt bij mij dat de HDMI/DVI kabel toch geen geluid doorgeeft. Voor het geluid heb ik dan de cinch kabel met rode en witte tulip stekker gebruikt, met de zwarte in de koptelefoon ingang van de computer en de witte en rode in de betreffende aansluiting op de TV. Op mijn TV zaten een aantal van deze witte en rode contact dozen, wwarvan een aantal voor analoog en een voor digitaal. die laatste moet je gebruiken ( dat heet bij Loewe z.g. component stekkers). In dat geval moet je bij Lowe dan ook sofware matig in Menu: apparaat aansluiten ook deze verbinding activeren.

Ik hoop dat anderen hiervan gebruik kunnen maken. veel succes. Ik ben er een paar dagen mee bezig geweest, maar het is me dus gelukt

Bijdrager
    b.kreber

Naar aanleiding van alle commentaren, is het mij gelukt eindelijk mijn Mac Book Pro 13 inch aan te sluiten op mijn Loewe TV.
    Eerst een mini port van Thunderbolt naar HDMI/DVI bij de Apple store gekocht en een cinch kabel met rode en witte tulip stekker.

Op mijn Loewe TV moest ik eerst software matig via een Menu ” Nieuwe Apparaten aansluiten” de HDMI/DVI kabel aansluiten. Tijdens dit proces moest ik dan de HDMI/DVI kabel fysiek in de HDMI contact doos van de TV steken, en de mini port in the thunderbolt van de Mac Book.

Daarna heb ik op de TV afstandsbediening de toets 0 van de AV knop ingetoest en ok gegeven bij HDMI/DVI

Toen heb ik bij systeemvoorkeuren van het Apple logo in de menubalk, in het beeldscherm menu aangegeven links onder met een vink: Toon beeldscherm in menu balk. Die verschijnt dan in de menu balk en daar zie dan na aan te klikken dat de TV is aangesloten. Dan klik je op Detecteer beeldscherm en daarna op Synchroniseer.
    Je kan hier ook de scherm resoluties van beeldscherm aanpassen indien nodig.

Het blijkt bij mij dat de HDMI/DVI kabel toch geen geluid doorgeeft. Voor het geluid heb ik dan de cinch kabel met rode en witte tulip stekker gebruikt, met de zwarte in de koptelefoon ingang van de computer en de witte en rode in de betreffende aansluiting op de TV. Op mijn TV zaten een aantal van deze witte en rode contact dozen, waarvan een aantal voor analoog en een voor digitaal. die laatste moet je gebruiken ( dat heet bij Loewe z.g. component stekkers). In dat geval moet je bij Loewe dan ook software matig in Menu: Nieuw apparaat aansluiten ook deze verbinding activeren.

Ik hoop dat anderen hiervan gebruik kunnen maken. veel succes. Ik ben er een paar dagen mee bezig geweest, maar de overige berichten hebben mij op weg geholpen.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.