5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    MrDrenthe

HDD wordt niet meer herkend na storing in 27' Imac

Goede avond,

Afgelopen week wou mijn 27 inch Imac (december 2013) met 1 TB Fusion Drive niet meer opstarten. Het “laad” balkje laadde tot halverwege en dan kreeg ik dit in mijn scherm te zien.

Paar keer geprobeerd opnieuw op te starten, maar steeds dezelfde melding in het scherm. Toen heb ik opgestart met Cmd R, de schijf hersteld en OS opnieuw geïnstalleerd. Mijn Imac doet het nu weer, alleen het probleem is dat alleen de SSD zichtbaar is. De HDD kan ik nergens vinden, ook niet via “Schijfhulpprogramma”. Het vreemde is ook dat de HDD ook niet wordt weergegeven als fout/kapot oid, het lijkt alsof hij de HDD helemaal niet meer herkent.

Omdat ik een Fusion Drive heb, heb ik het vermoeden dat mijn HDD kapot is… helaas.. heeft iemand van jullie een tip hoe ik hierachter kan komen of dit klopt? Zoals te zien op dit plaatje is alleen de 128 GB van de SDD beschikbaar en de HDD niet.

Wie zou mij alsjeblieft verder kunnen help.

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Maarten

Bijdrager
    GoeieDag

Dan kun je idd veilig concluderen dat je HD kaduuk is. Gevalletje ‘garantie claimen’?!

Bijdrager
    Naej

Ik vind de conclusie wat voorbarig. Is hij ook niet zichtbaar in de repairmodus? Pak anders even een Ubuntu Live USB en voer op de shell een sudo fdisk -l uit. Is de disk dan nog steeds niet zichtbaar?

Bijdrager
    GoeieDag

Ubuntu? Wat moet je met die zooi?

Ja, hij zou nog kunnen booten van een externe usb drive, de target disk mode kunnen proberen, safe boot, smc reset. Wie weet. Maar de kans is klein. En wat heb je aan een schijf die in ubuntu nog ff doorademt, maar in Mac OS al is overleden?!

(Ga ik er wel vanuit dat TS minstens één betrouwbare backup heeft, als computergebruiker anno 2015.)

Bijdrager
    MrDrenthe

Hoe kom ik in de repairmodus terecht? En misschien een link naar Ubuntu Live USB? Kon via Google niet zo snel iets vinden voor mac.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.