8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    tomc

HDD wil niet mounten

Hallo,

Sinds kort lukt het niet meer om mijn WD elements harde schijf te mounten wanneer ik deze aansluit op mijn MacBook Pro.
    Ik hoor de hdd draaien en het lampje brand maar hij is niet zichtbaar in finder noch in disk utility.
    Af en toe helpt het om finder te herstarten en hem vervolgens terug aan te sluiten maar dat lukt niet altijd.

Onlangs heb ik, door andere omstandigheden, mijn mac een clean install gegeven. Dit probleem was voordien ook aanwezig en is niet weggegaan na de clean install. Ik vermoed dat het dus aan de HDD zelf ligt.

Iemand die mij kan helpen?
    Alvast bedankt.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Hoe oud is deze HDD? Het lijkt erop dat hij haast de geest gegeven heeft en op sterven na dood is. Al een andere kabel c.q. poort geprobeerd?

Moderator
    Night

Ik zou eens beginnen om de S.M.A.R.T. status van je HDD te controleren.

How to Check SMART Status on Mac Hard Drives

(zie ook het Terminal commando onderaan, in de reacties)

Bijdrager
    polansky

Zo snel mogelijk een backup maken van die schijf.
    Klinkt alsof je er niet heel veel langer meer plezier aan zult beleven.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

<p class=”cite”>Night op 28 juni 2020 om 09:45</p>
    Ik zou eens beginnen om de S.M.A.R.T. status van je HDD te controleren.

How to Check SMART Status on Mac Hard Drives

<iframe class=”wp-embedded-content” title=”“How to Check SMART Status on Mac Hard Drives” — OS X Daily” src=”https://osxdaily.com/2018/05/31/how-check-smart-status-mac-hard-disk/embed/#?secret=QxxdYxs3uQ&#8221; width=”600″ height=”308″ frameborder=”0″ marginwidth=”0″ marginheight=”0″ scrolling=”no” sandbox=”allow-scripts” data-secret=”QxxdYxs3uQ”></iframe>

(zie ook het Terminal commando onderaan, in de reacties)

Het gaat om een externe HDD Night. Die hebben vrijwel nooit SMART technologie aan boord.

Bijdrager
    tomc

HDD moet zo’n vijf jaar oud zijn. Dacht zelf ook al dat hij op het einde van z’n leven zit. Wel vroeg naar mijn mening maar het zij zo. Ik gebruik hem in partitie voor Time Machine en voor Films en dergelijke. Niet al te belangrijk maar zou de data toch liever niet kwijt zijn.

Nieuwe bestellen dan maar zo’n beestje kosten gelukkig de wereld niet.

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 1 dag geleden door tomc.
    Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Wat de levensduur van harde schijven betreft:

Volgens dit artikel gaan (externe) harde schijven gemiddeld 3 tot 5 jaar mee. Dat is ook mijn ervaring met de meeste die ik door de jaren heen gekocht heb, maar er staat hier ook een 2TB “G-Drive” HDD van een hogere prijsklasse (in 2011 ± €300 voor 2TB) voor professioneel gebruik die inmiddels ± 9 jaar oud is. (G-Drive is overigens een merk van WD)

Moderator
    Night

hendrik ijzerbroot op 28 juni 2020 om 13:39

Het gaat om een externe HDD Night. Die hebben vrijwel nooit SMART technologie aan boord.

Oh, ik zie het.

In dat geval heb ik daar soortgelijke ervaring mee (ook WD disks). Bij mij hielp het meestal om de directory tables opnieuw aan te (laten) maken met behulp van de app DiskWarrior.

https://www.alsoft.com

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.