30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 34)
  • Q:
    Bijdrager
    HS73

HDD vervangen voor SSD en klaar?

Ik wil graag mijn HDD van mijn MBP 13′ late 2011 vervangen voor een SSD.
    Na wat lezen en kijken lijkt dit me goed zelf te doen.
    Wat me niet echt duidelijk is wat te doen na vervangen van de HDD voor de SSD.
    Ik heb een backup op m’n timecapsule die ik dan terug moet zetten, is het gewoon opstarten en krijg ik dan de melding om dit te doen.
    Of moet er na het plaatsen van de SSD meer gebeuren, wat ik me bijvoorbeeld af vraag is maakt de MBP dan direct weer verbinding met m’n wifi netwerk en dus ook met de timecapsule zodat ik mn backup kan terug zetten?
    En hebben jullie nog tips over welke SSD, ik dacht aan de Samsung 850 evo van 500gb.

Alvast bedankt,

Bijdrager
    Targaryen

Ik heb geen idee of een Samsung 850 EVO vanuit de fabriek al geformatteerd is (ik gok van niet), maar als je die in je Mac stopt, zul je de ssd eerst moeten formatteren in het juiste bestandsysteem.

Voor je begint met het installeren, raad ik je daarom aan om eerst een installatie-USB aan te maken met El Capitan met het programma Diskmaker X. Dan kun je de lege ssd in je Mac steken en start je op met de USB-stick. Je opent het schijfhulpprogramma als je het installatiescherm krijgt en je formatteert de ssd in Mac OS X journaled (bootable).

Dan installeer je OS X en vervolgens na de installatie zul je een vraag krijgen of je je gegevens wil overzetten. Dan kies je migratie via Time Machine en afhankelijk van de grootte van je back-up ben je binnen een uur (of langer) terug up-and-running. Al je gegevens zullen dan worden overgezet, incluis je browsergegevens.

*NB: Je kunt de ssd ook via een sata naar usb kabel aan je huidige Mac hangen en zo de schijf formatteren, maar dan moet je wel zo’n kabel hebben. De keren dat ik een ssd heb geplaatst in een Mac, deed ik het altijd op de bovenstaande manier; met een stick.

Bijdrager
    Brombeer

Als een schijf niet geformatteerd is, vraagt het installatieprogramma dat wel.
    Zet de ssd in een externe behuizing, zet alle data over en start dan (alt ingedrukt houden) van de externe SSD op. Dan schroef je de mac open en je verwisselt de schijven. (iFixit manual en lees dan ook de commentaren, want daar lees je waar de manual tekort schiet)

Wat je ook kunt doen; OSX op een USB, daarvan opstarten en dan met het hulpprogramma schijfhulprogramma (disk utility) de interne harddisk naar de externe SSD kopieren.

Bijdrager
    HS73

Alvast bedankt voor de reactie’s. Nu dacht ik als ik de MBP toch open heb om ook maar het DDR geheugen te doen.
    Nu lees ik dat apple het advies geeft om maximaal 2X4gb te doen maar ik lees dat veel mensen 2X8gb hebben gedaan.
    Is er een groot merkbaar verschil tussen 2X4 of 2X8 en kan ik elk DDR geheugen van 1333 HZ er in stoppen.
    Ik zie namelijk crucial 2X 8gb voor 88 euro en van andere merken ongeveer 80 euro per stuk.

Bijdrager
    GoeieDag
    Targaryen op 06 januari 2016

Voor je begint met het installeren, raad ik je daarom aan om eerst een installatie-USB aan te maken met El Capitan met het programma Diskmaker X. Dan kun je de lege ssd in je Mac steken en start je op met de USB-stick. Je opent het schijfhulpprogramma als je het installatiescherm krijgt en je formatteert de ssd in Mac OS X journaled (bootable).

Je kunt ook met het El Capitan installatiebestand (of andere OS) het OS op een USB stick installeren, daarvoor heb je geen Diskmaker nodig.
    Maar makkelijker is het om een OS op externe HD te installeren, dat werkt veel beter als een USB stick. Als je dan dezelfde installer er ook nog eens opsleept, kun je met dat geheel weer de -inmiddels- interne SSD formatteren en installeren.

Even om verwarring te voorkomen: je hebt een bootable stick, of je hebt een bootable installer op een stick; twee verschillende zaken.
    https://support.apple.com/en-us/HT201372

Bijdrager
    computer space

Hang de SSD eerst aan een USB poort, draai dan een volledige schijfkopie. Schijven omwisselen en herstarten.

Bijdrager
    makasa

Ik zou een clean install doen. Een copie leverde bij bij problemen op. Op diverse fora kwam ik dat vervolgens ook tegen. Het advies was clean install bij plaatsen ssd. Dat heb ik vervolgens gedaan en het loopt als een zonnetje.

Bijdrager
    OMT-fan

Ik ben net klaar met het plaatsen van een Samsung SSD EVO 850 250GB in mijn 13 inch MacBookPro.
    Als eerste, nadat de SSD is ingebouwd, de pro met internet verbinden, opstarten met cmd-R en de schijf formatteren dmv schijfhulpprogramma (komt vanzelf in beeld). Daarna een clean install van OS doen.
    Als dat klaar is met migratieassistent de data terugzetten van de TM schijf.
    Fluitje van een cent

Inactief
    Anoniem

Je kan ook direct na het formatteren de Time Machine back-up terugzetten. Als je een nieuwe HD plaats wordt namelijk niet alleen de data, maar ook het besturingssysteem teruggezet. Zo doe ik het altijd. Bij mij heeft het in ieder geval nooit problemen opgeleverd.

Bijdrager
    HS73

Nou de HDD is vervangen voor een Samsung SSD en 2X 4GB werkgeheugen is vervangen voor 2X 8GB.
    Alles is overgezet en het is allemaal een stuk sneller geworden, ik kan het iedereen aanraden.

Bedankt voor jullie hulp.

Bijdrager
    makoe

@HS73 , hoe heb jij de data en OS erop gezet?
    Ik lees namelijk mee omdat ikzelf hier ook mee aan de slag ga.

Bijdrager
    HS73

@makoe ik heb gekozen om de SSD in een externe behuizing te plaatsen en met superduper een clone te maken.
    Duurde wel even maar toen dat gedaan was even de MBP opgestart vanaf de externe SSD.(in systeem voorkeur-opstartschijf selecteren)
    Toen dit goed werkte de MBP open gemaakt en de HDD vervangen voor de SSD en het werk geheugen vervangen.
    Opgestart en klaar.

Bijdrager
    makoe

bedankt!

Bijdrager
    Ruud1973

Hallo allemaal,

Ik heb eigenlijk hetzelfde probleem. Ik heb een Imac mid 2010 21,5 inch. De harde schijf (500 gb) van de mac werd trager dus toen deze vervangen door een SSD schijf van samsung 850 evo 250 gb aangezien ik maar weinig schijfruimte gebruik (84gb). De schijf hangt er nog extern via de usb ingang. Nu ik de computer opnieuw heb opgestart lijkt ie niet sneller te zijn dan de oude schijf van apple. Zowel niet opstarten als afsluiten en ook niet als je naar verschillende programma’s switcht. Ik heb ook een disk speed test gehad en het verschil bekeken en hierin blijkt dat ook dat de SSD niet sneller is, zelf heel ietsjes trager. Heeft iemand een idee hoe dit kan? En heeft iemand ook een oplossing?

Vriendelijke groet,

Ruud Engels

Bijdrager
    McPim

@Ruud1973: bedoel je met ‘vervangen’ dat je de SSD gekocht hebt en nu nog extern aan de USB hebt hangen of zit ie al in je iMac?

Bijdrager
    Ruud1973

Hij hangt nog extern aan een usb. Hij is nog niet ingebouwd.

Bijdrager
    McPim

Dan heb ik een tip voor je: bouw hem eens in! Het lijkt mij nogal wiedes dat je dan pas het snelheidsverschil ziet. De USB interface is stukken trager dan de interne HDD interface.

Bijdrager
    Ruud1973

Oké dat vermoeden had ik al. Maar denk je echt dat daarmee het probleem is opgelost?

gr ruud

Bijdrager
    McPim

Ik weet het wel zeker! Het is een snelheid (theoretisch) van 480 Mb/s voor de USB poort tegenover 3 Gb/s wat de SSD intern doet in je Mac. 8-)

Bijdrager
    Ruud1973

Oké en het kan niet zo zijn dat de ssd schijf toch iets te klein qua aantal gb? Ik ben namelijk van 500 gb (harde schijf apple) naar 250 gb gegaan van de samsung. Dit heb ik gedaan omdat ik toch niet meer gb gebruik.

Bijdrager
    McPim

Je gebruikt nu toch 84 van de 250 GB op je nieuwe SSD? Waarom zou dat ‘te klein’ zijn? Zolang je niet verwacht dat je ‘m ooit tot 95% vol gaat proppen is er niks aan de hand. Bovendien kun je straks de HDD uit je Mac extern gebruiken en daar een hoop data op kwijt die niet ‘snel’ hoeft te zijn.

Bijdrager
    GoeieDag
    Ruud1973 op 10 januari 2017

De harde schijf (500 gb) van de mac werd trager…

Dit is een vage bewering. Jouw Mac werd misschien ‘trager’, maar hoezo werd de HD ‘trager’?
    Waarschijnlijk moet je wat aan je OS/software doen; dit is vaak de veroorzaker van vertragingen.

Feit blijft dat een SSD (ingebouwd!) je Mac sowieso sneller maakt.

Bijdrager
    Ruud1973

Bedankt voor je reactie en wat moet ik dan ook evt an mijn OS/software doen?
    Gr ruud

Bijdrager
    GoeieDag

Als je Mac echt merkbaar trager is geworden, is problematisch software vaak de boosdoener. Verouderde software, virusscanners, malware, dat soort spul.
    Je kunt hier eens een EtreCheck rapport plaatsen; misschien kunnen wij zien wat het probleem is.

Bijdrager
    Shmoo

Heb je dit kabeltje nodig om macOS op een SSD te installeren voordat je deze gaat inbouwen?

Dus.
    1) Koppel de SSD met dit kabeltje aan je huidige Mac
    2) Formatteer de SSD naar Mac formaat
    3) Installeer macOS op de SSD
    4) Bouw de SSD in je computer en klaar

Zoiets moet het toch zijn of niet?

Je kunt niet SSD uitpakken, in je Mac stoppen, opstarten met allerlei commando’s ingedrukt houden en dan direct formatteren en installeren.

Inactief
    Anoniem

Zoiets ja. Je kunt ook je oude HD naar de SSD klonen.

Inactief
    Anoniem

Je kunt niet SSD uitpakken, in je Mac stoppen, opstarten met allerlei commando’s ingedrukt houden en dan direct formatteren en installeren.

Waarom zou dat niet kunnen? Zo doe ik het altijd (zowel zakelijk als privé). Na het formatteren zet ik dan met een TimeMachine back-up het complete systeem terug. Schone installatie is dus niet eens nodig. Dit is de meest eenvoudige en snelste methode.

Bijdrager
    Shmoo

Waarom zou dat niet kunnen?

Omdat de computer op dat moment de HD/SSD toch niet kan vinden wanneer deze compleet leeg is en niet geformatteerd als Uitgebreid Journaled of zoiets.

Time Machine gebruik ik niet.

Als ik gewoon een SSD kan uitpakken, inbouwen en dan opstarten, formatteren en een schone macOS installatie doen dan ben ik al tevreden.

Inactief
    Anoniem

Met Recovery via internet zou dat moeten lukken. Twee weken geleden heb ik dat met een MacBook Pro 2012 nog zo gedaan.

Nieuwere Mac-computers en sommige oudere Mac-computers proberen automatisch op te starten met macOS Recovery via internet als ze niet kunnen opstarten met het ingebouwde macOS Recovery-systeem. Als dit gebeurt, ziet u tijdens het opstarten een ronddraaiende wereldbol in plaats van het Apple logo. Als u handmatig wilt opstarten met macOS Recovery via internet, houdt u tijdens het opstarten de toetsen Option-Command-R ingedrukt.

https://support.apple.com/nl-nl/HT201314

https://support.apple.com/nl-nl/HT204904

Bijdrager
    Shmoo

Okay bedankt, ik dacht dat zo’n Recovery partitie werd aangemaakt door het installeren van OS X als fallback voor het geval je het systeem zou verwijderen dat je dan niet heelmaal van de aarde verdwijnt.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 34)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.