One More Thing » Community » Forum » Mac Hardware » Desktop » HDD vervangen iMac 2011 Mid

HDD vervangen iMac 2011 Mid

Profielfoto van chielbos

chielbos op 12 november 2017 #

Hoi Allen,

Ik hoop dat jullie een antwoord kunnen geven op de volgende vraag.

Mijn Mac heeft nu een WD blue caviar 500gb. Deze schijf is aan vervanging toe en dacht dat te doen met een

WD BLUE HDD 500 GB 5400RPM.

Ik lees op verschillend fora dat met mijn model mac bij het vervangen van de HDD je problemen krijgt met de fans.

Is bovenstaande model geschikt ? If not any suggestions?

Btw ik kies voor HDD en  geen SSD omdat deze niet intensief gebruikt wordt en dus geld wil uitsparen..

Thanks

Profielfoto van Shmoo

Shmoo op 12 november 2017 #

Dat is natuurlijk onzin. Waarom zou je de HDD die er nu inzit niet kunnen vervangen met weer een vergelijkbare HDD.

Probleem is alleen dat het prijsverschil echt niet groot genoeg is om geen SSD te plaatsen. Een gewone HD kost je misschien 60,- terwijl een SSD 145,- kost en dan ga je qua prestaties er *10 op vooruit.

Besparen moet je op verzekeringen en telefoonabonnementen doen en niet op de HD van je computer.

Profielfoto van penseel

penseel op 12 november 2017 #

Helemaal mee eens.(y)

Profielfoto van Mac Hammer Fan

Mac Hammer Fan op 12 november 2017 #

Aboluut mee eens. SSD is stukken sneller dan die slak@5400 rpm. Een vriend van mij heeft het nog niet aardig beklaagd dat hij daarmee opgescheept zit.

Profielfoto van TheBigZ

TheBigZ op 12 november 2017 #

chielbos op 12 november 2017

If not any suggestions?

€50 voor 1TB 7200rpm

https://tweakers.net/pricewatch/317666/wd-blue-wd10ezex-1tb.html

(1TB SSD €285, ruim 5x duurder.)

Profielfoto van iMad

iMad op 12 november 2017 #

Hoeveel ruimte heb je nu nog over op de huidige schijf?
Ga voor een SSD 500GB bijv. deze SAMSUNG SSD
Wat betreft de coolers, gebruik je software die je coolers aansturen.

Voordeel SSD, snelheid en ze blijven koel.

Profielfoto van chielbos

Thanks voor de racties

Maar los van jullie voorkeur mbt HDD of ssd geven jullie geen antwoord op de vraag mbt compatabilitiet van de door mij aangegeven HDD.

TheBigz.  Weet je ook Of die HDD van 1tb onder problemen te instAleren is? Warmte sensor aansluiting

Profielfoto van TheBigZ

Ja, je kunt zelf zo’n HDD installeren in je iMac (Mid 2011). Zie de link en het filmpje voor meer informatie. Bij OWC kun je een kabel met temperatuursensor kopen.

Profielfoto van iMad

iMad op 12 november 2017 #

iMac Fan Noise Issue Explained
Since the late 2009 iMacs came out, replacing the hard drive has caused the internal Hard Drive Fan to start running at around 6000RPM.

This is due to Apple replacing the external Hard Drive temperature sensor with a proprietary firmware and using the drives internal sensor.
Replacement drives do not contain the firmware to deliver temperature data on the temperature sensor cable.
When the iMac does not receive a good signal from the hard drive it puts the fan at full speed to protect the drive.

If you replace your drive, your iMac will initially seem fine, but soon the fan will begin to speed up to full speed. Resetting the SMC (System Management Controller) will have a temporary effect, but again the fan will speed up.

Fixes people have used in the past included:

Using smcFanControl and the terminal to set a MAX speed for the fan and writing scripts to start this after every sleep/restart.
Shorting the temperature sensor cable (Not a possibility on 2011 iMacs) this tricks the iMac into thinking the drives temperature is very low, hence slow fan speed.
Both these fixes are less then perfect and leave the drive in a dangerous situation with no protection from overheating.

Another option people try is other Fan Control software. These programs will not work for this particular issue as they often only control the base speed, and if they do control the fans actual speed they rely on the temperature reported by the sensor which is now incorrect.

HDD Fan Control

HDD Fan Control works to fix this issue by reading the drives internal temperature using the S.M.A.R.T protocol and set the fans actual speed to a value good to protect the drive.
It runs at startup and continually to always control the fan correctly, prevent the loud fan noise and protect the drive from overheating.

Profielfoto van Lcssn

Lcssn op 12 november 2017 #

De WD blue die TheBigZ aangeeft is een uitstekende keuze voor als je weinig wilt uitgeven.
Maakt een foto van de aansluiting van de temperatuursensor zodat je die weer precies op dezelfde plaats aansluit en heb je geen ventilator probleem.
Succes.

Profielfoto van McPim

McPim op 12 november 2017 #

Het is niet 100% duidelijk in welk jaar zaken veranderd zijn. Eerst was er de sensor op de schijf, daarna een geïntegreerde sensor in de kabel die OWC nog levert (zie @thebigz), en daarna geen sensor meer. Als ik hier de laatste reacties lees dan is er bij een Mid 2011 iMac geen probleem (en geen sensor) meer en kun je de HDD gewoon vervangen, zonder die OWC kabel. En anders gebruik je alsnog HDD Fan Control dat @imad hierboven noemt.

Profielfoto van Night

Night [moderator] op 12 november 2017 #

Maar als je nog langere tijd veel plezier aan je Mac wil beleven, zou ik de suggestie van @shmoo tóch ter harte nemen. Het beetje extra geld weegt niet op tegen het plezier dat je ervan zal hebben, ook al gebruik je hem maar weinig.

Profielfoto van TheBigZ

chielbos op 12 november 2017

Btw ik kies voor HDD en  geen SSD omdat deze niet intensief gebruikt wordt en dus geld wil uitsparen..

@night: Het lijkt mij vrij duidelijk dat de TS hier zelf al over heeft nagedacht.

Profielfoto van chielbos

Top, bedankt voor de input!

Profielfoto van aartjan

aartjan op 13 november 2017 #

Met een nieuwe gewone HD kan je die hele imac sowieso weggooien.
dat is nog eens weggegooid geld.

Profielfoto van Stirf

Stirf op 13 november 2017 #

Goh, geen linkje?
Lees nu eens wat de TS in zijn OP schrijft.

Profielfoto van Dick de Roos

Dick de Roos op 13 november 2017 #

De TS schrijft inderdaad dat hij voor een HDD kiest i.p.v. een SSD.
Niet slim als je toch een nieuwe schijf wilt inbouwen, maar ik snap niet (en blijkbaar niemand hier) waarom TS van 7200 rpm naar 5400 rpm wil gaan.
Zonde van de moeite (en het geld).:nerd:

Over dit topic

Gestart op 12 november 2017 door chielbos

Laatste reactie door Dick de Roos

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?