27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)
  • Q:
    Bijdrager
    robert1970

HDD temp. sensor

Hallo allemaal,

Graag wil ik mijn 27″ iMac (mid. 2010) gaan voorzien van een OCZ Vertex 3 120GB SSD.
    Op internet las ik dat de huidige 1GB HDD die standaard in de Mac zit is voorzien van een temperatuursensor.
    Uiteraard zit dat niet op een SSD.
    Hoe belangrijk is die temperatuursensor?
    Kan ik die ‘los laten hangen’?
    Tegenstrijdige berichten las ik hierover.
    De één zegt dat het niet erg is en de Mac prima zal presteren, maar andere zeggen dat de vennetjes harder gaan lopen en de Mac ‘denkt’ door het ontbreken van de temperatuursensor dat de HDD erg heet is geworden.

Wie kan mij hierin adviseren?

Inactief
    Anoniem

Je bedoelt waarschijnlijk geen 1GB HD maar een 1 TB HD.

Je kan inderdaad niet zomaar de temperatuursensor weglaten omdat de ventilators van de iMac dan voluit gaat blazen.
    Er zijn veel mensen die de Superdrive verwijderen om daar vervolgens de ssd te plaatsen. De Superdrive bouwen ze dan vervolgens in een externe behuizing en sluiten ze aan via usb of iets dergelijk.

Je kan de ssd niet zomaar inbouwen omdat op de plaats waar de ssd normaal zit geen aansluitingen en kabels zitten.

Bijdrager
    MacKevin11

Ten eerste zit er in je imac geen 1gb hdd, die bestaan niet eens;) Je zult 1tb (of 1000gb) bedoelen:p
    Ik neem aan dat de vennetjes niet op turbo gaan draaien, aangezien er nogal veel mensen een ssd upgrade doen…
    Ik wil zelf ook een hdd gaan vervangen, van 320gb naar 1000gb gaan;) Dus ik hoop dat ik niet zo’n probleem krijg:O

Bijdrager
    AppleStef

Ik wil zelf ook een hdd gaan vervangen, van 320gb naar 1000gb gaan;) Dus ik hoop dat ik niet zo’n probleem krijg:O

Als het een gewone HD is geen problemen normaal.

Bijdrager
    robert1970

Yep! Ik bedoel 1TB.
    Het was de bedoeling om de 1TB HDD te vervangen en op die plek de 120GB SSD te plaatsen.
    Op zich is dit geen probleem omdat bij de SSD een keurige bracket (schrijf ik dit goed?;-) waarmee je de 2.5″ kunt plaatsen in een 3.5″ ruimte. Alleen die temperatuursensor zit mij niet lekker. Hoe kan dit worden opgelost? Het is niet de bedoeling dat de Mac voluit staat te blazen.

Bijdrager
    robert1970

@AppleStef
    Wat jij bedoel?

Bijdrager
    r.heijma

Gewoon de sensor terugplaatsen waar die ongeveer zat. Dan kan die mooie de lage temperatuur van de SSD meten. Het gaat tenslotte om de warmtehuishouding van de gehele Mac. Er wordt op meer plaatsen de temperatuur gemeten en daarop regelt de fan.

Bijdrager
    AppleStef
    robert1970 op 23 augustus 2011

@AppleStef

Wat jij bedoel?

Als het een gewone harde schijf is, dan zijn er geen problemen normaal gezien.

Bijdrager
    G-Force

In mijn 2009 iMac 27″ kon je de sensor kortsluiten waardoor deze altijd traag bleef draaien, volgens mij is dit ook mogelijk in de 2011 iMac. Wat je dan moet doen is een heel klein draadje maken en vervolgens de twee draadjes van de sensor met elkaar verbinden.

Je kunt in plaats van kortsluiten ook het programma Hdd Fan Control gebruiken om de fansnelheid op acceptabele waarden te houden.

Als je niks doet gaat de HD fan op volle snelheid draaien en dat genereert een enorm kabaal.

http://www.hddfancontrol.com/

Bijdrager
    robert1970

@G-Force
    Dank voor je linkje. Nadeel is ook nog dat het programmaatje het maar 1 uur doet (demo versie).
    Ik ga nog eens even uitgebreid Youtuben. Ik meen mij te herinneren dat er ook iMacs zijn die de temperatuursensor niet als connector naast de SATA poort hebben zitten, maar op de HDD geplakt!?

Je schreef ook dat je de sensor zou kunnen kortsluiten. Doe je dat met een weerstandje of gewoon een stukje draad en verbind je pennetjes?

Bijdrager
    G-Force

Ik heb mijn eerdere post aangepast. Gewoon een draadje er tussen werkt prima.

In een 2011 iMac werkt dit dacht ik niet omdat de sensorverbinding in de SATA connector is verwerkt als ik het goed heb. De 2010 heeft als het goed is net als de 2009 nog een los stekkertje met 2 draadjes voor de sensor. De vorm van de stekker verschilt per merk van de harde schijf.

Edit: en nog een gratis programma: http://exirion.net/ssdfanctrl/Site/SSD_Fan_Control.html

Bijdrager
    robert1970

@G-Forece
    Dank voor je bericht en linkje. Het bestandje heb ik gedownload.
    Inderdaad zag ik op veel Youtubefilmpjes dat het stekkertje van de temperatuursensor onder de SSD werd ge propt. Over het ‘kortsluiten’ van het stekkertje heb ik niks gezien op de filmpjes.
    Wel zag ik een iMac 27″ (weet alleen niet van welk jaar en periode) waar een klein rond dingetje aan de originele 1TB HDD ging. Wellicht dat dat sensortje op de SSD geplakt zou kunnen worden?!

Wat het stekkertje betreft heb ik niet zo veel varianten gezien. Inderdaad een heel klein zwart connectortje met 2 pennetjes erin. Ik denk dat ik op save ga en het programmaatje maar ga gebruiken. Maar eerst meet ik de snelheid van de vennetjes i.c.m. de 1TB schijf, zodat ik weet hoe snel die nu draaien. Dan kan ik die gegevens overnemen.

Bijdrager
    larreh

Moet je eigenlijk wanneer je een SSD in een macbookpro plaatst hetzelfde doen? als in programmatjes gebruiken om de fan-snelheid laag te houden, of prutsen aan je temperatuur sensor?

Bijdrager
    me.com

De MacBook (Pro) heeft geen losse temperatuur-sensor voor harde schijven.

Ik zelf heb bij mijn iMac 27 inch (Mid 2010) een extra SSD naast mijn gewone harde schijf geplaatst. Met de juiste onderdelen is dit prima te doen (je moet wat ervaring hebben met het openmaken van deze apparaten e.d. gezien het hele Logic Board ervoor uit moet en je de power-cable moet vervangen).

Indien je een SSD wilt gaan gebruiken en de standaard 1TB daarvoor wilt verwijderen, ben ik bang dat dat niet gaat lukken met een 27-inch iMac. Uit ervaring weet ik dat de temp-kabel altijd aangesloten moet zijn op een harde schijf en dat deze niet los gelaten kan worden. Hij moet echt aangesloten worden op een harde schijf, en SSD-schijven hebben geen temperatuur-kabel-aansluitingen.

Wanneer de kabel niet aangesloten is, zal de iMac hard gaan blazen omdat hij dan niet de juiste temperatuur kan uitlezen. Al met al: het wil wel, wanneer je de originele harde schijf laat zitten, en de SSD-schijf erbij plaatst (dat lukt geloof ik alleen in een iMac Mid 2010 of hoger) met de juiste onderdelen (Apple bracket, Power-cable en een extra SATA-kabel) of wanneer je de SuperDrive verwijdert en daarvoor de SSD-schijf plaatst.

@robert1970, als ik nog een tip mag geven:

Ga niet voor de OCZ Vertex 3. Deze heeft een 6Gbps interface, en de iMac van jou ondersteund slechts 3Gbps. Ik zou daarom beter gaan voor een Vertex 2 serie. Is ook een stuk goedkoper en werkt ook prima en heeft een 3Gbps interface.:)

Bijdrager
    G-Force

Als je hem gewoon los laat bungelen werkt dat niet inderdaad. Maar je kunt wel de kabel doorverbinden waardoor de fan snelheid laag blijft of een daemon installeren die de fansnelheid regelt. Je kunt dus best wel de schijf vervangen door een ssd.

Bij de 2009 althans, maar volgens mij verschilt de 2010 niet veel op dat vlak.

Bijdrager
    robert1970

@me.com: Dank voor de tip. Ik zal in de gaten houden dat ik dan een vertex 2 moet aanschaffen.
    Ik ben mij nu eerst aan het focussen op de temperatuursensor hoe ik dat goed voor elkaar kan krijgen.

Bijdrager
    MacKevin11

Ik ga morgen of overmorgen als het goed is een 1tb hdd aansluiten in mijn MBP.
    Ik zal eens kijken hoe de kabels daar zitten van de temp. sensor.
    Dat zal wel ongeveer gelijk zijn denkik? Aangezien ze allebei nog best nieuw zijn…

Bijdrager
    G-Force

MacBook Pro heeft geen temperatuursensor zoals in de iMac.

Bijdrager
    robert1970

@G-Force: Klopt! In de MBP kun je ook veel makkelijker hardware vervangen dan in de iMac. Dat is een hele expeditie op zich;-)

Bijdrager
    MacKevin11

Ik heb de nieuwe MBP 13″ 2011 met i5.
    Ik kan van veel dingen gewoon de temperatuur zien hoor? …incl. de hdd;)

De bovenste moet mijn hdd voorstellen.

Deze temperaturen worden gemeten door mijn iStat widget… De temperatuur van de hdd gaat soms enkele graden omhoog of omlaag. Dus dat bewijst dat de temperatuursensor het echt doet…

Bijdrager
    me.com

Dat klopt, alleen wordt de temperatuur niet uitgelezen door middel van een aparte kabel, maar via de SATA-kabel dacht ik.

Bijdrager
    G-Force

De temperatuur wordt in een MacBook Pro uitgelezen via SMART, dus inderdaad via de SATA kabel. In een iMac gaat er een los kabeltje in de harde schijf, de harde schijf stuurt via z’n firmware de temperatuur door naar de iMac.

Bijdrager
    MacKevin11

Dus elke hdd ondersteunt dat wel? Dat via de SATA kabel (S.M.A.R.T. Status)?
    Ik heb eergister een 1tb hdd gekocht (Samsung M8 SpinPoint), dus ik hoop het van wel:razz: