18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:

Bijdrager
    psteintj

HDD schijf vervangen voor externe SSD, maar welke aansluiting.

Helaas heeft de HDD schijf van onze iMac (medio 2011) het opgegeven. Nu wil ik een SSD schijf gaan gebruiken om de iMac te repareren en tevens sneller te maken. Onze iMac heeft 1 thunderbolt aansluiting en 4 USB 2.0 aansluitingen. Ik had gedacht om een Samsung 850 EVO 500 GB 2,5 inch te kopen met behuizing en deze aan te sluiten. Maar nu blijkt dat deze alleen met USB 3.0 te leveren is en ik ben bang dat als ik die aansluit op de USB 2.0 van de iMac dat er weinig van de snelheid overblijft van de schijf. Ik ben al geruime tijd aan het zoeken naar een goede oplossing, maar hoe langer ik zoek hoe meer vraagtekens er komen. Heeft iemand van jullie enig idee wat een goede, betaalbare (€ 250,00 ) oplossing zou zijn in mijn situatie?

Bijdrager
    Shmoo

Je kan die computer toch relatief makkelijk openmaken en dan de Samsung EVO inbouwen.

De EVO kost je ongeveer 150,- en als je het zelf niet kunt doen dan is er vast wel iemand te vinden die het smaken met jou wilt doen voor 50 of 100,-

Klaar.

Bijdrager
    TheBigZ
    psteintj op 26 november 2017

Onze iMac heeft 1 thunderbolt aansluiting en 4 USB 2.0 aansluitingen. Ik had gedacht om een Samsung 850 EVO 500 GB 2,5 inch te kopen …

Of een externe SSD met Thunderbolt.

https://tweakers.net/pricewatch/423432/transcend-storejet-500-portable-ssd-256gb-wit.html

https://tweakers.net/pricewatch/423425/transcend-storejet-500-portable-ssd-512gb-wit.html

Bijdrager
    McPim

Zou ik ook doen (wat Shmoo zegt), dan pak je de grootste snelheidswinst. En anders een behuizing met Thunderbolt aansluiting nemen (die zijn niet heel gangbaar trouwens).

Bijdrager
    psteintj

Dank voor jullie reactie, Shmoo ik ben hier naar aan het kijken geweest, maar vraag mij af of dit niet net een stap te veel is voor mij en helaas heb ik niet iemand waarvan ik zeg die regelt dat even (maar misschien moet ik de stoute schoenen aantrekken en dit toch proberen. TheBigZ mischien is dat een mogelijkheid, gaat eerlijk gezegd wel iets boven de begroting, want ik vind 500gb wel een prettige opslag capaciteit en daar zit bij dit type nu eenmaal een ander prijskaartje aan.

Bijdrager
    McPim

Bij een Apple reparateur kan dat inbouwen zeker voor €100 en waarschijnlijk voor minder. Blijf je (ruim) binnen het budget.

Bijdrager
    heliasje

gemakkelijk zelf in te bouwen hoor, het het een jaar op gedaan. stond er eerst ook sceptisch tegen over, maar eens je begint lijkt het poepsimpel. en wat een verschil

Bijdrager
    heliasje

bedoel heb het een jaar geleden ook gedaan

Bijdrager
    psteintj

Dank allemaal voor de moeite, denk dat ik de stoute schoenen maar aantrek en probeer om de schijf in te bouwen. Zoals men op de zwarte cross zei:”Vaak Bu’j Te Bang”. Maar voor ik begin te sleutelen, moet ik nog iets van een houder of adapter bestellen om de schijf vast te zetten en moeten er nog stekkers aangepast worden of is dit uitwisselbaar.

Bijdrager
    heliasje

je sluit eerst je nieuwe ssd extern aan en maakt een copie met superduper, dan gewoon je oude hdd eruit en je nieuwe ssd erin; je hebt zelfs geen adapter nodig, kunt de ssd gemakkelijk bevestigen met dubbele tape.

Bijdrager
    Shmoo

Als je snel bent.

De schijf die je wilt hebben is nu 145,-
    https://tweakers.net/pricewatch/422396/samsung-850-evo-500gb.html

Bijdrager
    psteintj

Dank weer voor jullie moeite en de tip. Ik heb de schijf besteld, maar kan ik hem zo aansluiten heb ik geen (verloop) stekkers of kabels nodig om e.e.a aan te sluiten? Maw schroeven draaiers en een stukje plakband is genoeg en hoe verbind ik de SSD schijf met de computer als ik gegevens over wil zetten met “Superduper”.

Bijdrager
    TheBigZ

Bijdrager
    psteintj

Ik heb ook de SATA kabel besteld, zodra alles binnen is moed verzamelen en beginnen. Ik zal zodra alles klaar is even een melding plaatsen hoe het gegaan is. Nogmaals dank voor jullie hulp.

Bijdrager
    psteintj

Gisteren de Samsung 850 EVO 500 GB ingebouwd in mijn Mac en al met al viel het enorm mee. In een half uurtje draaide alles weer ( reken ik niet de tijd voor het uploaden met SuperDuper mee ). Het blijkt een enorme verbetering in presentatie te zijn en ik ben dan ook erg blij dat ik de schijf vervangen heb.

Voor de mensen die zelf ook met de gedachten rondlopen om de HDD schijf te vervangen voor een SSD schijf maar de stap niet durven te zetten hierbij wat links naar zaken die mij geholpen hebben bij dingen waar ik tijdens de installatie tegen aanliep.

Na het installeren van SuperDruper en ik de HDD wilde klonen naar de SSD kon ik de SSD schijf niet vinden dit ondanks dat hij wel was verbonden aan de Mac. Op deze pagina vond ik hiervoor de oplossing: http://forums.crucial.com/t5/Crucial-SSDs/Initialize-an-SSD-in-OS-X-El-Capitan-and-later/ta-p/171942.

Nadat dit was opgelost heb ik via dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=eR9iH2CQZlc de HDD schijf vervangen ( er zijn meerdere filmpjes die je laten zien hoe je dit kunt doen, maar bij deze laat men het zien op een manier waarbij niet het hele scherm losgekoppeld hoefde te worden en dat leek mij makkelijker. Het is in het duits, maar o.k. het was desondanks goed te begrijpen.)

Het scherm heb ik kunnen verwijderen m.b.v. de zuignap van mijn telefoonhouder uit de auto, verder heb ik nodig gehad een Torx schroevendraaier T10 en een stukje zelfklevend plakband.

Hierna heb ik de Mac opgestart waarbij de ik eerst een 20 seconden een wit scherm kreeg voordat de Mac echt begon met opstarten ( het opstarten ging beduidend sneller en was nu in een seconde of 13 gebeurd ). Het witte ( wacht ) scherm heb ik verholpen door bij Systeemvoorkeuren > opstartschijf de SSD schijf te selecteren. Hij stond al wel in het venster, maar ik heb hem nog een keer geselecteerd en toen was ook dit probleem verholpen. De Mac start nu direct op en is met 13 a 14 gebruiksklaar.

Al met al erg blij dat ik de stap gezet heb want niet alleen het opstarten gaat veel sneller, ook het opstarten van programma’s en het werken met programma’s gaat veel sneller.

TheBigZ , Shmoo, McPim, heliasje en penseel enorm bedankt voor jullie tip en hulp.

Bijdrager
    McPim

Stoer dat je het gewoon zelf gedaan hebt @psteintj! En goed dat je je ervaringen en tips hier even meldt (y) . Jouw Mac kan weer jaren mee.

Bijdrager
    TheBigZ

(y) Goed dat je je ervaringen terugmeldt.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.