6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    Karim Bizid

HDD repareren / partition map herbouwen

Beste OMTers,

Ik heb een redelijk nieuwe FW schijf van Western Digital (ong. 4 maanden oud) met een kapotte voeding.
    Deze kapotte voeding heeft ervoor gezorgd dat de schijf herhaaldelijk uitviel tijdens werkzaamheden en dit heeft er waarschijnlijk toe geleid
    dat ik de schijf nu niet meer kan benaderen.

De schijf zit inmiddels in een G5 machine, maar ook die kan mij geen partitie of bestanden meer laten zien.
    (hij is overigens wel gewoon zichtbaar in schijfhulp programma)

Na een hoop research heb ik “Data Rescue 3” gekocht.
    Volgens de vele verhalen op het internet is dit een stuk software wat mijn schijf zo goed als zeker weer tot leven kan wekken.
    Ik heb deze software gisteren geïnstalleerd en een “deep scan” gestart en alles wat ik tijdens deze scan voorbij zie komen ziet er op zich veelbelovend uit.

Wat ik mij nu afvraag:
    Na 17 uur heeft de software 3,82% van de schijf gescand.
    Dit betekent dus dat de machine nog wel 2 weken (!) bezig is als het zo door gaat…

Wat is hij precies aan het doen? De bestanden zijn er gewoon, toch?
    Hij is enkel de puzzel stukjes bij elkaar aan het rapen.
    Of heb ik dit mis?

En is er geen snellere / betere manier om de partities te herstellen?

Bij voorbaat dank!

Karim

Bijdrager
    Precisieman

Beste Karim,

Tsja, alweer zo’n gesloten, kwalitatief bedenkelijk Chinees stroomblokje met (oververhittings)problemen; je kunt erop wachten dat zo’n ding het begeeft. Gezien alle inspanningen neem ik aan dat er geen (tweede) backup van die schijf is gemaakt, want dan is de remedie eenvoudiger: gewoon wissen en opnieuw formatteren.

Een bij herhaling slechte stroomvoorziening houdt het risico in dat bestanden evenzovele keren beschadigd geraakt kunnen zijn. Blijft de geschilderde situatie langere tijd bestaan, dan komt er een moment dat geen enkele ‘reddingsboei’ nog soelaas kan bieden.

Programma’s als Data Rescue proberen om het populair uit te drukken boekhoudgegevens aan opgeslagen bestanden te koppelen. Wanneer de informatie in de boekhouding (directory) niet overeenkomt met de positie van de bijbehorende data op de schijf wordt het lastig de zaak op orde te brengen. Wanneer er met een reeds corrupte boekhouding gedurende langere tijd data is weggeschreven, bestaat er een grote kans dat bestanden of delen daarvan overschreven zijn; die moeten dan als verloren worden beschouwd.

Of Data Rescue in staat zal zijn chocola van de ontstane warboel te maken valt te bezien. Wellicht is DiskWarrior een betere, misschien ook snellere optie omdat deze applicatie de problemen op een andere manier probeert op te lossen: DW maakt een volledig nieuwe directory op basis van de gevonden data. Maar dit neemt niet weg dat – afhankelijk van de grootte van de harde schijf – het proces flink wat tijd in beslag kan nemen.

Succes met de reparatiepoging en met vriendelijke groet,
    Robbert

Bijdrager
    Karim Bizid

Hoi Robbert,

Bedankt voor je reactie!

Ja, erg vervelend allemaal.
    Ik ben iemand die altijd zorgt voor backups (vaak zelfs meerdere), maar in dit geval heb ik wel een uitdaging.
    Heb de schijf gebruikt om een Time Machine backup te draaien van m’n MacBook Pro die voor een reperatie bij de APR leeg moest.

Ik heb eergisteren de schijf nog wel eens aangesloten met het Firewire printje uit de Western Digital behuizing en kon toen wel bij de data.
    Had wel weer hetzelfde probleem: na een aantal minuten stopte het voedingsblokje ermee en kon ik niets meer doen, maar het gekke is dat ik nog wel bij de partities kan als ik het bijgeleverde FireWire stripje gebruik, maar zodra ik de schijf in 1 van mijn SATA naar USB docks klikte of in een G5 machine schuif, kan OSX er niets meer mee.

Kan ik hier misschien uit concluderen dat de data nog niet echt verloren is?

Data Rescue is nu (na 25 uur en 50 minuten) op 5,54% en die durf ik nu ook niet meer te stoppen.

Ik heb evt. ook een RAID systeem tot mijn beschikking.
    Zou het baat hebben om de schijf in een RAID systeem hardware matig te kopiëren?
    Of is de kans dat ik dan niet bij mijn partities kan, even groot?

Moet ik wel zeker weten voordat ik een 2e 1TB schijf aanschaf voor een hoop geld.

Hoor graag je gedachte hierover!

Karim

Bijdrager
    Precisieman

Beste Karim,

Ik denk niet dat de (gehele) inhoud van die schijf verloren is, zeker niet wanneer er binnen de partities bestanden zichtbaar zijn.

Wat ik niet helemaal begrijp is dat die standaard-HD na inbouw in een G5 niet op een normale manier wordt herkend. Wellicht is het een oudere PowerMac die moeite heeft met bijvoorbeeld een GUID-partitieschema zoals die voor de huidige Intel-Macs wordt gebruikt of – en dit is gezien de twijfelachtige reputatie van de externe kastjes van dat merk waarschijnlijker – Western Digital gebruikt aangepaste firmware en/of een bijzondere formattering die alleen door de bijbehorende (FireWire-)elektronica correct wordt herkend. Is de schijf door de gebruiker eenvoudig te verwisselen of moet daarvoor de kast uit elkaar geschroefd worden?

Ik ben eerlijk gezegd bang dat Data Rescue op grote problemen is gestuit. Wellicht heeft een en ander te maken met het vreemde gedrag van die schijf in de PowerMac. Of onderbreken van het proces verstandig is weet ik eerlijk gezegd niet; zolang er alleen gegevens verzameld worden zou dat geen probleem moeten zijn. Zit er geen handleiding bij dat programma?

Wellicht is het inderdaad mogelijk de schijf één-op-één te kopiëren naar die RAID; de bestanden op de WD-schijf blijven op die manier in de huidige staat en verdere problemen zou zo’n poging niet mogen opleveren, tenzij de WD-schijf fysiek beschadigd is uiteraard. Herstel kan dan verder op die kopie plaatsvinden.

Nogmaals succes,
    Robbert

Bijdrager
    Karim Bizid

Hoi Robbert,

DANK!

Ik heb Data Rescue onderbroken en de schijf weer in het bijgeleverde printje gestoken.
    Je had idd gelijk:
    Nu zie ik weer data:)

Ik kan nu dus hopelijk alles gewoon mbv Finder kopiëren naar andere schijven, maar ik moet wel geduldig zijn.
    De schijf hangt met een directe 800 kabel aan mijn MBP, maar is bijzonder traag.
    Ondanks de snelheid lijkt alles het wel te doen.

Alles snel verplaatsen en dan de schijf formatteren.

Wel gek dat de schijf dus idd enkel gelezen kan worden met de bijgeleverde FW print.

Ik laat het nog even of het allemaal is gelukt.

Nogmaals mijn dank!!

Bijdrager
    Precisieman

Beste Karim,

Tsja, een grote schijf overzetten kan even duren met FireWire. Met dat wissen niet te snel van stapel lopen, uiteraard! Eerst en voor alles controleren of die kopie correct en te herstellen is en gaat alles naar wens, dan pas de originele gegevens vernietigen. De kans dat bepaalde files onherstelbaar beschadigd zijn is redelijk groot en als zich zo’n situatie voordoet kunnen in sommige gevallen de oorspronkelijke bestanden redding betekenen.

Hoe ga je die kennelijk door WD gemanipuleerde HD overigens formatteren? Eerlijk gezegd heb ik zo m’n twijfels of dit via S-ATA in die G5 mogelijk is. En mocht het al lukken, dan bestaat er een grote kans dat hij niet meer functioneert in het ‘eigen’ kastje.

Ik ben heel nieuwsgierig naar de resultaten.

Met vriendelijke groet,
    Robbert

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.