9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    sveltbach

HDD niet zichtbaar in optical bay na installatie SSD in main Bay

Ola!

Ik heb inmiddels veel, heul veel gelezen over het plaatsen van een SSD in je macbook (Early 2011 15 inch, met sata2 aansluiting in optical bay)
    Na lang wikken en wegen en lezen heb ik een sed in mijn Main Bay geinstalleerd, os erop gegooid en de HDD in de optical Bay geplaatst.

Nu wil het probleem zich voordoen dat ik mijn originele HDD niet terugzie in het Schijfhulpprogramma. (Hier staat alles nog op zoals hij voorheen was).

Als ik de schijven omdraai kan ik wel opstarten vanaf mijn hdd (in de main bay dus) en via die weg mijn ssd (in de optical bay dus) benaderen.
    Ik kan bij deze indeling dan weer niet opstarten via mijn ssd(duurt heel veel minuten en ik heb hem daarom gestopt). Ik vermoed dat dit komt door de sata2 aansluiting??

In ieder geval vind ik het prima om mijn ssd in de main bay te houden, maar dan uiteraard wel met toegang tot mijn hdd in de optical bay.

Iemand tips?

Alvast bedankt!!

Bijdrager
    SunKeeper

Kun je het met een andere harde schijf testen?

Welke harde schijf is het precies? (naam+type+grootte)

Bijdrager
    sveltbach

Dank voor je hulp, heb al een heeellle hoop posts van jou gelezen! haha

Hoe bedoel je met een andere schijf testen?

Mijn hdd is een 500gb toshiba
    de ssd is een crucial m4 64 gb (Kostenbesparing ;))

Bijdrager
    sveltbach

zo geeft systeeminformatie overigens e.e.a. weer

Bijdrager
    SunKeeper

Aha, de standaard schijf. Dan heb je het 2 GHz-model.:-D

De reden dat de harde schijf niet goed herkend wordt, is omdat dat een SATA III schijf is. Zoals je al zei, de aansluiting in de optical drive bay kan dat niet (ondanks specificatie) en werkt dus alleen met SATA II schijven.

Daarom vroeg ik of je een andere harde schijf hebt. Mocht die toevallig wel werken en is dat een SATA II schijf, dan weten we waar dit aan ligt.

Bijdrager
    sveltbach

Inderdaad, een standaard schijf. 2GHz. ik was er even blind vanuit gegaan dat dat een sata2 schijf zou zijn!(ik bedenk me nu dat het niet handig is om daar vanuit te gaan).

Rest mij wel de vraag waarom de ssd wel zichtbaar is in de optical bay als ik opstart vanaf de hdd in de main bay. (Niet dat die vraag er toe doet, maar toch).

Wat is hier overigens een oplossing voor? Een goedkope sata2 schijf kopen, alles overzetten en in de optical bay gooien?
    Moet ik nu trouwens die schijf er snel uithalen voor de sata2kabel kapot gaat?

Dank weer!

Bijdrager
    SunKeeper

De Early 2011 MBP heeft gewoon een rare chipset qua SATA. Schijnbaar is dat een productiefout o.i.d.

Qua specificaties zijn de bays identiek, namelijk SATA III 6 Gbp/s. Maar in de praktijk werkt alleen de HD bay goed op die snelheid. Er kunnen ook probleemloos SSD’s in.
    Ik heb zelf een jaar lang zo’n MBP gehad (de 2,2 GHz, 15”) met een Samsung 840 Pro 256GB erin (en een Superdrive in de optical bay, niet aangepast) en dat heeft probleemloos gewerkt.
    Of het nu nog steeds werkt weet ik niet, ik heb de MBP verkocht met harde schijf. SSD had ik zelf nodig en de koper vond de meerprijs niet waard.

Dus op basis van ervaringen in deze specifieke MBP denk ik dat het de beste oplossing is om inderdaad een SATA II-schijf te kopen. Indien je die niet kan vinden (weet niet of die nog verkocht worden) dan moet je naar een Western Digital Blue-schijf, die staan goed bekend w.b.t. omschakelen naar SATA II, zodat die daar op werkt.

Bijdrager
    sveltbach

Of doorsparen voor een 500GB ssd;).

Thnx voor de opheldering! Is het btw nu nodig om die hdd er uit te halen, of kan de kabel niet kapot gaan door de hdd daar te laten zitten for de time being.

Bijdrager
    SunKeeper

Volgens mij kan het niet veel kwaad. Niet herkend=niet actief, verwacht ik.

Ook een beetje een gedoe inderdaad om de hele tijd de boel open- en dicht te schroeven.

Edit: Voor alleen data (en niet opstarten) is het prijstechnisch gezien beter om een harde schijf te kopen. Bijv.: http://www.onlinemacwinkel.nl/western-digital-1tb-25-harde-schijf.html of http://www.mycom.nl/componenten/interne-harde-schijf/69442/western-digital-blue-500-gb

Sorry voor de absurde links.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.