25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:
    Moderator
    Mac Daddy

HDD met OS overzetten in een andere Mac

Beste Appeleters,

Zoals een aantal van jullie weten heeft mijn vertrouwde MacBook Pro het een aantal weken terug begeven. De grafische kaart is kapot. Nu heb ik gelukkig van Lang Lid een MacBook Pro gekregen. Waarvoor ik erg dankbaar ben.

Voor de duidelijkheid van het verhaal noem ik de MacBook Pro’s bij hun jaartal en zal ik nu even de specs geven.
    Mijn kapotte MBP: begin 2008 model
    – 2,4 GHz Core2Duo
    – 4 GB RAM
    – 500 GB 7200 RPM HDD
    – OS: Leopard
    Korte naam: MBP 2008

De gekregen MBP: 2006 model
    – 2,0 GHz CoreDuo
    – 2 GB RAM
    – 80 GB (ik denk 5400 RPM) HDD
    – OS: Snow Leopard
    Korte naam: MBP 2006
    Extra aantekening: Originele DVD’s heb ik hiervan en bevatten Tiger. Ik heb zelf GEEN SL dvd.

Als ik de 80 GB HDD erin laat zitten en mijn iTunes library overzet daar naartoe is de HDD al vol. Daarbij staat op de MBP 2008 een systeem waarop ik jaren heb gewerkt en helemaal op mij is afgesteld en alles bij de hand heb.

Nu wil ik dus de 500 GB HDD van de MBP 2008 overzetten naar de MBP 2006. De vraag is: Kan dat? Kan ik die HDD zo overzetten en zal de MBP 2006 dan gewoon aangaan en mijn eigen Leopard laten zien?

De MBP 2008 heeft dus originele Leopard DVD’s.
    De MBP 2006 heeft dus originele Tiger DVD’s.
    Ik heb (nog) geen Snow Leopard DVD.

Als er een andere maniers is. Ik wil minimaal Leopard draaien, als dat dan nog mogelijk is. De MBP 2008 heeft ook een Time Machine Back-up.

Dan heb ik tot slot nog een probleem. De MacHouse heeft mijn Mac open gehad om te kijken hoe duur een reparatie zou worden. Nu hebben ze alleen 2 schroefjes eeenorrrm goed vastgedraaid en ik krijg ze niet meer los.

Dit zijn vragen op tips die uit een ander topic kreeg:

@trabant
    : Wat is een slagschroevendraaier? En bestaan die in de maat Philip 00?
    @Hostie: Bedoel je het vaster draaien serieus?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Bijdrager
    madcat

De macbook pro uit 2006 heeft ook al een serial ATA interface (het aantal toeren is niet van belang), dus het is een kwestie van de HDD uit de kapote MBP halen en die in de werkende zetten. Het zal een klusje zijn van een half uur. Ik hoop dat de hoogte niet veranderd is in die tijd.
    Waarschijnlijk zal het gewoon booten, zo niet. dan pak je de installatie DVD van leopard en zet je de timemachine backup terug.

slagschroevendraaier?

Geblokkeerd
    Anoniem

je kan het toch gewoon proberen.

Moderator
    Mac Daddy

Bedankt voor de Google madcat.:wink: Had ik zelf uiteraard ook kunnen doen.

De back-up zal niet nodig zijn, maar verder klinkt het goed dat het mogelijk is. Een MBP HDD vervangen ben ik inmiddels ervaren in, dus de operatie ben ik niet bang voor.

Nu die klote schroefjes nog.:sarcastic:

Bijdrager
    Nikita

Ik heb het gedaan met een SSD, die eerst in een witte MacBook (model 2008) zat, en die heb ik overgezet in een nieuwe 13″ MacBook Pro. Uiteraard moet je dan wel de nieuwste versie van OS X draaien, maar alles werkte direct en zonder problemen (en nog steeds!).

Dat was dus van een ouder naar een nieuwer model; maar ik denk dat het bij het migreren naar een ouder systeem ook geen probleem moet vormen.

Moderator
    Mac Daddy

Wat bedoel je met nieuwste versie van OS X? In de MBP 2006 zit dus nu een HDD met 10.6.5. En er komt dan een HDD met 10.5.8 in.

Bijdrager
    Nikita

Dat zal in dit geval geen probleem zijn, aangezien die oudere MBP nog met Tiger geleverd is (en dus is Leopard nieuwer – vanwege o.a. de drivers kan je bijvoorbeeld niet de schijf met OS X 10.5.8 in een nieuwe MBP plaatsen, want die kan daar niet mee starten).

Moderator
    Mac Daddy

Aha. Duidelijk. Inmiddels heb ik helaas de MBP nog steeds niet open door die 2 muurvaste schroefjes. En eigenlijk zou ik het heel graag voor vrijdag voor elkaar willen hebben. Ik hoop dat het lukt. Morgen maar es kijken naar een slagschroevendraaier.

Iemand nog andere tips om vaste schroeven los te krijgen?

Bijdrager
    stavos

De schroef laten “schrikken” wil soms helpen. Schroevendraaier in de schroef zetten en een tik geven op de achterkant van de schroevendraaier. Door de klap (en trillingen daarbij) kan de schroef soms wat losser komen. Natuurlijk wel opletten, aangezien het hier niet om een schroef in een plank hout gaat.
    Zorg ook altijd dat je de meest ideale schroevendraaier gebruikt en altijd met de hand schroeft (dus niet automatisch). Soms zit er nog een beetje speling in het contact, wat op te lossen is door een grotere schroefkop te gebruiken wat meer grip oplevert.
    Mocht het allemaal niet helpen en is de schroef echt niet los te krijgen, dan zal uitboren een uiterste oplossing zijn.

Moderator
    Mac Daddy

Ik zat ook al aan uitboren te denken. Ik heb namelijk 2 MBP’s en dus overal ook dubbele schroefjes van. Maar het nadeel is dat ik geen boor heb. Ik zal er voorzichtig een tik opgeven.
    En grotere maat wil niet. Philips 00 moet erin en Philip 0 is al te groot en maakt de schroef juist kapot, waardoor je grip verliest.

Bijdrager
    Vinhelper

Je moet in ieder geval voorkomen dat de kop eraan gaat. Eerst voldoende grip, dan pas steeds iets meer kracht zetten.

Of kun je niet iets met de temperatuur doen? Batterij eruit halen, en in de vriezer. Of juist verwarmen, misschien komen de schroefjes dan losser.

Pas alleen wel erg op met condensvocht. Nadat je de temperatuur van de MacBook Pro hebt veranderd, wacht dan voldoende lang om het apparaat de temperatuur van de omgeving aan te laten nemen, voordat je hem weer aanzet.

Moderator
    Mac Daddy

Hij is eindelijk open! Whoohoo! Bleek dat niet 1, maar 2 maatjes groters wel hielp. Schroef is niet kapot nu, dus ben blij.
    Ik wilde eigenlijk nu naar bed, maar ga nu nog even door om het klusje te klaren!:lol:

Bijdrager
    Vinhelper

Kun je meteen testen of ie je systeem opstart van de andere schijf.

Wedden van wel?

Moderator
    Mac Daddy

Dat was het hele doel van dit topic en deze operatie. Schroefje was een irritante hick-up.

Moderator
    unSOUND

Opstarten doet hij sowieso wel. De vraag zal eerder zijn of alles ook probleemloos werkt, want dat is niet zeker. Wat meestal mis gaat is de oriëntatie van de aansluitingen. Bij mij stond de Airport bijvoorbeeld ineens genoemd als “Ethernet 3”, was de Airport onvindbaar, en deed de echte ethernet poort niks. Dat soort zaken.

Bijdrager
    trabant
    Mac op 05 januari 2011

Morgen maar es kijken naar een slagschroevendraaier.

Slagschroevendraaiers
    Slagschroevendraaier worden gebruikt bij schroeven die erg vast zitten of zeer vast moeten zitten. Denk hier aan het vast en losdraaien van schroeven in een auto portier, deze schroeven zijn vaak niet normaal los te draaien.

Bij een slagschroevendraaier zit de schroefbit in een 5/16 aansluiting. Doordat er op de bit ineens sterke krachten komen mag een normale schroefbit niet in deze aansluiting passen omdat deze vrij snel kapot gedraaid zouden worden. Aan de achterkant kan de slagschroevendraaier bevindt zich een afgevlakt stuk. Hierop wordt bij gebruik met een moker geslagen.
    De neerwaartse beweging die hierdoor ontstaat wordt in de slagschroevendraaier in een zeer sterke zijdelingse kracht omgezet. Met deze kracht wordt de schroef verplaatst. De schroef schrikt als het ware los. Er kan in plaats van een schroefbitje ook een dopsleutel op de slagschroevendraaier geplaatst worden. De meeste slagschroevendraaiers zijn instelbaar zowel links of rechts draaiend.Ik denk dat je uiterlijk in de ijzerwarenwinkel wel erachter was gekomen dat een laptop geen autoportier is…

Moderator
    Mac Daddy

Kut:

Kan ik hier nog iets aan doen? Of zal ik de 80 GB HDD toch terug moeten zetten?

Moderator
    unSOUND

Heb je opgestart met de ALT toets ingedrukt ?

Bijdrager
    Vinhelper

Dat zou moeten werken, want de MacBook Pro zoekt nu naar de 80GB schijf. Eenmaal opgestart moet je even in Systeemvoorkeuren de juiste opstartschijf aangeven.

Zoals ik al zei, de schijf merkt als het goed is niets, maar de MacBook Pro wel.:smile:

Moderator
    Mac Daddy

GIsteravon/nacht niet. Maar net wel. Dan krijg ik EFI Boot. Kies ik die, krijg ik alsnog het mapje met vraagteken.

Ik heb ook al geprobeerd om met de Tiger DVD erin te doen om daarvanaf op te starten en dan eventueel de HDD als opstartschijf te selecteren, maar ook dat werkt niet.

Ik heb nu de Leopard DVD erin van de MBP 2008. Ik kan nu de HDD als opstartschijf selecteren. Moet ik dat doen?

Moderator
    Mac Daddy

Jahaahaaa!

Hij doet het. Internet ook gelijk en hij noemt het Airport, dus dat zit goed.:wink:

@unSOUND: Is er een makkelijke test, waardoor ik kan kijken of het OS nu snapt waar alle hardware zit?

Zie hier een weer een werkende MBP:

Bijdrager
    trabant
    Mac op 06 januari 2011

of het OS nu snapt waar alle hardware zit?

>Appeltje linksboven en dan >Over deze Mac.
    En er is de iStat Pro widget: als die de temperatuur van iets kan meten, moet het er ook zijn.

Moderator
    Mac Daddy

Heb ik nu gekeken. Ik zal zo nog even dieper in het systeem profiel kijken, maar hij herkent de juiste CPU en RAM. En iStat meet ook de temperaturen.:lol:

Moderator
    Mac Daddy

Nog een vraagje. Met Time Machine zal ik zeker overnieuw moeten beginnen met back-ups neem ik aan? Aangezien dit weer een ander MAC addres is?

Bijdrager
    Vinhelper

Dit moet je gewoon allemaal testen.

Ik weet het niet precies uit mij hoofd, als alleen naar het nummertje van je software-installatie op de HD en het hardwarenummer van de HD wordt gekeken en vergeleken, en verder niet naar de hardware, dan gaat hij door waar hij gebleven is.

Anders wordt alles wat er al stond gearchiveerd, (het staat er allemaal nog steeds, in het grijs, dus via de sterrenhemel kun je het wel zien, maar niets meer terughalen, dit moet dan handmatig met de Finder) en maakt hij een nieuwe complete backup van je Mac daarachteraan.

Want, zoals ik hierboven tussen de haakjes schrijf, gebeurde bij mij toen ik een nieuwe schijf plaatste en alle data erop had gekloond, en toen een backup maakte.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.