10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    puchelaar

hdd kapot na inlevering ter reparatie?

eerst wat achtergrond info:
    .
    2 weken terug heb ik mijn macbook pro mid 2010 bij een APR binnengebracht ter reparatie. Ik had al een hele tijd (ruim een half jaar) een trackpad waarbij de ‘hardclick’ niet meer werkte. Nou gebruik ik die met name bij klik-en-sleep acties, dus er was nog wel omheen te werken, maar uiteindelijk wilde ik ‘m toch laten repareren.
    .
    Ik heb verlengde applecare, dus dat zou geen problemen moeten geven.
    .
    Nou wil het geval dat de avond vóór ik mijn mbp binnen ging brengen, tijdens het maken van nog-een-allerlaatste time machine backup, het scherm af en toe naar lichtblauw flitste (een beetje vergelijkbaar met dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=ZJgboNVsnqw). De processen gingen gelukkig gewoon door (ook de tm backup). Mijn gedachte bij zo’n fenomeen is ‘een probleem in de videokaart/moederbord en/of bekabeling tussen moederbord en scherm’. Maar goed, de machine ging toch naar een APR, dan kunnen ze hier ook meteen wel naar kijken.
    .
    De machine is nog niet klaar, maar na contact met de APR gisteren, kreeg ik van een medewerker te horen dat het trackpad en het logicboard vervangen zijn (of worden) onder apple care garantie, maar dat ook de harde schijf kapot is. En dat laatste verbaast me enorm; de avond ervoor werd de tm backup in ieder geval gewoon gedraaid, en ook bij inleveren is de mbp nog even probleemloos opgestart zodat een medewerker de kapotte trackpad kon constateren.
    De hdd is er na aankoop door mijzelf ingezet, dus daar zit geen apple care op. Dat wordt dus ofwel de oude terugplaatsen (320GB/5400rpm), of weer iets vergelijkbaars aanschaffen (500GB/7200rpm).
    .
    Mijn eerste gedachte was dat de reparateur (al dan niet met opzet) onvoorzichtig is omgesprongen met de hdd terwijl de laptop gedemonteerd was, maar goed, daar kom ik nooit achter natuurlijk.
    .
    Wat is jullie mening? Kan een blauw flikkerend scherm een aankondiging zijn van een kapotte hdd?
    .
    Ik ben niet van plan tijd en energie in een welles/nietes spellteje met de APR te steken, maar ben wel leergierig genoeg om te willen weten of iemand van jullie eerder op zo’n manier een hdd heeft zien overlijden (dus met een blauw flikkerend scherm als eerste aankondiging).
    Ik vraag me namelijk ook af of ik niet een tikkie paranoia ben;)

Bijdrager
    Soulshaker

Een schijf kan vrij plotseling overlijden
    En is vaak onmogelijk te achterhalen waarom ze defect raakt

Soms kan de hersteller hier ook niets aan doen

Maar je hebt toch gewoon garantie op die schijf ?
    Tenzij je een paar jaar oude schijf hebt , of de schijf is niet los gekocht bij de fabrikant

Gewoon de fabrikant van die schijf contacteren (of de winkel waar je hem gekocht hebt )
    En je krijgt een nieuwe

Bijdrager
    Dr. Maddox

Wat is dan de definitie van “kapot”? Hij werkt helemaal niet meer of is er met de hardwaretest uitgekomen dat de HDD onherstelbaar beschadigt is? Hoe dan ook, een flikkerend scherm lijkt mij iets dat de grafische kaart of het scherm zelf veroorzaakt. Daar zou de HDD geen invloed op mogen hebben.

En het heeft inderdaad geen zin om de schuld bij de APR te leggen. Je kan het niet aantonen en het is niet aannemelijk dat ze daar onzorgvuldig omgaan met reparaties. Je mag toch aannemen dat ze het vaak genoeg doen om er kundig mee om gaan…

Bijdrager
    puchelaar

@Maddox: de medewerker die ik aan de telefoon had kon niet meer zien dan ‘hdd kapot’. Ik was zelf idd ook benieuwd of het ‘slechts’ een hardware test uitslag, of een compleet dode schijf betekent.
    .

@Soulshaker
    : Ik moet even gaan graven in mijn aankoopbonnen, maar ik ga inderdaad wel garantie claimen. Maar ja, voordat je dan een nieuwe schijf hebt… Ik heb 2 jaar terug eens een schijf geclaimd, en daar kreeg ik na 4 maanden een nieuwe. Dat is me te lang voor mijn belangrijkste werkpaard.
    .
    Ik heb al vaak genoeg meegemaakt dat een schijf er zo maar mee ophoudt, dus wat dat betreft heb je nooit zekerheid. Maar ik heb bij menig electronica reparatiebedrijf ook gezien dat er niet altijd voorzichtig wordt omgesprongen met spullen. En soms des te meer als er veel sprake is van garantiewerk, want ‘dat wordt toch wel vergoed’ (zo’n gedachte die een beetje in het verlengde ligt van ‘don’t be gentle, it’s a rental’).
    En *meestal* is er wel een beetje te merken dat een hdd er bijna mee stopt; zo is mijn iMac de laatste tijd erg veel aan ’t ratelen en traag aan ’t worden; als binnenkort de hdd kapot is ben ik iig niet heel erg verbaasd…
    .
    .
    Ik vind het toch wel jammer dat zo’n reparateur zo anoniem is. Ik snap dat er soms ook erg vervelende klanten zijn, maar ik ben gewoon benieuwd naar wat er precies gebeurd is. En ik vermoed dat ik uiteindelijk niet meer ga horen dan ‘er staat niet meer op het formulier dan dit, dus ik kan u ook niet verder helpen’. Want de winkelmedewerker weet zelf natuurlijk niks hiervan.

Geblokkeerd
    Bento
    puchelaar op 18 januari 2012

…en daar kreeg ik na 4 maanden een nieuwe. Dat is me te lang voor mijn belangrijkste werkpaard.

Dan zet je voor die 4 maanden toch de originele schijf er weer even in.

Inactief
    Anoniem

Een harde schijf kan ‘kapot’ zijn zonder dat je dit weet en heeft de reparateur dit in een vroeg stadium vastgesteld.

Bijdrager
    puchelaar

@Bento: Dat ben ik nog aan ’t overwegen. ’t Punt is alleen dat m’n time machine backup groter dan 320GB is inmiddels. Dus dan zou ik een schone installatie moeten doen en vervolgens niet alles terugzetten. Kan natuurlijk, maar ik ben bang dat er dan een moment komt dat ik iets dringend nodig heb dat dan net niet beschikbaar is. Nah ja, ik heb m’n laptop nog niet terug, dus ik kan nog even twijfelen;)

@Kameleon: Als dat het is, en hij doet ’t verder even goed als vóór ik ‘m wegbracht, ga ik ‘m blijven gebruiken tot-ie echt stopt. Veel backups maken, en dan ben ik wel benieuwd. Kan ik nog even doorsparen, want Bruin kan maar weinig trekken op dit moment:)

Bijdrager
    puchelaar

Hij is inmiddels binnen. Wat de harddisk betreft was ik inderdaad lichtelijk paranoia; alles werkt nog, er zijn alleen ‘bad sectors’ geconstateerd. Ik zal zelf ook eens wat hardwaretests gaan doen, maar voorlopig blijf ik -met dagelijkse timemachine backups- gewoon maar even doorwerken.

Bijdrager
    Soulshaker

Bad sectors krijg je niet meer weg , en zal op termijn enkel nog verergeren
    Ik raad je toch aan om die schijf om te laten wisselen

Bijdrager
    puchelaar

Jawel, maar dan heb ik nu in ieder geval even tijd om deze 500GB hdd wat leger te maken, dan kan de originele 320GB er weer in terwijl deze voor garantie weg is.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.