6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    Ezra

HDD formatteren lukt niet

Hallo iedereen,

Ik heb 2 partities op mijn computer een voor Macintosh en de ander voor Bootcamp. Nu is het zo dat mijn Macintosh partitie te weinig ruimte heeft voor verdere updates etc. Ik wilde via bootcamp assistent de partitie verwijderen, maar toen kreeg ik de melding:

‘De schijf kan niet als één partitie worden hersteld. Er heeft zich een fout voorgedaan tijdens de controle van het besturingssysteem. Start op in de herstelmodus, herstel de schijf met Schijfhulpprogramma en probeer het opnieuw.

Ik heb dit gedaan, maar bij het verwijderen/formatteren van de volledige schijf kreeg ik de foutmelding dat het niet gelukt was. Ik kreeg geen foutcode of enige toelichting.

Weten jullie wat ik hier aan kan doen?

Ezra

Bijdrager
    SunKeeper

Welke Mac precies en welke versie van OS X?

Je wilde Windows verwijderen als ik het goed begrijp?

Bijdrager
    Ezra

MacBook Pro (non-retina) met OX X El Capitan 10.11.3, ik wil de windows partitie weghalen om er weer één geheel van te maken, zodat ik alle schijfruimte kan gebruiken voor Macintosh.

Bijdrager
    TheBigZ

Mocht het niet lukken dan kun je dit doen:
    (1) maak een backup van je OS X partitie naar een externe schijf (met SuperDuper of CCC).
    (2) start op van die backup (alt/option ingedrukt houden tijdens opstarten)
    (3) wis je gehele interne schijf met Schijfhulpprogramma
    (4) zet de backup weer terug op je interne schijf (met SuperDuper of CCC).
    (5) klaar

Bijdrager
    Ezra

Met wat omwegen en gerommel is het mij gelukt! Ben opgelucht dat alles er nog is haha!

Bedankt voor de tip!

Bijdrager
    Aqua1

Ik heb een vergelijkbaar probleem. OS10.11

Als ik bovenstaande methode toepas, zou ik denken dat ook mijn OSX-herstel-partitie verdwijnt. Dat wil ik eigenlijk niet. Kan dat ook?

Wat ik tot nu toe heb geprobeerd:

– met bootcamp “windos verwijderen”; dat werkt niet.

– opstarten met de osx-herstel en dan met diskutil partities samenvoegen; werkt ook niet.

Ik stel me het volgende voor:

– opstarten vanaf de herstel-partitie

– via terminal iets van “diskutil-unpartition”; het idee hiervan zou zijn om alle HD (behalve waarvan hij dan is opgestart) samen te voegen

– dan weer osx installeren, gewoon via de herstelpartitie.

Kan zoiets?

Edit:

Kijk, zie plaatje. Het gaat om een 500GB HD. Mij gaat het dus om disk0s4 die weg moet en mergen met disk0s2. Aanvullende vraag: wat doen al die extra disks? Kunnen die weg? Hoe krijg je ze weg?

disks

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.