10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    csteelooper

[HDD FAIL] iOmega UltraMax PSU dood – welke nieuwe HDD?

Ok, dit lijkt misschien een ál te standaard vraag, maar ik stel ‘m toch maar even. Toen ik terug kwam van vakantie heeft de PSU van mijn 3,5 jaar oude iOmega UltraMax HDD de geest gegeven. Aangezien dit vooralsnog lijkt te zijn ‘doorgeslagen’ naar het interne circuit van de HDD, zal het vervangen van de PSU geen zin hebben, vrees ik. Bovendien faalt de support van iOmega zó enorm, dat dat niet eens zomaar zal kunnen (Pa had bijna een jaar eerder hetzelfde probleem).
    Nu weet ik dat met name Snow Leopard (hoe zit dat met Lion?) een probleem had met op FireWire aangestuurde HDDs (in mijn geval werkt een Western Digital bus-powered HDD absoluut niet op FireWire; ook niet wanneer deze als enige FireWire (400 of 800) apparaat of zelfs überhaupt als enige apparaat is aangesloten op mijn Mac. Overigens kon ik het niet met Leopard testen omdat ik die toen al niet meer op m’n Mac had staan.

Om kort door de bocht te gaan heb ik nu eigenlijk de volgende vraag. Ik heb nog een 3,5″ iOmega eGo HDD, die ook op FireWire werkt. beide drives hadden nooit of te nimmer last van het probleem dat Snow Leopard met FireWire schijnt te hebben. Waar ik nu naar op zoek ben is dus een HDD ter vervanging van mijn UltraMax, met de volgende eigenschappen:

• Minimaal 1 TB ruimte
    • FireWire 800-Hub (mogelijkheid om een ander FireWire apparaat aan te sluiten op de drive (daisy-chain)
    • evt. ook FireWire 400-hub
    • ultra belangrijk: geen last van het ‘FireWire issue’ in Snow Leopard.

Zelf zit ik wederom naar een iOmega UltraMax te kijken, ditmaal de 2TB variant. Dit met name omdat ik weet dat iOmega drives zich tot nog toe perfect gedragen in combinatie met Snow Leopard. Bovendien hebben ze ook alle andere specificaties die ik hierboven noemde.

Maar hoe is de ervaring van jullie kant met merken als LaCie? Ik weet dat zij ook schijven hebben met voornoemde specificaties, maar hoe houden de schijven zich voorzover jullie weten wat betreft het FireWire-issue in SL? Ik durf eerlijk gezegd zelf niet zo gauw meer naar Western Digital, maar wie weet zijn jullie ervaringen anders?

Punt is dat ik vrij snel duidelijkheid nodig heb, aangezien ik nu geen back-ups kan maken (de dode drive was mijn Time Machine drive). Ik ben dus nu ook al mijn back-ups kwijt, maar heb alle data uiteraard nog op m’n Mac, dus das niet zo’n heel drama…

Ik hoop dat jullie me duidelijkheid kunnen geven.

Bijdrager
    tarun

Redelijk goede ervaringen met LaCie. Wel de opmerking dat als er iets kapot gaat bij LaCie het de adapter is. Dus als je een HDD kan krijgen die door USB gevoed wordt dan is dat betrouwbaarder.

De laatste HDD die ik gekocht heb is van Western Digital. Goedkoop, snel en (tot nu toe) betrouwbaar.

Bijdrager
    MrBelloNLD

WD heeft niet mijn persoonlijke voorkeur, maar dat is zoals gezegd persoonlijk

nu gebruik ik al een tijdje de eGo / Blackbelt 1 TB met firewire, geen stroom-adaptor, 2 x FW800 en usb 2
    en lekker compact.

de WD heeft voor mij het nadeel dat de HD niet 1:1 benaderd wordt. Omdat er in de WD behuizing “iets” intelligents lijkt te zitten (drivers/partitie software) kun je een HD uit de WD-Behuizing niet zonder meer in een andere behuizing, of MacPro plaatsen. (Kan natuurlijk wel, maar je data blijkt dan niet beschikbaar)
    Dit is bij de iomega’s tot op heden geen probleem geweest.

tussen twee haakje: de oudere iomega’s en LaCie gebruikten eenzelfde type (Externe) PowerSupply…..

Bijdrager
    tarun
    Bijdrager
    MrBelloNLD

tarun:JA, mij wel, zeker gezien de snelheid,
    maar of dit ook op de TS van toepassing is?

wellicht kun je beter de
    35115 iomega (FW) Blackbelt 1 TB € 122,15 met de
    35245 iomega (USB3) Blackbelt 1 TB € € 93,98 vergelijken
    = € 28,17
    (tweakers.net incl verzendkstn)

dan is het beeld reëler.

en van de WD 500 portables heb ik al meerdere defecte firewire interfaces gezien….(gelukkig bleek de data via USB nog wel toegankelijk)

TS: suc6 met je eventuele aankoop

Bijdrager
    csteelooper

Hmz… Dank jullie voor de reacties. Zoals ik al zei ben ik na de faliekante misser met mijn WD My Passport 250GB drive een beetje ‘bang’ om WD te kopen. Dit komt eigenlijk puur en alleen doordat ik ervaring heb met een nauwelijks werkende FireWire controller in die drive icm Snow Leopard.
    LaCie heeft kennelijk hetzelfde probleem als mijn iOmega UltraMax-serie drive (dus de IOUM1TB), dus daar word je als potentiële koper ook niet echt blij van. De eGo drives van iOmega bevallen me goed dus die kan ik gebruiken als ik wil. kun je met die eGo drives doorlussen (drive met drive verbinden in daisy chain)? Dat was wel iets wat voor mij belangrijk is. Of heeft er iemand (ervaring met) een FireWire hub? waar zou ik zo’n ding kunnen vinden in Nederland? Als ik zoek naar FireWire hubs zie ik allerlei Amerikaanse sites en dat zie ik niet echt zitten. Zeker ook omdat ik geen creditcard heb.

Jammer dat dus zowel de LaCie als mijn iOmega eigenlijk hetzelfde probleem hebben — zijn die adapters van zo’n belabberde kwaliteit of hoe zit dat?

En oh ja: @Tarun en @MrBelloNLD: Ja, ik prefereer FireWire boven USB2 – USB3 is op een iMac niet te gebruiken. Voor een Mac Pro zou je volgens mij nog een controller card kunnen kopen, maar dan moet je wel eerst een Mac Pro hebben. Ik ben niet echt kapot van de prestaties van USB2 qua snelheid, zelfs niet als ik die vergelijk met FW400. Want dan mag de snelheid van FW400 wel lager zijn ten opzichte van USB2, hij is in ieder geval veel constanter. En je krijgt niet de hele tijd ‘Te weinig stroom’-meldingen (of diens equivalent in Windows, waar ik het probleem veel vaker tegenkom).

Blijf het wel vervelend vinden dat mijn iOmega na 3,5-4 jaar al dood is terwijl een TAGRA USB drive van de Lidl het nog doet na 6 jaar. En dan ligt het defect hoogstwaarschijnlijk nog niet eens bij de feitelijke drive(s) in de iOmega. Ik zou het erg kl*te vinden als ik nu een drive koop en die wederóm na 3 jaar moet gaan vervangen…

Iemand nog ideeën en/of info?

Bedankt nogmaals voor de reacties tot nu toe!

Edit: iemand ervaring met deze drives? In dit topic kwam lid Precisieman daarmee en meldde dat die erg goed zijn. Het is een recent topic en dus gaan die drives als het aan mij ligt mee in de overweging. Precisieman was ook nummer zoveel die meldde dat hij bij zowel iOmega als LaCie PSU-gerelateerde problemen tegenkwam, en dat de FW controllers van WD niet al te betrouwbaar zouden zijn… Ik zit dus nu nog even in limbo. kennelijk zijn de PSUs voor fabrikanten van ondergeschikt belang, of ze zouden van betere kwaliteit zijn… Ik ben benieuwd hoe dit voor de G-Drive drives is. Want als ik puur naar de specificaties kijk ben ik zeker onder de indruk.

Bijdrager
    MrBelloNLD

Met de 2 FW800 poorten van de eGo kun je wel mee doorlussen. ook een korte fw kabel van 800->400 wordt meegelverd.

De USB3 variant draait wel op je Mac maar zoals je stelt op USB2 snelheden.

adaptors voor je oude disk kun je waarschijnlijk wel los kopen, kost circa 55,- euries en zoals je zegt niet zeker of dat je probleem oplost.

je huidige IOUM1TB zitten bij mijn weten 2 stuks SATA disks in, welke moeten samenwerken middels een specifiek interface board, dit probleem heb je niet met de huidige disks dus is het interface board “eenvoudiger” minder kans op fouten

waarschijnlijk wil je over drie jaar weer een grotere HD, en wat is nu je jaarlijkse afschrijving geweest ?

Suc6, groetend

Bijdrager
    csteelooper

@MrBelloNLD: ik had inmiddels al gezien dat de iOmega eGo-lijn ook desktopmodellen met dual FW800-port bevat. Of ik over 3 jaar een grotere HD wil weet ik eigenlijk niet: de IOUM1TB stond net voor iets meer dan de helft vol… Bedenk dat ik ‘m alleen voor Time Machine gebruik, en soms voor taken die vereisen dat de drive dagenlang achter elkaar toegankelijk is (seeden van Torrents; serven van webcontent, et cetera — eigenlijk dus meer NAS-taken). Maar zoals al gezegd is verreweg het grootste deel van de schijf gereserveerd voor Back-ups.

De IOUM1TB kwam net onder de €300,- qua prijs en is 3,5jaar oud geworden, dus ik neem aan dat de afschrijving zo’n 70€ bedroeg? Beats me, ik ben niet echt een rekenwonder. Mijn voorkeur lag en ligt altijd al bij talen.

Oh ja: de IOUM1TB bevat inderdaad 2 SATA-disks van elk 500GB, dus wat dat betreft had je het bij het goede eind.

Bijdrager
    MrBelloNLD

‘k draai ook al een paar jaartje mee in de Apple wereld:-)

dan zou je dus ook nog een SATA – USB behuizing kunnen kopen om daar een bestaande 500 Gb disk in te gooien. (niet om data terug te halen, maar om een 500 Gb disk te kunnen hergebruiken.) bijvoorbeeld de CHD3DUB van Conceptronic

de SATA – firewire behuizingen zijn veel te duur, dan kun je beter een complete externe HD kopen.

wat mij betreft was dit de laatste tip, groetend,

Bijdrager
    csteelooper

Dank voor je tips, iedereen. Dat hergebruiken van 1 van die disks van de iOmega unit is an sich sowieso wel een goed idee. Maar voor de Time Machine Back-ups wil ik toch liefst gebruik maken van FireWire. Los daarvan zou ik, indien de drives zelf nog in werkende staat verkeren, altijd nog een SATA>USB case kunnen aanschaffen, dan heb ik weer storage erbij voor een paar tientjes. Voor het back-uppen en de andere mission critical taken ga ik denk ik echter voor een van de G-drive schijven die ik in een van mijn eerdere posts al aanhaalde. Na daar even ingedoken te zijn blijken dat erg goede schijven die geen hinder ondervinden van welk Snow Leopard-gerelateerd FireWire issue dan ook en ook nog eens goede PSUs meekrijgen. Overigens moet ik sowieso zeggen dat dit de eerste keer is dat de PSU van een van mijn externe schijven het leven vaarwel zegt. Alleen jammer dat dat dan meteen bij de nieuwste schijf gebeurde… De rest is allemaal >6 jaar oud en draait an sich als een zonnetje. Alleen is de capaciteit VEEL te klein voor mijn huidige gebruik.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.