30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 35)
  • Q:
    Bijdrager
    Grave

Hdd backup in tiger?

Ik ga zometeen mn Powerbook g4 voorzien van een 250Gb hdd, nu wil ik dus eerst mn hdd backuppen en ik heb hiervoor een externe firewire schijf tot mn beschikking.

Maar hoe kan ik nu het beste alles op mn firewire schijf backuppen? Ik draai nu namelijk nog tiger en ik ga zometeen meteen Leopard op mn nieuwe schijf zetten. Hoe kan ik zometeen alles weer makkelijk terug zetten zonder dat ik iets kwijtraak?

Bijdrager
    Yaris
    Bijdrager
    Grave
    ”Yaris”

Backup: heb ik zo alles?

Kan niet echt voor mijn geval iets vinden. Hij wil het manueel overzetten, dat wil ik echt niet.

Ik wil gewoon alles in 1 keer op mn firewire schijf zetten, instellingen, programma’s data etc, maar ik kan in dat lijstje daar niks vinden daarover vanuit Tiger naar leopard.

Is er niet 1 goed programma hiervoor? wat gratis is?

Ik lees dat mensen zeggen dat ze het maken van een clone aanbevelen, maar hoe doe ik dit? Ik had gedacht dat ik er bij schijfhulp wel een backup iets zou zitten :?

Bijdrager
    Grave

Nu maar Carbon Copy Cloner erop gezet, hoop dan dat het goed komt :?

Bijdrager
    Pieterr

Een andere optie is SuperDuper. Daar kun je ook prima een bootable kloon mee maken onder Tiger.

Bijdrager
    Esquare
    ”Grave”

Ik lees dat mensen zeggen dat ze het maken van een clone aanbevelen, maar hoe doe ik dit? Ik had gedacht dat ik er bij schijfhulp wel een backup iets zou zitten :?

En dat zit er ook. Dat heet een schijfkopie.

Bijdrager
    Hansi2124
    ”Grave”

Ik ga zometeen mn Powerbook g4 voorzien van een 250Gb hdd, nu wil ik dus eerst mn hdd backuppen en ik heb hiervoor een externe firewire schijf tot mn beschikking.

Maar hoe kan ik nu het beste alles op mn firewire schijf backuppen? Ik draai nu namelijk nog tiger en ik ga zometeen meteen Leopard op mn nieuwe schijf zetten. Hoe kan ik zometeen alles weer makkelijk terug zetten zonder dat ik iets kwijtraak?

Je kan de demoversie van SuperDuper! hiervoor gebruiken. Maakt een bootable backup van je hd. Met behulp van de migratie-assistent van Leopard kan je een heleboel automatisch hiervandaan overhevelen naar je nieuwe harde schijf. De rest zou ik gewoon van cd/dvd af schoon installeren. Dan begin je sowieso vanaf het begin zonder problemen. Vergeet ook niet je schijfbevoegdheden te draaien na installatie en na updates!

Bijdrager
    Grave
    ”Esquare”
    ”Grave”

En dat zit er ook. Dat heet een schijfkopie.

Maar neemt ie alle instellingen dan ook mee, en waarom zijn er dan programma’s als carbon copy, als je ook schijfkopie kan gebruiken?

Carbon copy doet volgens mij niks… staat al 20 minuten aan en er gebeurd niks…. :? Gekopieerde gegevens blijft op 33 mb hangen :sealed:

Al 2x keer aangezet. Ik heb geen geduld, hij doet gewoon helemaal niks :?

Bijdrager
    boekeloo

Gebruik SuperDuper! Dat werkt gewoon.

Bijdrager
    Grave

:sealed: En Super duper doet ook niks :|

Ik snap hier niks meer van, beide programma’s doen helmaal niks, of ben ik te ongeduldig, dat ie pas over een uur files laat zien?

Bijdrager
    Grave

Iemand een idee wat het probleem kan zijn?

Na een half uur staat het scherm nog precies zo erbij. Mankeert er iets ergens aan dat hij het niet wil overzetten?

Externe firewire schijf is net nieuw, vandaag net binnen gekomen, dus daar zou het niet aan mogen liggen?

Denk niet dat het vandaag zo nog wat wordt als ik niks kan backuppen :(

Bijdrager
    Pieterr

Is die Freecom HDD je Firewire schijf?
    Welk partition schema heb je ingesteld? (MBR, APM, GPT)
    En heb je de schijf uberhaupt al een keer geformatteerd?

Bijdrager
    Esquare
    ”Grave”

Maar neemt ie alle instellingen dan ook mee, en waarom zijn er dan programma’s als carbon copy, als je ook schijfkopie kan gebruiken??

Hij maakt een 1-op-1-kopie van je harde schijf. Die andere programma’s hebben gewoon meer mogelijkheden, da’s al.

Maar hoe is die externe schijf geformatteerd? En kun je er wel gewoon handmatig (grote) bestanden op zetten?

Bijdrager
    Hansi2124

Tja, dat is gek. Hij zou gelijk moeten beginnen met het backuppen nadat je externe gereed is gemaakt. Is je Freecom wel geschikt nu voor MacOS X? Klik hiervoor het programma Schijfhulpprogramma open, selecteer je Freecom en klik op Wissen. Kies dan voor MacOS uitgebreid (journaled). Klik dan op Wis.

Bijdrager
    Grave
    ”Pieterr”

Is die Freecom HDD je Firewire schijf?
    Welk partition schema heb je ingesteld? (MBR, APM, GPT)
    En heb je de schijf uberhaupt al een keer geformatteerd?

Heb em bij schijfhulp op mac yournalled gezet, was ie binnen 10 seconden klaar mee… hoort dat zo snel te gaan?

”Hansi2124″

Tja, dat is gek. Hij zou gelijk moeten beginnen met het backuppen nadat je externe gereed is gemaakt. Is je Freecom wel geschikt nu voor MacOS X? Klik hiervoor het programma Schijfhulpprogramma open, selecteer je Freecom en klik op Wissen. Kies dan voor MacOS uitgebreid (journaled). Klik dan op Wis.

Beide gedaan en het is een mac compatible schijf (freecom mobile drive pro 120 GB)

Bijdrager
    Hansi2124

Ontkoppel de Freecom door in het Finder-venster te klikken op het 3-hoekje naast de Freecom. Trek de Firewire-stekker uit je Mac en doe hem er weer in, zodat je Freecom weer verschijnt in het venster. Ga het dan nog een keer proberen met SuperDuper!

Bijdrager
    Pieterr

Kijk eens in dit artikel hoe je kunt checken wat je als partition schema hebt ingesteld.

Bijdrager
    Grave
    ”Hansi2124″

Ontkoppel de Freecom door in het Finder-venster te klikken op het 3-hoekje naast de Freecom. Trek de Firewire-stekker uit je Mac en doe hem er weer in, zodat je Freecom weer verschijnt in het venster. Ga het dan nog een keer proberen met SuperDuper!

Weer hetzelfde, doet weer niks in Super duper :roll:

Bijdrager
    Pieterr
    ”Esquare”

En kun je er wel gewoon handmatig (grote) bestanden op zetten?

@Grave: wat is jouw antwoord op deze vraag?

Bijdrager
    Grave
    ”Pieterr”
    ”Esquare”

En kun je er wel gewoon handmatig (grote) bestanden op zetten?

@Grave: wat is jouw antwoord op deze vraag?

Geen probleem, net wat afbeeldingen opgezet om te testen.

Kan het ook liggen aan dat deze firewire schijf niet met externe voeding komt? Dat hij al zn power via de firewire poort haald?

Nu echt alles 3x geprobeerd, maar precies hetzelfde.

Misschien dan maar handmatig alles overzetten :sealed:

Bijdrager
    Grave

Na 1,5 van 4GB GB handmatig overzetten doet de hdd niks meer :?

Hdd kapot ofzo?

*heb de neiging dat ding door het raam te gooien nu, na een middag &%$#$ :innocent:

Bijdrager
    Hansi2124
    ”Grave”

Haal dat vinkje onderaan maar weg in het info-venster. Dat zal de bosdoener zijn!

Bijdrager
    Grave
    ”Hansi2124″
    ”Grave”

Haal dat vinkje onderaan maar weg in het info-venster. Dat zal de bosdoener zijn!

Uitgeschakeld.

Maar hdd houd nu na 300 mb al op :sealed:

Argh wat moet ik er nu mee? Is die hdd kapot? Ik snap er helemaal niks meer van.

Bijdrager
    Pieterr
    ”Grave”

Kan het ook liggen aan dat deze firewire schijf niet met externe voeding komt? Dat hij al zn power via de firewire poort haald?

Ik lees hier:

CONNECTOR:
    Integrated FireWire 400 (6pin) connector
    Mini USB 2.0 connetor (connection cable included in the box)

POWER REQUIREMENTS: