7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    PieterK

HD vs SD

Hoi,
    ik was in de gelukkige situatie dat ik mijn XL1s kon wisselen voor een XL-H1. :D

Geweldige camera heb ik al door. Wel wat zwaarder en groter, maar het materiaal is echt anders! Zelfs op een ‘gewone’ tv. Maar met de HD materie ben ik nog volledig onbekend. Ik ben al flink wat wijzer geworden door hier rond te neuzen en veel te zoeken op internet. Maar uit 1 ding ben ik nog niet:

Ik maak gebruik van een ‘extender’ die het mogelijk maakt still-lenzen te gebruiken. Prachtig voor natuuropnames. Maar nu verschijnt de melding in de display ‘HD incompatible lens’

Wat betekent dit nu?

– Dat de lens te weinig resolutie biedt om HD-kwaliteit vast te leggen? Je filmt wel technisch wel HD, maar de ‘kwaliteit’ is SD?
    – Of gebeuren er hele andere dingen? :sealed:

groetjes Pieter

Bijdrager
    Meneer Guggenheimer

Kan je wel opnemen?

(zelf een canon 400L in die combi gebruikt)

Bijdrager
    kevkoptel

Waarschijnlijk betekent dit gewoon dat de gebruikte lens niet geoptimaliseert is voor opnamen in HD video.

Geblokkeerd
    Anoniem

Ik ken het probleem niet, maar kan me voorstellen dat het iets te maken heeft met anamorphisch opnemen. Het beeld wordt daarbij samengeperst om in een 4:3 chip te kunnen vallen.

Bijdrager
    Meneer Guggenheimer

Bel ff met Vocas in hilversum, die kunnen je wel aan wat info helpen,

Bijdrager
    kevkoptel

Ja en weet ook dat de kwaliteit van HD lenzen (het glas) een pak hoger is.

Bijdrager
    PieterK

Vocas bellen… ? Goed idee. Dat ga ik dan in ieder geval doen.

Ik kan dus wel gewoon opnemen! Geen enkel probleem.
    Ik vermoed (maar daar is zelfs Canon vaag over) dat het glas ‘gewoon’ minder scherp is.

De standaard HD-lens heeft een fluoriet coating en dus ook een veel betere lichtopbrengst. De fotolens is een normale lens.

Misschien dan toch technisch HD maar optisch SD kwaliteit?

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.