9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    bjorngra

HD videocamera en Megapixel aanduiding?!

Hallo,

Ik ben aan het kijken voor een videocamera en heb er een aantal van Sony’s op het oog.
    Echter vraag ik me af in hoeverre het aantal Megapixels iets zegt over de filmkwaliteit van een videocamera?

Full Hd is 1920 x 1080 px dus eigenlijk 2 megapix. Waarom zijn er dan camera’s van 4 en bijv. 10 mp? Is dat puur voor de fotofunctie?

Bijdrager
    KarelWillem
    ”bjorngra”

….Waarom zijn er dan camera’s van 4 en bijv. 10 mp? Is dat puur voor de fotofunctie?…

Ja?

Bijdrager
    macaddict101

ik ga nu even heel vervelend doen en es lekker offtopic gaan maar ik moet toch wel zeggen dat sony niet echt super is … ga voor canon veel betere kleuren en heel wat makkelijker qua software …

Bijdrager
    Qmagic
    ”bjorngra”

Hallo,
    Echter vraag ik me af in hoeverre het aantal Megapixels iets zegt over de filmkwaliteit van een videocamera?

Antwoord: Niet veel; tv beelden zijn totaal anders opgebouwd dan foto’s.
    Standaard Definition (SD) zoals je beeldbuis tv, miniDV, kabeltv, etc. hebben signaal opbouw van 720×576 pixels.
    High Defintion: Full HD heeft 1920×1080 pixels of 1280×720 (ook wel HD Ready 720p genoemd).
    Dus meer dan de maximale HD 1920×1080 pixels in een videocamera heeft totaal geen zin.

Veel belangrijker is hoe de kwaliteit van de chip (CCD) is, deze is samen met een (goede) lens alles bepalend voor de kwaliteit, en ook of je in hoge bitrate of lage opneemt (longplay mode).
    3CCD is kwalitatief veel hoger dan een (1) CCD chip. De duurdere modellen hebben dit al vrij standaard erop zitten.
    Zo is de ‘minimale lichtsterkte’ zeer bepalend voor je beeld kwaliteit als je binnen wilt filmen (dus niet’ nightshot’ met ‘1 flux’..blablabla verhaal) maar de daadwerkelijke aantal flux bijv. 40 of 60 wat minimaal nodig om een goed plaatje te leveren. Dit kan je het beste even google raadplegen (review hd camcorders eventueel met type nummer), en zoek eens naar voorbeeld foto’s van diverse testen van die reviews op het net.

”bjorngra”

Full Hd is 1920 x 1080 px dus eigenlijk 2 megapix. Waarom zijn er dan camera’s van 4 en bijv. 10 mp? Is dat puur voor de fotofunctie?

Film en foto camera’s vergelijken is op deze manier (qua pixels) appels met peren veregelijken.

Persoonlijke tip: vergelijk je sony eens met een panasonic.
    ik heb zelf ervaren dat van panasonic de beelden vaak veel mooier zijn dan die van sony (zeker als je de prijs vergelijkt).

Bijdrager
    bjorngra

Bedankt voor de tips. Dus Panasonic en Canon zijn ook goed. Iemand voorkeur voor een bepaald type. Ik wil er nu eigenlijk max. € 700,- aan kwijt. Het is maar om eens wat te filmen. Als het verslavend wordt wil ik wel eens een duurdere aanschaffen.

Ik zie dat Panasonic werkt met MOS sensors.

Bijdrager
    Qmagic

Als je op SD(HC)-kaarten wilt opnemen zou mijn voorkeur uitgaan naar bijvoorbeeld: Panasonic HDC-SD9 of Panasonic HDC-SD20 (Leica Dicomar objectief, O.I.S. Optische beeldstabilisatie, etc.), maar je hebt ook modellen met interne harddisk.

Bijdrager
    Hansi2124
    ”bjorngra”

Bedankt voor de tips. Dus Panasonic en Canon zijn ook goed. Iemand voorkeur voor een bepaald type. Ik wil er nu eigenlijk max. € 700,- aan kwijt.

Ik heb sinds kort de Canon HF10 en zit in deze prijsklasse. Kijk op hun website voor de relevante info.

Bijdrager
    bjorngra

Bedankt ik ga eens vergelijken.

Wat ik niet begrijp is dat ze dan op die videocamera’s met die resoluties liggen te stunten. Ik koop een camera voor te filmen en niet voor foto’s mee te maken. Dat ze dan de fotofuncties eraf halen en een grotere ccd chip van 1920 x 1080 maken waardoor de filmkwaliteit beter wordt. Vier of tien MP heeft dus geen kwaliteitsverschil met filmen.

Tegenwoordig wordt een videocamera fototoestel en een fototoestel videocamera, onbegrijpelijk.

Bijdrager
    Hansi2124

Dan heb je de nieuwste mobieltjes zeker nog niet gezien?
    Het schijnt dat je daar ook mee kan bellen :P

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.