12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    shakey

HD Video. Hoeveel GB per minuut?

Ik oriënteer me op de aankoop van HD-camera en heb altijd gewerkt met een SD mini DV camera. Ik vraag me af:

Hoeveel GB neemt één minuut of één uur HD video in beslag?

Klopt het dat dit voor iedere camera anders is en dat het ook afhankelijk is van hoe je de camera hebt ingesteld?

Een mini-DV van 60 minuten neemt op de harde schijf van mijn iMac zo’n 13 GB in beslag. Het maakt niet uit met welke camera ik het materiaal heb geschoten.

Ik heb gelezen dat je met HD ook zoiets kwijt kunt zijn, dus 13 GB per uur. Maar ik begrijp dan niet hoe je dan een betere beeldkwaliteit kunt krijgen. Want HD neemt toch meer pixels in beslag?

Of is het zo dat HD-camera’s slimmer encoderen, zodat je met minder of hetzelfde aantal GB een betere beeldkwaliteit krijgt?

Kan het ook zijn dat ik met mijn Panasonic NV-MX7 een betere kwaliteit krijg dan met sommige van de HD-camera’s die op de markt zijn?

Bijdrager
    Qmagic

Hoeveel GB neemt één minuut of één uur HD video in beslag?
    Dat hangt af van de resolutie en bitrate af. Gemiddeld zal een HD camera tussen de 12 Mbit/s en 30 Mbit/s opnemen.

– Mini DV heeft een vaste bitrate en resolutie en die is altijd hetzelfde bij het inladen (ongeacht welke dv-camera gebruikt geweest is)

Maar ik begrijp dan niet hoe je dan een betere beeldkwaliteit kunt krijgen. Want HD neemt toch meer pixels in beslag?
    Er wordt ook gecomprimeerd opgenomen (bitrate en compressie methode), hoe hoger de compressie hoe kleiner het bestand en slechter de kwaliteit wordt , dit staat helemaal los van het aantal pixels.
    Kwaliteit wordt daarnaast ook nog bepaald door de kwaliteit van je lens en sensor.
    De camera kan 1 sensor (cmos / ccd) of 3 sensoren hebben (3mos / 3ccd), dit maakt ook zeer veel uit voor de kwaliteit !

Kan het ook zijn dat ik met mijn Panasonic NV-MX7 een betere kwaliteit krijg dan met sommige van de HD-camera’s die op de markt zijn?
    Ja dat kan zeker, je hebt alleen in pixels gezien SD en geen HD, maar goedkopere HD camera’s kunnen ondanks meer pixels toch slechtere beelden maken.

Dus lens, sensor, pixels (720p of 1080p), compressie methode zijn allemaal van invloed op je beeldkwaliteit.
    Wil je echt een goede kwaliteit en stel jezelf hoge eisen zal je een camera boven de €800 moeten gaan zoeken.

Bijdrager
    shakey

@ Qmagic:

Met al die aandacht voor HD zou je inderdaad bijna vergeten dat ook de lens en de sensor van groot belang zijn.

Maar goed, ook de resolutie (het aantal pixels) en compressie (bitrate) zijn dus bepalend voor de kwaliteit.

Is er op internet misschien ergens een wizard te vinden waarmee je kunt uitrekenen hoeveel GB per minuut je krijgt bij een bepaalde resolutie (aantal pixels) en compressie (bitrate)?

Bijdrager
    McShamus

Het hangt nogal af van de manier van bewerken, de manier van opslaan, manier van exporteren. Een (1) GB/minuut kan zomaar. Maat het kan ook veel minder zijn.

Met andere woorden; er is niet echt een gemiddelde. Het hangt helemaal af van de workflow die je jezelf aanmeet en hoe je omgaat met bron-materiaal, op welke kwaliteit je edit en hoe je de boel opslaat/exporteert.

Bijdrager
    shakey

Dus het aantal GB wordt niet uitsluitend bepaald door de resolutie (aantal pixels) en de compressie (bitrate)?

Het aantal GB wordt ook bepaald door de manier van bewerken, opslaan en exporteren.

MacShamus, kun je dat uitleggen? Of kan ik dit ergens nalezen?

Bijdrager
    Qmagic

Er is ook nog een andere factor die een rol speelt bij het coderen : een VBR (Variabele bitrate) en een CBR (Continue bitrate). En zo zijn er nog veel meer factoren, maar dan wordt het wel heel erg technisch.
    Jpeg foto’s zijn ook bijvoorbeeld variabel: een donkere foto heeft minder foto informatie en is dus kleiner in opslag dan bij een lichte foto met veel details (informatie) die meer ruimte nodig heeft in de opslag. Dat is bij video codes ook het geval.

Met andere woorden: er zijn te veel factoren die bepalen hoe groot een bestand wordt. Daar is dus geen standaard rekensom voor.

Als je bang bent dat je niet genoeg schijfruimte hebt kan je altijd nog een externe harddisk kopen, die zijn niet zo duur meer.

Bijdrager
    shakey

Op wiki.answers vond ik deze manier om te berekenen wat de bitrate is:

For video, take width * height * bit depth * frame rate = bits per second.

Moderator
    unSOUND

Maar die berekening houdt dus geen rekening met opslaggrootte van de verschillende coderingen. DV neemt veel meer plek in dan MPEG2, en MPEG2 neemt weer meer plek in dan MPEG4, enz. enz.

Om het nog verwarrender te maken is het ook nog eens zo dat de grootste bestanden niet perse ook de beste kwaliteit hebben. Je trekt nu dus een vat met informatie open waar je eng van wordt… Je kunt je dan afvragen of je niet te veel met de materie bezig bent, in plaats van met de praktijk.

Bijdrager
    shakey

Je trekt nu dus een vat met informatie open waar je eng van wordt… Je kunt je dan afvragen of je niet te veel met de materie bezig bent, in plaats van met de praktijk.

Oké, dan u de praktijk: Hoe stel je je HD-camera het beste in voor het maken van video’s die je wilt kunnen bekijken op een gemiddeld tv-scherm?

Bijdrager
    Anillusion

Heb je al een camera op het oog? Daar moet ergens de bitrate bij staan in de specificaties. Ook al zijn dit gemiddelden (VBR), dan moet je het uit kunnen rekenen wat het ongeveer aan ruimte gaat kosten. Consumenten camera’s zitten met AVCHD vaak rond de 18 mbit/s. Als je dat weet dan is het een rekensommetje:

[bitrate per seconde in mbit] x 60 [seconden in een minuut] : 8 [bits in een byte] : 1000 [Aantal MB in een GB]
    dus in dit voorbeeld
    18 x 60 : 8 : 1000 = 0,135 GB per minuut
    oftewel 8,1 GB per uur

Doe je hetzelfde rekensommetje met NXCAM (ook een AVCHD variant) wat op 24 mbit ligt:
    24 x 60 : 8 : 1000 = 0,18 GB per minuut
    oftewel 10,8 GB per uur

Qua instellingen, 1080p en hoogste bitrate die je in kunt stellen.

Bijdrager
    shakey

@ Anillusion:

Dus het valt toch uit te rekenen? Bij benadering dan?
    Jouw berekening is precies wat ik wilde weten. Ik wil mijn keuze voor een HD-camera mede baseren op het aantal MB/GB dat deze verbruikt om video’s te schieten.

Ik vind 8,1 GB of 10,8 GB per uur voor een gemiddelde consumentencamera aan de zuinige kant als je het vergelijkt met ongeveer 13 GB per uur voor DV.

Ik heb ongeveer 800 euro begroot over een camera. Ik heb een lichte voorkeur voor Panasonic.

Maakt het nog uit of ik kies voor AVCHD of NXCAM?

Bijdrager
    Qmagic
    shakey op 20 oktober 2011

@ Anillusion: Ik vind 8,1 GB of 10,8 GB per uur voor een gemiddelde consumentencamera aan de zuinige kant als je het vergelijkt met ongeveer 13 GB per uur voor DV.

Dit rekensommetje kan handig zijn als je vooraf een beetje wilt weten hoe groot je harddisk moet zijn, maar zegt niks over de kwaliteit van het opgenomen video van je camera.

Voorbeeld:
    Mijn camera heb ik op 720p50 staan (Codec H.264/AAC met een bitrate van 12,5 Mbit/s).
    Als ik ga monteren in Final Cut zet ik deze om in de codec ProRes (met een bitrate van 130 Mbit/s).
    Dus de kwaliteit van het video beeld in ProRes is exact hetzelfde als het origineel, maar het bestand is fors groter in opslag.
    En voor het eindresultaat kies ik een bepaalde bitrate en kwaliteit setting.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.