30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 57)
  • Q:
    Bijdrager
    Willumpie

HD vervangen MBP 2011

Mijn HD loopt aardig vol en misschien wil ik deze gaan vervangen.

Graag jullie advies:
    – Welk merk / type / grootte / waar kopen?
    – Kan ik hem ook vervangen voor een SSD?
    – Wat zijn overwegingen HD of SSD?
    – Waar moet ik op letten?

Ik heb de volgende MBP:

Alvast bedankt!

Bijdrager
    steeefke

hoi,
    je kunt gewoon een ssd met sata aansluiting gebruiken voor in je macbook.
    ik weet niet hoeveel storage je nodig hebt maar als je niet meer als 256gb is dan zal ik gaan voor een ssd.
    waarom omdat ssd vele malen sneller is dan een 7200 rpm sata disk.
    dit heeft als voordeel dat de data snel wordt weggeschreven, je mac snel opstart en afsluit.

waarom zeg ik 256gb ssd omdat deze goed betaalbaar zijn daar boven worden ze al goed duur.

ik hoop dat je wat aan deze informatie hebt.

succes met je keuze

Bijdrager
    BoniMacX
    Bijdrager
    Willumpie

Volgende vraag:

Ik gebruik Time Machine via een Time Capsule.

Als ik een nieuwe schijf in mijn MBP doe, kan ik dan gewoon via Time Machine alles terugzetten? Of moet dat anders?

Bijdrager
    MacAnarie

Dat kan, geen probleem. Gaat via Migratie-assistent.

Clean install + terugzetten van bestanden valt te overwegen.

Bijdrager
    Willumpie

@MacAnarie

Maar eh hoe kom ik bij die migratie assistent als de nieuwe HD leeg is…?

Misschien kleine correctie / aanvulling op mijn vorige bericht: (ga er maar even vanuit dat ik niets weet van hoe dit moet)
    1) Ik haal mijn oude HD eruit
    2) Ik stop er een nieuwe in
    3) en wat moet ik dan doen….?
    en wat moet ik vooral ook doen voordat ik aan stap 1 begin om aan het einde weer mijn huidige instellingen, bestanden en alles terug te hebben? Dus dat de MBP weer is zoals ie nu is (maar dan met wat meer schijfruimte)

Is er ergens een handleidingkje te vinden over de te doorlopen stappen?
    Of kan iemand me die op eenrijtje zetten?

Alvast bedankt!

Bijdrager
    makoe

-Koop bij je nieuwe harde schijf een usb behuizing erbij.
    -Download Carbon Copy Cloner (of Superduper).
    -Maak een kloon van je interne HDD naar de nieuwe in de behuizing. (CCC kopieert ook de herstelpartitie mee, van Superduper weet ik dit niet)
    -Keertje testen door op te starten met alt ingedrukt en dan de nieuwe schijf kiezen om van op te starten. Start ‘ie op en werkt het? Uitbouwen oude schijf en weer inbouwen nieuwe schijf. (let wel goed op je schroefjes, deze hebben verschillende lengtes:) )

Na het inbouwen weer opstarten en controleren bij Systeemvoorkeuren>opstartschijf of deze aangemerkt is, anders aanklikken.
    Zo had ik het gedaan en werkt goed. (Ik had de batterij niet losgekoppeld)

Mocht je exact willen weten hoe je de schijf moet wisselen, check de link.
    ifixit
    (Of de gebruiksaanwijzing van je Mac)

Bijdrager
    Willumpie

@makoe bedankt voor je uitleg.

Een hele kloon maken lijkt me niet nodig omdat ik alles via Time Machine op mijn Time Capsule heb staan.
    Kan ik met mijn macbook op de kale nieuwe HD Mavericks installeren zoals op apple support beschreven staat en vervolgens met de migratie assistent de boel terugzetten zoals het was? Lijkt mij simpeler of heb ik dat mis?

Van Apple support pagina:

OS X Internet Recovery
    Mac-modellen die zijn geïntroduceerd nadat OS X Lion voor het publiek beschikbaar was, kunnen rechtstreeks opstarten vanaf een internetversie van het OS X-herstelsysteem. OS X gebruikt deze functie automatisch wanneer het herstelsysteem op de harde schijf niet beschikbaar is (zoals wanneer de harde schijf een probleem vertoont of wanneer de harde schijf is vervangen of gewist). Met OS X Internet Recovery kunt u een Mac direct vanaf de servers van Apple opstarten. Door vanaf dit systeem op te starten, wordt een snelle test van het geheugen en de harde schijf uitgevoerd om te controleren op hardwareproblemen.

OS X Internet Recovery heeft eerst een beperkte interface die u alleen de mogelijkheid biedt om het gewenste Wi-Fi-netwerk te selecteren en indien nodig een wachtzin in te voeren. Vervolgens downloadt OS X Internet Recovery via internet een schijfkopie en start het op vanaf het herstelsysteem. Vanaf dat ogenblik hebt u dezelfde hulpprogramma’s en opties als een lokaal herstelsysteem.

Op sommige computers die niet zijn geleverd met een geïnstalleerde versie van OS X Lion of hoger kan een software-update worden toegepast om Internet Recovery te kunnen gebruiken.

Bijdrager
    makoe

Kan ook. Er zijn meerdere manieren voor.
    Je gaf aan de MBP net zo te willen hebben als nu maar dan met meer schijfruimte. Een kloon maken is de snelste en makkelijkste weg.
    Uiteraard kun je ook de andere weg toepassen.
    Als je dit doet, zorg ervoor dat je na je clean install direct de set-up assistent gebruikt en niet later met de migratieassistent. Dit wil nog weleens voor problemen zorgen met je useraccount.
    Dus na installeren meteen doorpakken:) (dus eigenlijk direct doen wat de MBP vraagt en niet op een later tijdstip.

Succes.

Bijdrager
    Willumpie

@makoe Thanks again.

Ik weet er wel een beetje wat vanaf, maar wil zeker weten dat ik t goed doe, dus hierbij nog wat vragen voor de zekerheid:

РDe beschrijving op apple support geldt vanaf bepaalde modellen, als ik het goed begrijp. Ik twijfel of de mijne daarbij hoort of van n̬t daarvoor is.
    – Als ik het op die manier doe, dan wordt toch tijdens het installatie proces gevraagd om een nieuwe install te doen, of dat ik (Time machine) back-up wil terugzetten. Klopt dat?

– Dan is mijn MBP toch ook zoals hij daarvoor was,
    a) of gaat dat alleen via een zo’n kloon?
    b) of is dat omslachtiger / meer werk dan een kloon maken?

Bijdrager
    Haike

Het hele artikel geldt ook voor een MBP early 2011. Dit was de eerste machine waarvoor dat geldig was. Je kan ook hier even kijken.

Bijdrager
    TheBigZ
    Willumpie op 16 maart 2014

– Dan is mijn MBP toch ook zoals hij daarvoor was,
    a) of gaat dat alleen via een zo’n kloon?
    b) of is dat omslachtiger / meer werk dan een kloon maken?

Als je de inhoud van je schijf exact terug wilt hebben zoals die nu is, gaat het via een kloon verreweg het snelst, zoals makoe heeft uitgelegd. Het enige dat je nodig hebt is een USB case, of bijvoorbeeld een ICY BOX van €18.

Bijdrager
    Willumpie

@makoe

Heb inmiddels via CCC een kloon gemaakt op en externe HD. Heb met ALT ingedrukt opgestart via externe HD en dat werkt.

Is het volgende dan ook mogelijk?
    – Voordat ik de oude HD eruit haal, draai ik nog een laatste keer CCC zodat alle up-to-date is.
    – Ik start een keer op met ALT ingedrukt via externe HD om te kijken of alles op de externe HD staat.
    – Ik formatteer de oude HD
    – Haal de oude eruit, nieuwe erin.
    – Ik kloon wat op de externe HD staat naar de nieuwe HD

1) Kan dit?
    2) Gaat mijn MBP de nieuwe HD automatisch herkennen of wat ik daar nog iets voor doen?
    3) Mis ik nog (andere) stappen?

Bijdrager
    makoe

Ik denk dat je voor jezelf teveel stappen neemt.
    Als de kloon werkt, en dat doet ie zeg je, ben je eigenlijk al klaar.
    Externe inbouwen en opstarten, klaar.
    De oude interne schijf is dan je back-up bij wijze van spreken.
    Dus waarom formatteren?

Wat je misschien wel nog moet doen is je nieuwe interne schijf aanmerken als opstartschijf in OSX. Als deze niet aangemerkt is zal OSX traag opstarten omdat deze gaat zoeken naar een opstartschijf.
    Systeemvoorkeuren> opstartschijf> deze moet “blauw” zijn, anders aanklikken.
    (dit moet je even controleren na inbouwen)

Bijdrager
    Willumpie

@makoe: je mist 1 dingetje; die externe HD is een ‘WD 3.5 inch externe HD’. Die kan ik niet inbouwen. Is mijn schijf voor extra opslag / back- up’s.

Bijdrager
    Willumpie

Aanvulling op mijn vorige bericht (als ik wil wijzigen krijgt ik de foutmelding dat server eruit ligt…)

Het is dus de bedoeling dat ik een nieuwe HD of HHD koop en die inbouw en mijn huidige externe HD al zodanig blijf gebruiken.

Bijdrager
    makoe

Die had ik zeker gemist:) , de logica ontgaat mij ook even.
    Je weet nu dus hoe het moet.
    Harde schijf(hdd, hhd of ssd) kopen van het juiste formaat, 2,5″, behuizing of kabeltje erbij. Kloon maken. Vervolgens inbouwen na testen. De schijf die eruit komt moet je zelf maar een bestemming geven (back-up, formatteren, door de shredder,….)
    Wel eerst de nieuw gekochte schijf formatteren in osx formaat, uitgebreid journaled of zoiets.

Bijdrager
    Willumpie

@makoe

Eh… er ontgaat je nog iets.
    Die kloon heb ik dus al gemaakt en getest op mijn externe HD en dat werkt. En de vraag is of ik die kan klonen naar de nieuwe schijf die ik dan in mijn MBP heb gestopt? (uiteraard maak ik voordat ik de oude eruit haal eerst nog een laatste keer een update met CCC)

Andere vragen:
    – gaat mijn MBP de nieuwe ingebouwde schijf automatisch herkennen?
    – ik moet de nieuwe HD dus eerst formatteren? In welk formaat precies?

Ik vraag dit allemaal voor de zekerheid om het niet te verprutsen…

Bijdrager
    Haike

Dat doet hij zeker

Zoals makoe al aan geeft; in Mac OS Journaled uitgebreid

Bijdrager
    Willumpie
    Haike op 18 maart 2014

Dat doet hij zeker

Zoals makoe al aan geeft; in Mac OS Journaled uitgebreid

Thanks Haike, Makoe gaf aan: ‘osx formaat, uitgebreid journaled of zoiets…’
    Ik wil dingen graag zeker weten.;-)

Dus vandaar nóg een vraag: Kan ik dat formatteren doen vanaf de kloon op de externe HD als ik opstart met alt ingedrukt en Externe HD kies?

Bijdrager
    makoe

@willumpie De term “of zoiets” had betrekking op de juiste schrijfwijze, ik zat niet achter de Mac, vandaar.
    En je kunt een kloon terugklonen.
    Ik begrijp dat je eerst wil inbouwen en dan de schijf gaat formatteren en gaat terugklonen?
    Kan wel, alleen als het niet werkt(defecte nieuwe schijf bijvoorbeeld) moet je weer uitbouwen. Om die reden gebruik je dan vaak een externe behuizing. Kun je eerst lekker testen.
    De schijf waarvan je opstart kun je niet formatteren, als je dus opstart vanaf de externe kun je de interne wel formatteren.
    De nieuwe ingebouwde schijf zal automatisch herkend worden, duurt het opstarten te lang dan moet je deze aanmerken als opstart schijf in systeemvoorkeuren.

Bijdrager
    makoe

Als je nu alle info over je vraagstuk in 1 topic houdt dan hoeven we ook niets te missen over wat voor schijven je nu hebt en welke je overweegt aan te schaffen.
    Niet lullig bedoeld maar ik ben niet geabonneerd op je andere topics hierover dus weet ik niet zeker of je nu voldoende info hebt voor jezelf.

Bijdrager
    Haike

Die nieuwe schijf moet je ook dan eerst in-uitbouwen in de externe behuizing, dus qua werk maakt dat helemaal niet uit. De meeste schijven worden getest voor ze de verkoop in gaan. De kans dat je een niet werkende schijf koopt is niet groot, hoewel ik meteen moet bekennen dat het mij wel een keer is overkomen maar dat is zeker tien jaar geleden.

Bouw die schijf in

Formatteren

Kloon erop

Herstarten en via systeemvoorkeuren naar “opstartschijf” gaan, daar je net nieuw ingebouwde schijf kiezen als opstartschijf, nog een keer herstarten, klaar.

Bijdrager
    Willumpie

@makoe en @Haike

Bedankt voor de heldere antwoorden. Ik weet nu wat me te doen staat.

Misschien ga ik toch voor de zekerheid zo’n USB kabeltje kopen om de nieuwe HD mee aan te kunnen sluiten.
    Dan hoef ik de huidige HD niet te wissen in mijn MBP. Stel dat er om wat voor reden dan iets niet goed gaat of niet werkt, dan kan ik de huidige HD er gewoon weer terug inzetten om in ieder geval weer verder te kunnen werken. (ik gebruik de MBP zakelijk) Dan kan ik later weer verder.
    En werkt het wel, dan kan ik hem extern wissen.

Thanks allemaal voor de support!

Bijdrager
    Willumpie
    makoe op 18 maart 2014

Als je nu alle info over je vraagstuk in 1 topic houdt dan hoeven we ook niets te missen over wat voor schijven je nu hebt en welke je overweegt aan te schaffen.
    Niet lullig bedoeld maar ik ben niet geabonneerd op je andere topics hierover dus weet ik niet zeker of je nu voldoende info hebt voor jezelf.

Helemaal gelijk! Sorry.
    Alleen soms reageren (meer) mensen wel als er een andere titel boven staat. Vandaar.

Bijdrager
    Haike

USB is niet heel snel, als je het zo gaat doen duurt het uren.

Bijdrager
    Willumpie
    Haike op 19 maart 2014

USB is niet heel snel, als je het zo gaat doen duurt het uren.

Ik zou dat kabeltje alleen nemen om mijn huidige HD pas te hoeven formatteren nadat alles werkt met de nieuwe schijf, zonder de oude eerste weer in te moeten bouwen. Of bedoel je dat Formatteren dan heel lang duurt…? Dan zet ik hem toch voor het slapen gaan aan. Is ie in de ochtend wel klaar lijkt me. En kan ik hem verkopen of aan een vriend cadeau doen zonder dat mijn gegevens rondzwerven.

Bijdrager
    TheBigZ
    Willumpie op 19 maart 2014

Misschien ga ik toch voor de zekerheid zo’n USB kabeltje kopen om de nieuwe HD mee aan te kunnen sluiten.

Ik zou dat niet “misschien” doen, maar zeker doen, dwz of koop zo’n Icy Box van €18, of koop een USB casing (ietsje duurder).

Daar sluit je je nieuw gekochte SSHD op aan, daarna maak je een kopie van je interne schijf naar die nieuwe schijf (via dat USB kabeltje) met SuperDuper (gratis) of CCC. Dat duurt inderdaad een paar uur, maar dat zet je aan voordat je gaat slapen. Volgende ochtend klaar.

Daarna test je of je kunt opstarten van die nieuwe schijf (option-toets ingedrukt houden tijdens het opstarten van je Mac), en de externe schijf kiezen.
    Als dat lukt, kun je je Mac openmaken en de schijven omwisselen.
    Je hebt dan een nieuwe schijf in je Mac met alle data en programma’s exact als voorheen, maar met een hoop extra ruimte.

Succes.

Bijdrager
    Haike

Ik vind dit wel allemaal heel omslachtig gedoe wat ook veel tijd kost terwijl het volgens mij veel simpler kan… Maar goed, ieder het zijn….:wink:

Bijdrager
    Willumpie

@Haike Vertel?
    Bedoel jij gewoon die nieuwe inbouwen, kloon van externe HD naar nieuwe SSHD klonen en klaar? Of bedoel jij wat anders?

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 57)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.